کد خبر : 5271
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 17:44

امام جمعه قم:

بسیاری از سقط‌ های جنین صددرصد حرام شرعی است

بسیاری از سقط‌ های جنین صددرصد حرام شرعی است
امام جمعه گفت: برخی از پزشک‌ها توصیه می‌کنند که بچه را سقط کنید در حالی که بسیاری از سقط‌هایی که انجام می‌شود صددرصد حرام شرعی است و دیه بر گردن والدین می‌آورد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ آیت الله سیدمحمد سعیدی در جلسه اخلاق مدیران حرم مطهر بانوی کرامت در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد با اشاره به آیه شریفه «بل الانسان علی نفسه بصیره» اظهار کرد: خداوند در وجود انسان بصیرتی قرار داده است که قدرت ارزیابی خود را دارد و آن عبارت از نفس لوامه است.

وی با بیان اینکه نفس انسان چند وجهی است، افزود: وجه اماره نفس، انسان را به امور سو و خیر تشویق و ترغیب می‌کند ولی وجه لوامه نفس، انسان را نسبت به امور سو ملامت و سرزنش می‌کند بنابراین ما اجازه لعنت به نفس خود را نداریم ولی می‌توانیم از شر نفس اماره به السوء به خدا پناه ببریم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه نفس لوامه انسان را به کار وامی‌دارد، نسبت به کم کاری‌ها و نقایص به ما تذکر می‌دهد و ما را به خیر صلاح دعوت می‌کند، افزود: بسیاری از کارها و قضاوت‌های ما بر اساس خواسته خودمان است در حالی که باید خدا را در نظر بگیریم و برای خطاهای خود عذر نیاوریم.

وی با بیان اینکه نفس لوامه اعمال انسان را تنظیم می‌کند، گفت: از طریق نفس لوامه انسان می فهمد که عذرهایی که برای کارهای خود می‌آورد نابجا است؛ برخی کار خلاف و ظلم می‌کنند و عذرشان این است که همه این کار را می‌کنند ولی نفس لوامه انسان می فهمد که این عذر درست نیست و اگر همه خطاکار باشند مجوزی برای خطای ما نیست.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه نفس لوامه جلوی آتشفشان نفس اماره بالسوء را می‌گیرد، ادامه داد: گاهی ما به پزشک مراجعه می‌کنیم و پزشک می‌گوید روزه ضرر دارد و یا نماز را نشسته بخوان ولی خودمان که بررسی می‌کنیم می‌بینیم می‌توانیم روزه بگیریم و یا نماز را ایستاده بخوانیم و در اینجا باید به تشخیص خود عمل کنیم زیرا انسان نسبت به خود بصیرت بیشتری دارد و باید به بصیرت خود عمل کند.

وی افزود: برخی از پزشک‌ها توصیه می‌کنند که بچه را سقط کنید در حالی که بسیاری از سقط‌هایی که انجام می‌شود صد درصد حرام شرعی است و دیه بر گردن والدین می‌آورد و روز قیامت بچه سقط شده از انسان شکایت می‌کند که به چه گناهی من را کشتید در حالی که من می‌توانستم در دنیا تسبیح خدا بگویم و کارهای خیر انجام دهم و نسل داشته باشم ولی شما من را از همه اینها محروم کردید.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گفت: ما باید خودمان کارهای خود را ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا تکلیف خود را به درستی انجام داده ایم یا خیر و اگر در جایی وظیفه‌ای را انجام نداده ایم و برای آن حقوق گرفته ایم آن را به بیت المال برگردانیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.