کد خبر : 2093
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 11:51

مدیر مهندسی اجرای شرکت گاز:

ایستگاه پردیسان اواخر اردیبهشت وارد مدار می‌شود/تأمین گاز پروژه ۵۶۰ هکتاری پیش‌بینی‌شده است

ایستگاه پردیسان اواخر اردیبهشت وارد مدار می‌شود/تأمین گاز پروژه ۵۶۰ هکتاری پیش‌بینی‌شده است
مدیر مهندسی اجرای شرکت گاز از بهره‌برداری ایستگاه پردیسان در اواخر اردیبهشت خبر داد و گفت: در این ایستگاه برای پروژه ۵۶۰ هکتاری، بیمارستان و  مناطق مجاور پیش‌بینی‌های لازم صورت‌گرفته است تا در زمان نیاز گاز قطع نشود.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش فرهنگ نگار؛ علی گودرزی در حاشیه بازدید از ایستگاه سی جی اس پردیسان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روند تولید گاز، اظهار داشت: گازی که در اختیار ما است ابتدا از چاه‌های نفت توسط شرکت نفت استخراج می‌شود. به این گاز اصطلاحاً می‌گویند گاز ترش، این گاز ترکیباتی دارد که هم بسیار مسموم‌کننده و هم بسیار خورنده فلزات و تجهیزات است.

وی ادامه داد: این گاز ترش توسط شرکت نفت در خطوط مخصوص انتقال گاز ترش  تحویل شرکت گاز در پالایشگاه‌ها می‌شود.

پروسه انتقال گاز بسیار سخت و هزینه بر است

مدیر مهندسی اجرای شرکت گاز افزود: در پالایشگاه‌ها فرایندهایی روی این گاز انجام می‌شود تا آن ترکیبات مضر گرفته شود. گازی که از این پالایشگاه‌ها خارج می‌شود نه رنگ دارد و نه بو. به همین دلیل شرایط برای انتقال بسیار سخت می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از تأسیسات کمپرسور گاز که فشار گاز را برای انتقال بیشتر می‌کند در نیزار قرار دارد. چهار خط انتقال گاز که به آن خطوط آی گت گفته می‌شود از قم عبور می‌کند.

گودرزی اضافه کرد: گاز در مرزهای هر شهر وارد ایستگاه‌های C.G.S برای توزیع در سطح شهر می‌شود. فشاری که گاز در خطوط انتقال دارد به‌صورت نرمال باید ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ باشد. این گاز با این فشار وقتی وارد ایستگاه می‌شود دو مرحله فشارشکن توسط ریگلاتور اولیه و ثانویه روی آن صورت می‌گیرد تا فشار آن به ۲۵۰ برسد.

وی در ادامه با اشاره به ایستگاه پردیسان گفت: قم به دلیل ویژگی خاص و حساس در تامین گاز برای حفظ پایداری گاز در شبکه، دارای سه‌نقطه ایستگاه C.G.S گاز است. ایستگاه پردیسان آخرین ایستگاه است که با این ایستگاه بیشترین پایداری را در سطح استان خواهیم داشت.

مدیر مهندسی اجرای شرکت گاز عنوان کرد: این ایستگاه برای تأمین گاز منطقه پردیسان و محدوده‌ای از خیابان شهید صدوقی در حال ساخت است.

 

 

ایستگاه پردیسان اواخر اردیبهشت وارد مدار می‌شود

وی ادامه داد: پروسه انتقال گاز بسیار سخت و هزینه بر است و همچنین نگهداری و پایداری شبکه هم بسیار مهم و پراهمیت است. اولین هدف همکاران در شرکت گاز این است که گاز به‌هیچ‌وجه قطع نشود. همکاران آرامش و آسایش شهروندان را به آرامش و آسایش خود ترجیح می‌دهند تا روند گازرسانی ادامه داشته باشد.

گودرزی با اشاره به اینکه در استان قم نزدیک به ۵ هزار کیلومتر لوله انتقال گاز تعبیه شده است، گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در مناطق شهری استان قم ۹۹٫۵ و در مناطق روستایی ۹۹٫۳ درصد است.

وی بیان کرد: در حین اجرای پروژه ایستگاه گاز پردیسان، مسئله مسکن ۵۶۰ هکتار مطرح شد که تأمین گاز این منطقه هم در برنامه‌های شرکت گاز قرار گرفت.

تأمین گاز پروژه ۵۶۰ هکتاری پیش‌بینی‌شده است

مدیر مهندسی اجرای شرکت گاز ادامه داد: در پروژه‌ها سعی شده است افق طراحی‌ها ۲۵ساله باشد. به همین دلیل در طراحی این ایستگاه به‌سرعت تأمین گاز ۵۶۰ هکتاری، بیمارستان و مناطق مجاور در نظر گرفته شد به همین دلیل شیر انتظاری برای این منطقه در نظر گرفته شد تا در زمان خواسته خود مانع از قطعی گاز شویم.

وی تصریح کرد: برنامه پیمانکار این است که این ایستگاه تا مرداد تحویل شرکت گاز شود؛ اما طبق تأکیدات شرکت گاز و همکاری‌های صورت‌گرفته امیدواریم تا اواخر اردیبهشت‌ماه این ایستگاه تحویل و وارد مدار شود.

تجهیزات شرکت گاز بومی است

گودرزی با اشاره به تجهیزات شرکت گاز، گفت: کلیه تجهیزات مورداستفاده در شرکت گاز بومی شده است و خوشبختانه در شرکت نفت ۸۰ الی ۹۰ درصد تجهیزات بومی‌سازی شده است. همچنین بیشتر شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات نفتی خود تولیدکننده هستند.

 

گفتگو از زهرا صفری

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.