کد خبر : 13079
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 9:39

بودجه فرهنگی ۴۵۵ میلیارد تومانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۳

بودجه فرهنگی ۴۵۵ میلیارد تومانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۳
شهردار قم با بیان اینکه در مباحث فرهنگی برای سال آینده ۴۵۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود، اظهار کرد: افزایش سرانه مراکز فرهنگی و هنری، خانه فرهنگ، کتابخانه بوستان خضر، تکمیل مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی از جمله برنامه‌های سال آینده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشستی با ائمه جماعات مساجد منتخب استان که امروز در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف عمرانی، ترافیکی، خدمات‌شهری، امور مالی، ارائه کردند.

شهردار قم با تبریک فرارسیدن میلاد امام‌جواد(ع) و امیرالمؤمنین علی(ع) اظهار کرد: انگیزه اصلی برگزاری این جلسات در مرحله اول بحث جهاد تبیین و بیان دستاوردها و خدمات مدیریت شهری است.

وی افزود: ۳۷۲ وظیفه و کارکرد در شهرداری‌ها مطرح است و اقدامات شهرداری‌ها بیش‌تر در بین مردم نمایان است.

شهردار قم گفت: ائمه جماعات مساجد جزء عناصر مهمی هستند که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستند.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: مسجد است که می‌تواند مردم را در محورهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عبادی و مذهبی هدایت و راهبری کند.

وی گفت: اگر امام جماعت مسجد فرصت مناسب برای مردم و مسجد بگذارد و حرکت‌های خاصی را در حوزه اجتماعی و فرهنگی انجام دهد، به طور قطع اقبال مردم به مساجد افزایش پیدا می‌کند.

شهردار قم گفت: تبیین اقدامات و خدمات شهری برای ائمه جماعات مساجد به عنوان راهبران اجتماعی و فرهنگی واجب است؛ اقدامات شهری نقش مؤثری در ایجاد امید در جامعه دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۲ تقاطع تکمیل شده و سال آینده نیز ۱۰ تقاطع در دستورکار قرار می‌گیرد؛ یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها، تونل امام موسی صدر است که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این پروژه بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سقائیان‌نژاد عدالت محوری را در راس کار شهرداری دانست و گفت: عدالت محوری و توزیع مناسب خدمات در مناطق مختلف در دستورکار قرار دارد.

شهردار قم گفت: ۱۱ خیابان مهم در قم بازگشایی شده است، ازجمله این خیابان‌ها می‌توان به خیابان عمار یاسر اشاره کرد که بیش از ۵۴ سال قدمت دارد.

وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۳ بودجه‌ای حدود ۱۵ هزار میلیارد پیش‌بینی شده است که امیدواریم بتواند خون تازه‌ای در شهر ایجاد کند.

وی اضافه کرد: در نظر داریم ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر قم داشته باشیم. در دهه گذشته سن اتوبوسرانی قم ۱۲ سال بوده است ولی توانسته‌ایم سن این اتوبوس‌ها را به ۲ سال برسانیم.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه دو خط مترو در شهر قم داریم، گفت: خط A به طول ۶ کیلومتر تکمیل شده است و امروز تنها در انتظار تکمیل واگن هستیم که وظیفه تکمیل آن با وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه در مباحث فرهنگی برای سال آینده ۴۵۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود، اظهار کرد: افزایش سرانه مراکز فرهنگی و هنری، خانه فرهنگ، کتابخانه بوستان خضر، تکمیل مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی از جمله برنامه‌های سال آینده است.

شهردار قم گفت: بزرگ‌ترین کتابخانه شیعه به‌دست مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی سیستانی در ۱۴ طبقه در بلوار پیامبراعظم(ص) در حال ساخت است. در بلوار پیامبراعظم(ص) پنج مسجد و مجموعه فرهنگی ساخته می‌شود.

* تنوع پروژه‌های شهرداری قم با هدف خدمت‌رسانی به مردم

در این جلسه عباس حلوایی‌زاده معاون فنی عمرانی شهرداری قم نیز اظهار کرد: اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم با مبلغ ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان توسط اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر قم تصویب شد.

وی افزود: سهم ۷۹ درصدی اجرای پروژه‌های عمرانی از مجموع بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۲ در میان کلان‌شهرهای کشور بی‌نظیر است.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم گفت: در بودجه عمرانی شهر قم مجموعه‌ متنوعی از پروژه‌ها با اهداف حل مشکل ترافیک، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، بالا بردن سطح ایمنی جاده‌ها و معابر، ایجاد فضای‌سبز و بوستان و نیز ساخت مجموعه‌‌های فرهنگی و ورزشی دیده شده است.

حلوایی‌زاده ادامه داد: سند جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نقاط کور ترافیکی را روشن کرده است و در طول سال‌های اخیر تلاش شد با اجرای پروژه‌هایی مانند تقاطع غیرهمسطح مقداد، تقاطع غیرهمسطح شهرک قدس و بلوار آیت‌الله‌ بروجردی، تقاطع غیرهمسطح شهدای ۱۵ خرداد، زیرگذر شهدای مدافع حرم، تقاطع سه سطحی ولی‌عصر(عج)، تقاطع شهدای روحانیت و تقاطع سلام این گره‌های ترافیکی حل شود.

وی گفت: تقاطع غیرهمسطح نیک‌اندیش، تقاطع بلوار حافظ با ریل راه‌آهن، تقاطع زیرگذر بلوار شهید کبیری با محله شهر قائم، تقاطع میدان شهید زین‌الدین و تقاطع میدان مرجعیت از پروژه‌های در دست اقدام شهرداری قم است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم افزود: زیرگذر امام موسی‌صدر ۱۵ سال پیش در اسناد بالادستی و شورای شهر قم مصوب شد اما به دلیل مشکلات مختلف فنی و ترافیکی و هزینه بسیار بالایی که اجرای این طرح داشت، اجرای آن به تعویق افتاد.

حلوایی‌زاده گفت: شهرداری قم تصمیم دارد تا پروژه تونل امام موسی‌صدر را تمام کند؛ فاز یک این پروژه مصوب شده است و فاز دوم تا پایان سال مصوبات لازم را کسب خواهد کرد و امیدواریم اجرای پروژه را هرچه زودتر آغاز کنیم.

وی ابراز کرد: این تونل از پل حجتیه تا پل شهید رجایی به طول ۱۵۰۰ متر ادامه دارد و می‌تواند صحن غربی حرم مطهر را از نظر بار ترافیکی کم کند.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم گفت: با احداث ادامه تونل غدیر، مسیر تقاطع مقداد تا حرم مطهر حضرت فاطمه‌معصومه(س) و مسیر میدان سپاه به عنوان یک رینگ ترافیکی کارآمد و به روز در اختیار مردم قم خواهد بود.

حلوایی زاده افزود: فاز سوم بلوار شهید روحانی، بلوار شهیدان برقعی، ادامه بلوار جمهوری و بلوار کارگر از جمله معابری است که سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های فرهنگی‌ورزشی و ایجاد فضای سبز و بوستان گفت: ساخت هفت مجموعه فرهنگی‌ورزشی در سطح شهر قم و ساخت بوستان‌های متعدد شهری و فرامنطقه‌ای از جمله بوستان هزار هکتاری از اقدامات عمرانی سال‌های گذشته است.

این مسئول عمرانی شهرداری کلان‌شهر قم افزود: در حیطه ایمنی شهری ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی، ساخت نیوجرسی کمربندی امام علی(ع)، ایمن‌سازی بوستان‌ها و ایمن‌سازی تونل‌های شهری اجرایی شده است.

حلوایی‌زاده گفت: پیاده‌روهای معابر مهم شهری در طول سال‌های گذشته بهسازی شده و در هسته مرکزی شهر قم شاهد احداث پیاده‌راه‌های شهری هستیم.

وی در پایان گفت: طی هشت سال گذشته یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر قم توزیع شده است و این کار در کشور بی‌نظیر بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.