کد خبر : 14232
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 10:05

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم:

بیش از ۵۰ هزار واحد مسکن ملی در قم ویلایی خواهد بود

بیش از ۵۰ هزار واحد مسکن ملی در قم ویلایی خواهد بود
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در طرح نهضت ملی مسکن قم، حدود 35 هزار واحد مسکونی به صورت آپارتمانی و بیش از 50 هزار واحد مسکونی به صورت یک طبقه حیاط دار طراحی شده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، صابر مصورزاده در خصوص اقدامات این معاونت در سال گذشته اظهار کرد: در استان قم حدود ۸۵ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن، حائز شرایط شناخته شده اند که در سال گذشته برای بخش عمده ای از این تعداد، تأمین زمین انجام شد.

وی افزود: با برگزاری بیش از ۳۰ جلسه کمیته فنی با حضور اساتید دانشگاهی و نمایندگان دستگاه اجرایی، طرح های توسعه شهری در بحث الحاق اراضی مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گرفت.

مصورزاده گفت: در سال ۱۴۰۲ طرح جامع شهرک پرنیان در قالب چهار شهرک و در اراضی ۲۵۰۰ هکتاری به تصویب استان رسید.

وی درخصوص دیگر اقدامات این معاونت در حوزه نهضت ملی توضیح داد: الحاق و تحصیل زمین در اراضی مجاورت روستای طایقان و ایجاد دهکده زیستی با ساخت پنج هزار واحد مسکونی، ۵۴۵ هکتار اراضی اسلام آباد قنوات برای ساخت ۷۸۰۰ واحد، ۲۰۰ هکتار در شهر جعفریه برای ساخت یک هزار و ۱۰۰ واحد، ۹۶ هکتار به شهر سلفچگان برای ساخت یک هزار و ۲۰۰ واحد و ۲۱ هکتار به شهر کهک برای ساخت ۶۵۰ واحد مسکونی از جمله این اقدامات بوده است.

به گفته معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم، با الحاق و تحصیل اراضی مورد نیاز در طرح نهضت ملی مسکن، برای اکثر افراد حائز شرایط و تایید شده در طرح نهضت ملی مسکن زمین تامین شده است.

وی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن قم، حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی به صورت آپارتمانی و بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی به صورت یک طبقه حیاط دار طراحی شده است.

مصورزاده احیای بافت فرسوده را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: در کنار تلاش برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، توجه ویژه ای به بحث احیای بافت فرسوده شد به گونه ای که استان قم در حوزه صدور پروانه، ارائه مشوق ها و تسهیلات بانکی در بافت فرسوده جزو هشت استان برتر قرار گرفت.

وی با بیان این که اداره کل راه و شهرسازی پیشران توسعه در بافت فرسوده است، توضیح داد: از مهمترین اقدامات این اداره کل در حوزه احیای بافت فرسوده، تسهیل در صدور پروانه، ارائه مشوق های شهرسازانه و تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت بوده است.

مصورزاده در خصوص اقدامات این اداره کل در بافت فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی گفت: ساماندهی اطراف محله چهل اختران و امامزاده موسی مبرقع (ع)، احداث مدارس ثامن الحجج در محله آذر، ناصر شهریور در محله چهار مردان و شیخ آباد در محله شیخ آباد و احداث کلانتری ۱۳ در محله خاکفرج از مهمترین اقدامات این اداره کل در سال گذشته بوده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم به برگزاری منظم جلسات کمیسیون ماده پنج در استان اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ تنها با هشت مورد و به مساحت حدود ۱۸ هزار مترمربع تغییر کاربری از فضای سبز به سایر کاربری ها موافقت شد که این امر در سال ۱۴۰۱، بیش از ۷۹ هزار متربع بوده است.

به گفته مصور زاده، در جلسات کمیسیون ماده پنج استان با بسیاری از تغییر کاربری های فضای سبز مخالفت شد تا بتوانیم فضای سبز شهری را حفظ کنیم.

وی به بحث مولد سازی پلاک های مازاد دولتی اشاره کرد و توضیح داد: در سال گذشته، هشت پلاک دولتی به به مسکونی تغییر کاربری داده شد و با مولدسازی در ۲۵ قطعه زمین، بزرگترین مزایده چند سال اخیر در استان قم برگزار شد و در مجموع حدود یک هزار میلیارد تومان مولدسازی و درآمدزایی دولتی انجام شد.

مصورزاده گفت: در جلسات کارگروه امور زیربنایی استان که در خصوص پلاک ها و اراضی خارج از حریم و محدوده شهر تصمیم گیری می شود،با تصویب و یا تغییر کاربری موارد مختلف، به رشد و توسعه صنعت، جذب گردشگر و جذب سرمایه گذار توجه ویژه ای شده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان اظهار کرد: طرح جامع شهر قم و بازنگری آن در ستاد راهبری استان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.