کد خبر : 7557
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 10:15

اعتبارات برای مقابله با کانون‌های بحران گرد و غبار قم کافی نیست

اعتبارات برای مقابله با کانون‌های بحران گرد و غبار قم کافی نیست
رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با کافی ندانستن اعتبارات برای مقابله با بیابان زایی است گفت: تنها ۳ میلیارد تومان از بودجه حدود ۱۱ میلیارد تومانی در اختیار منابع طبیعی برای مقابله با بحران گرد و غبار استان قم در نظر گرفته شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  صادق آبروش رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با انتقاد از منابع مالی که در اختیار این سازمان برای مقابله با بیابان زایی قرار دارد گفت: تنها برای کاشت نهال در هر یک هکتار از اراضی بحرانی منطقه مسیله و سراجه حدود ۲۰ میلیون تومان اعتبار لازم که که بر اساس برآورد‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده کاشت نهال در بخش‌هایی از مساحت بحرانی در نظر گرفته شده بودجه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان لازم است.

وی با اشاره به ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان که مستعد بیابانی شدن است گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار از این اراضی به عنوان کانون بحرانی شناخته می‌شوند و نهال کاری، مالچ پاشی، حفاظت از مناطق در برابر چرای بی رویه دام و زدن کانال‌های رسوب گیر از جمله اقداماتی است که می‌توان برای مقابله با عرصه‌های بحرانی انجام داد.

آبروش با اشاره به تجربه موفق نهال کاری ۴ هزار هکتار از اراضی منطقه سراجه در دهه ۷۰ و مالچ پاشی ۲۳۶ هکتار از این اراضی و کاشت نهال در ۱۰۰ هکتار دیگر در سال ۱۳۹۶ گفت: تنها در ۲ سال ابتدایی کاشت نهال طاق عملیات آبیاری انجام شد و پس از آن خاک غنی منطقه و رطوبت موجود در آن باعث شده تا پوشش گیاهی حفظ شود.

وی همچنین مالچ پاشی در منطقه را دیگر تجربه موفق در حفظ خاک منطقه و پیشگیری از گرد و غبار دانست و افزود: مالچ پاشی سال ۹۶ باعث شد تا خاک منطقه تثبیت شود و رطوبت آن حفظ شود که در نتیجه بذر گیاهان اشنون موجود در خاک فعال شدند و به رشد خود ادامه دادند و اکنون به عنوان یک عامل موثر نگهدارنده خاک عمل کنند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه گفت: بر خلاف آنچه که در زمان عملیات مالچ پاشی از سوی عده‌ای از فعالان محیط زیست یا مرتع داران مبنی بر از بین رفتن زیستگاه جانواران و مراتع مطرح می‌شد اکنون می‌بینیم که ثمره آن پس از حدود ۷ سال به خوبی دیده می‌شود.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم از ابتدای سال جاری تا کنون به ازای هر چهار روز یک روز هوای ناسالم در قم ثبت شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.