کد خبر : 12392
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 9:03

امروز سواد به سمت مهارت می‌رود/ سوادآموز باید سواد عاطفی و اجتماعی و مهارتی را فرابگیرد

امروز سواد به سمت مهارت می‌رود/ سوادآموز باید سواد عاطفی و اجتماعی و مهارتی را فرابگیرد
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه سوادآموز باید سواد عاطفی و اجتماعی و مهارتی را فرابگیرد، گفت: امروز سواد به سمت مهارت می‌رود و کار با یارانه برای سوادآموزانی که دوره انتقال را شرکت کردند برگزار می‌شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ غلامرضا رضایی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: سازمان سوادآموزی در ۷ دی‌ماه سال ۱۳۵۸ به دستور امام راحل(ره) تأسیس شد، دو اقدام پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی انجام شد که تشکیل نهضت سوادآموزی برای رفع بی‌سوادی و علم و همچنین تشکیل کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای فقرزدایی بود.

رشد سواد در کشور به ۹۸ درصد رسیده است

وی افزود: مأموریتی که پس از انقلاب در سازمان سوادآموزی ایجاد شد خواندن و نوشتن بود، پیش از انقلاب اسلامی۴۷ درصد باسوادی داشتیم، اما امروز در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال به حدود ۹۸ درصد رسیده است و ۵۲ درصد رشد باسوادی داشتیم که این موضوع از برکات جمهوری اسلامی و تشکیل این نهاد علمی است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان  بیان کرد: در گذشته خواندن و نوشتن اولویت بود اما امروز در کنار آموزش سواد، قرآن‌آموزی و مهارت نیز مورد تأکید است. در گروه سنی ۶ سال و بالاتر پس از انقلاب حدود ۴۴ درصد رشد سواد در استان قم داشتیم و افزایش درصد باسوادی زنان پیش از انقلاب ۳۴ درصد بود که به حدود ۸۸ درصد رسید که نشان می‌دهد در قم رشد ۵۰ درصد داشته‌ایم. درصد باسوادی مردان از حدود ۶۴ درصد پیش از انقلاب اسلامی به حدود ۹۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید که شاهد رشد ۲۹ درصدی سواد هستیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به درصد سواد شهری بیان کرد: از حدود ۵۳ درصد پیش از انقلاب به حدود ۹۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم که ۳۷ درصد رشد داشته‌ایم، همچنین در زمینه سواد در روستاها از حدود ۳۰ درصد پیش از انقلاب اسلامی به حدود ۸۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم که رشد ۵۰ درصدی سواد است.

 ۱۳۷ نفر از چهره‌های موفق قم تحصیلات خود را از نهضت سوادآموزی آغاز کردند

رضایی با اشاره به دستاوردهای طرح نهضت سواد آموزی در استان قم بیان کرد: ۱۳۷ نفر از چهره‌های موفق سوادآموزی قم افرادی هستند که تحصیلات خود را با شرکت در نهضت سواد آموزی آغاز کرده و مدارج علمی دانشگاهی وحوزوی را کسب کردند، این عزیزان عضو هیئت علمی دانشگاه، اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و آموزش پرورش، کارآفرین و نویسنده هستند.

سوادآموزان قمی در دوره های معارف اسلامی وآموزش قرآن شرکت می کنند

وی تصریح کرد: از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی در استان قم تا سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲۸ هزار نفر در برنامه ها، طرح ها و فعالیت های این نهاد علمی و فرهنگی شرکت کردند، در کلاس‌های سوادآموزی حدود ۲۳۰ ساعت آموزش روخوانی و روانخوانی، مفاهم قرآن کریم و آشنایی با زندگانی اهل بیت(ع) و معارف اسلامی تدریس می‌شود.‌

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم گفت: امروز سواد به سمت مهارت می‌رود و کار با یارانه برای سوادآموزانی که دوره انتقال را شرکت کردند برگزار می‌شود، تولید ۶۷۰ فیلم دوره‌های سوادآموزی به مدت ۴ هزار و ۷۰۰ دقیقه به ویژه در زمان شیوع کرونا و همچنین تهیه و تولید ۱۶ هزار دقیقه برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی از جمله برنامه‌های نهضت سوادآموزی استان بوده است.

رضایی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که برای سوادآموزان داریم برگزاری نشست‌های کتابخوان است و باید سوادخوان به سمت فرهنگ کتابخوانی تشویق شود، سوادآموزی مددجویان زندان از دیگر برنامه‌های مورد توجه است و به کمک سوادجویان زندانی می‌رویم و در این زمینه از کمیته امداد امام خمینی(ره) و اداره‌کل زندان‌های استان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امروز با توجه به اهمیت جایگاه سوادآموزی و تأکیدات بزرگان کشور به ویژه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که باید سواد در خانه مورد توجه قرار گیرد اساس‌نامه جدیدی قرار است براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین شود و سازمان سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش این موضوع را جدی‌تر گرفته‌اند.

رضایی با اشاره به برنامه های هفته سوادآموزی در قم ادامه داد: روز یکشنبه از سوادآموزان تجلیل می‌شود و روز دوشنبه به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی با مدیرکل کتابخانه های استان هماهنگ شده و در این نهاد حضور پیدا کرده و سوادآموزان کتاب خوانده و خلاصه کتاب را تعریف می‌کنند.

مزار شهدای نهضت سوادآموزی گل افشانی می‌شود

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: روز سه شنبه دیدار با مسئولان را داریم و دیدارهایی با برخی از مسئولان استان انجام می شود و روز چهارشنبه در گلزار شهدا حضور پیدا کرده و غبارروبی و عطرافشانی ۵ شهید نهضت سوادآموزی انجام می شود.

۶ هزار اتباع کاملا بی‌سواد از دوره‌های سوادآموزی استان بهره بردند

وی گفت: در ۳ سال گذشته ۶ هزار نفر از اتباع کاملاً بی‌سواد در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کردند، رشد اتباع در کشور به برکت انقلاب اسلامی به ۸۶ درصد رسیده که در استان ۱۴ درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

تولید محتوا یکی از اهداف مهم نهضت سوادآموزی استان است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در نهضت سوادآموزی به دنبال تولید محتوا هستیم، افزود: در گذشته نهضت سوادآموزی محله‌محور فعالیت می‌کرد و ۹۰ درصد افرادی که آموزش می‌دهند فوق‌العاده فعالیت کرده و با جان و دل و دریافت حقوق ناچیز در حال فعالیت هستند، امروز در کنار محله‌محوری فعالیت برای بی‌سوادان مدرسه‌محور شده است.

سوادآموز باید سواد عاطفی و اجتماعی و مهارتی را فرابگیرد

رضایی با بیان اینکه سوادآموز باید سواد عاطفی و اجتماعی و مهارتی را فرابگیرد و افراد بی‌سواد جامعه قدرت تصمیم‌گیری جدی داشته باشند،گفت: استفاده از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان در مدارس برای شناسایی افراد بی‌سواد مورد توجه است، فعالیت‌های فوق برنامه برای افراد سوادآموز مورد تأکید قرار گرفته و در این زمینه آموزش نقاشی، شعرخوانی، پویش انشاء نویسی و فعالیت‌های هنری مورد توجه است.

همچنین در پایان این نشست محمدحسین اعظمی سرپرست روابط عمومی آموزش و پرورش قم بیان کرد: سوادآموزی در آموزش و پرورش غریب است، اما یکی از شاخص‌های رشد و توسعه کشور سواد است و در این زمینه اصحاب رسانه نقش بسیار مهمی دارند.

وی بیان کرد: در یادواره شهیدی که در یکی از مدارس برگزار شد برخی از دانش‌آموزانی که در این مراسم شرکت کرده بودند درباره اهمیت فرهنگ شهادت و تداوم راه شهدای عزیز صحبت‌های بسیار خوبی بیان کردند که این موضوع نشان‌دهنده ترویج فرهنگ شهادت در دانش‌آموزان عزیز استان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.