کد خبر : 9790
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 12:48

اکران آثار جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷ در قم آغاز شد

اکران آثار جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷ در قم آغاز شد
اکران آثار جشنواره ملی فیلم مستند 17 طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان ملی و استانی در شهر مقدس قم آغاز شد و تا یازدهم مهرماه برای عموم مردم ادامه خواهد داشت.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ مراسم افتتاحیه اکران فیلم‌های جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷ با حضور جمعی از مسئولان ملی و استانی، خانواده‌های شهدا و عموم مردم در تالار شهید آوینی قم برگزار شد.

محسن موحدی دبیر جشنواره فیلم مستند ۱۷ با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا با زبان هنر تاکید داشتند، اظهار کرد: جشنواره فیلم ۱۷ را به محضر مقام معظم رهبری، شهدای استان قم و خانواده‌های آنان تقدیم می‌کنیم.

وی ضمن تقدیر از همکاری‌های مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی عنوان کرد: شهرداری قم، سپاه امام علی بن ابیطالب(ع)، سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری قم و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در راستای برگزاری این جشنواره تلاش‌های بسیاری را دنبال کرده‌اند.

*دستاوردهای جشنواره فیلم مستند ۱۷ را مدیون فیلم‌سازان جهادی هستیم

دبیر جشنواره فیلم مستند ۱۷ مطرح کرد: تولید ۶۰ فیلم در یک استانی همانند قم یک کار فوق العاده و نفیس است و به گفته مسئولان ارشد ارشاد این کار شدنی نبود اما با روحیه جهادی هنرمندان و دست‌اندرکاران این هدف محقق شد.

وی از همراهی خانواده‌های شهدا برای تولید فیلم‌های مستند جشنواره ۱۷ تجلیل کرد و گفت: تلاش ما این بوده است که به شهدای استان قم به شیوه مطلوب بپردازیم و آنان را به نسل جوان و نوجوان معرفی کنیم.

موحدی عنوان کرد: برای اولین بار بود که در استان ۶۰ فیلم تولید و یک کارآفرینی گسترده رقم زده شد و برخی از فیلم‌سازان هم برای نخستین بار در این جشنواره فیلم‌سازی و تجربه موفقی را سپری و آثار فاخری ارائه کردند..

وی خاطرنشان کرد: از حدود یک سال و نیم پیش که سوژه یابی انجام شد ۱۳۰ پرونده تعیین و از میان آنان ۶۰ سوژه شناسایی شد و این پروژه‌ها با جلسه‌ای که با کمیته فنی به مسئولیت داود جلیلی داشتیم توسط فیلم‌سازان در دستور کار قرار گرفت و سه روز هم کارگاه آموزشی برای یکسان‌سازی و هم‌زبانی میان فیلم‌سازان برگزار شد.

دبیر جشنواره فیلم مستند ۱۷ با اشاره به اینکه اکران فیلم‌های جشنواره از امروز چهارمهرماه آغاز شده و یازدهم مهرماه ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: در روز سیزدهم مهرماه اختتامیه جشنواره برگزار و از نفرات برتر تجلیل خواهد شد.

*جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷ گامی در راستای تمرکززدایی از پایتخت است

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش مستند، تجربی و پویانمایی در این همایش بر پاسداشت هفته دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: کسانی که در متن جریان دفاع مقدس بودند در این ایام هم شاد می‌شوند و هم غمگین چراکه هر چهره، اسم و نام بزرگی آنان را به خاطرات دفاع مقدس می‌برد و این اندوه و شادی بیکران این افراد با نسل امروز فاصله دارد و ما باید این فاصله‌ها را با زبان هنر پر کنیم.

وی از رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس یاد و اضافه کرد: اقتدار امروز را به واسطه ایثارها و رشادت‌های شهدا و رزمندگان دفاع مقدس داریم، ایثاری و رشادتی که مفهوم یک زندگی دارد و به یک واژه خلاصه نمی‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش مستند، تجربی و پویانمایی تصریح کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگری به مستند نیاز داریم چراکه مستند است که سال‌ها ماندگار می‌شود و رشادت‌ها و آموزه‌ها را به ثبت می‌رساند.

وی مستند را بازسازی، سندنگاری و فراتر از بحث روایت داستانی است دانست و گفت: در حوزه دفاع مقدس فیلم و سریال‌های مختلفی ساخته شده است اما وقتی که به خلوت فرماندهان دفاع مقدس رجوع می‌کنیم آن‌ها می‌گویند که این شخصیت معرفی شده در فیلم و سریال با آن شهید و رزمنده فاصله داشته است.

*سینمای مستند گام اول سینمای داستانی است

حمیدی مقدم سینمای مستند را گام اول سینمای داستانی برای ورود و نزدیک شدن به شخصیت‌های دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: معرفی شهدای دفاع مقدس رسالتی بزرگ بر دوش هنرمندان و توفیق بزرگی برای آنان است.

وی گفت: در کنگره ملی شهدای استان قم کارهای بزرگی انجام شده است که یکی از این کارها جشنواره فیلم مستند ۱۷ است، این جشنواره نشان می‌دهد که اتاق مطالعه و اتاق فکر توانمندی در کنگره ملی شهدای استان قم وجود دارد که ساخت ۶۰ فیلم مستند را در دستور کار قرار داده است.

حمیدی مقدم عنوان کرد: یکی از شعارها و اهداف ما تمرکز زدایی از پایتخت بوده و برگزاری جشنواره فیلم مستند ۱۷ اقدامی در راستای تحقق این هدف است.

گفتنی است، آثار جشنواره فیلم مستند ۱۷ تا یازدهم مهرماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در قالب سه سانس به صورت رایگان برای عموم مردم در تالار شهید آوینی قم اکران می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.