کد خبر : 10659
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 8:57

افزایش جمعیت حیات وحش منطقه پلنگ دره قم

افزایش جمعیت حیات وحش منطقه پلنگ دره قم
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان، گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش جمعیت حیات وحش در منطقه پلنگ‌دره قم هستیم.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمدرضا عابدی مقدم، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قم منطقه پلنگ دره قم را تنها منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم دانست و گفت: این منطقه بالاترین تنوع انواع گونه‌های گیاهی، جانوری و پرندگان را در استان قم دارد.

وی در این خصوص افزود: ۲۳ گونه از انواع پستانداران، ۴۲۰ گونه گیاهی از انواع ۸۰۰ گونه شناسایی شده در سطح استان، ۵۰ گونه پرنده و بیش از ۴ گونه خزنده در حال حاضر در منطقه پلنگ دره شناسایی شده است.

عابدی در ادامه گونه‌های قوچ، میش و کله بز را شاخص‌ترین گونه از پستانداران این منطقه دانست و گفت: به دلیل ملاحظات امنیتی و حفظ جان انواع گونه‌های جانوری این منطقه نمی‌توانیم آمار دقیق از تعداد حیات وحش منطقه عنوان کنیم، اما خوشبختانه با کمک و همت محیط بانان در سال‌های اخیر جمعیت حیات وحش منطقه افزایش قابل توجهی یافته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با اشاره به نام این منطقه با عنوان پلنگ دره گفت: در سال‌های نه چندان دور این منطقه زیستگاه پلنگ بوده است و جمعیت حیات وحش آن یعنی قوچ و کله بز و میش که به عنوان منبع غذایی پلنگ محسوب می‌شوند هم به قدری بوده که تامین کننده زیست امن این گونه جانوری بوده است، اما متاسفانه به دلیل شکار بی رویه در منطقه این گونه از منطقه حذف شده است.

طیب احمدی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم از رؤیت پلنگ در منطقه همجوار پلنگ دره یعنی هفتاد قله استان مرکزی در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: در منطقه پلنگ دره نیز آثار و نمایه‌های حضور پلنگ که شامل سرگین و یا ادرار پلنگ است دیده شده و امیدواریم با افزایش جمعیت حیات وحشی که خوراک پلنگ‌ها هستند شاهد حضور خود پلنگ نیز در منطقه باشیم.

وی همچنین گفت: آخرین بار در سال ۱۳۸۶ یک لاشه پلنگ در منطقه پلنگ دره کشف شده است.

منطقه پلنگ دره قم با وسعتی معادل ۳۱ هزار و ۷۳۵ هکتار در جنوب غربی و پنجاه کیلومتری شهرستان قم قرار دارد و در سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.