کد خبر : 12225
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 18:31

استاد دروس خارج حوزه علمیه در گفتگو با فرهنگ نگار مطرح کرد:

حضرت زهرا (س) رشیده‌ای در تمام وقایع و مقاطع

حضرت زهرا (س) رشیده‌ای در تمام وقایع و مقاطع
استاد دروس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) در تمام وقایع بر اساس تکلیف و سنت الهی گام برداشت، گفت: درس‌های مکتب و حماسه فاطمی، بقدری روشن، معلوم و ماندگار است که میزانِ واضحی برای پیشرفت و سلامت جوامع است.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  ایام شهادت سیده نساء العالمین حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مقطعی است تا معیارهای شناخت دین، دیانت و دین‌داری، با همان فریاد و فرهنگ فاطمی بازگو شود تا غبار شبهه‌ها و انگیزه‌های ناصوابِ فتنه‌آفرینی، برطرف گردد و جامعه از حقیقت هدایت و عبودیت، غافل نگردد و جریان دین اصیل در قلوب انسان‌ها، جوشان بماند.
در واقع مقصدی که صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها آن را بازگو نمودند و دفاع کردند، رستگاری بشر در سایه اطاعت از ولایت است، ازاین‌رو فاطمیه، فریاد بصیرت، فهم دین و جهاد فی‌سبیل‌الله به معنای واقعی آن است.
از همین رو خبرنگار ما با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی، استاد دروس خارج حوزه علمیه و کارشناس مذهبی در خصوص فاطمیه گفتگویی را انجام داده است.

سؤال: جایگاه حضرت زهرا (س) کجاست و مهم‌ترین القاب این بانوی بزرگ چیست؟
رشدیافتگی در مکتب و حماسه فاطمی سلام‌الله‌علیها

شناخت مقام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نزد پروردگار و فهم از جایگاه آن حضرت نزد پیامبر اکرم و ائمه معصومین صلوات الله علیهم به‌واسطه آیات، احادیث، زیارت‌نامه‌ها و اسامی و القاب حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، نشانه‌ای روشن از شخصیت والا و الگویی آن بانوی یگانه اسلام دارد که با دو ویژگی ممتاز «تشخیص صحیح و عمل به تکلیف» سرآمد بانوان عالم گشته‌اند که امروزه بیش از هر زمانی نیاز است تا جنبه‌های الگویی و اسوه بودن حضرت برای تمام  انسان‌ها و نسل‌ها به‌ویژه بانوان، تبیین شود و رسالتی بالاتر از آنچه که در تبلیغات و تألیفات مرسوم انجام شده، صورت پذیرد. بدون تردید جاذبه‌های زندگی حضرت فاطمه علیهاالسلام در سیره جامع و زندگی‌ پربارشان در حیات کوتاهی که داشتند هر انسانی را مجذوب خود می‌کند و ادعاها و شعارهای دروغین که گاه جامعه را تنزل و زندگی‌ها را مسموم و مقهور افکار و رفتارهای سطحی و بعضاً شیطانی سوق می‌دهد را خنثی می‌نماید. ازاین‌رو تأکید بر شناخت و شناساندن ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در زمان حاضر و دیگر زمان‌ها، به علت نیاز شدید جامعه به این مکتب و آموزه‌های آن است.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها رشیده‌ای در تمام وقایع و مقاطع
محققین ارجمند اسامی و القاب فراوانی را به استناد منابع دینی متقن، استخراج و برشمرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد، ویژگی «رشیده» بودن آن حضرت که در فرازی از زیارت‌نامه ایشان آمده: «اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ وَصَلِّ عَلَى الْبَتُولِ الطَّاهِرَهِ الصِّدِّیقَهِ الْمَعْصُومَهِ التَّقِیَّهِ النَّقِیَّهِ الرَّضِیَّهِ الْمَرْضِیَّهِ الزَّکِیَّهِ الرَّشِیدَهِ…» از برجستگی خاصی برخوردار است که ثمره رشد یافتگی در منزل وحی و دامان نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم می‌باشد و متضمن ویژگی‌هایی مانند تقیه، علیمه، صابره، فاضله، مطهره و… می‌باشد.
رشید و رشیده کسی است که بر اساس فهم از تکالیف و سنت‌های الهی و باتدبیر و قوت عقلانی برای اهداف مهم گام بر می‌دارد و در این راه دارای اراده‌ای استوار است تا حقیقت امور و جریان توحیدی را در جامعه بسط دهد؛ روشنگری در حقایق امور، شناساندن حق، حمایت از حق و رسیدن به حق، شاکله فکری و ساختار عمل انسان‌های رشید را تشکیل می‌دهند و همین انسجام فکری و عملی است که رشادت انسان‌ها را نمایان می‌سازد.
صدیقه طاهره علیهاالسلام دارای این رتبه و مقام به معنای واقعی بودند که از ایام کودکی تا شهادت در مقاطع و وقایع مختلف، در کنار پیامبر خاتم و امیرالمؤمنین، سیری الهی داشتند تا جامعه را متوجه این حقیقت بنمایند که برای برپایی معارف و احکام دین اسلام، باید دارای دیدی ژرف و فهمی وسیع و تحلیلی وثیق از جریان‌ حق و جریان‌های باطل داشت تا در این مسیر با برهان قوی و قدرت عمل، رسالت‌ها انجام پذیرد.

سؤال: لقب و کنیه «ام‌ابیها» به چه معناست؟
رشادت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در همگامی با پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم

حضور حضرت فاطمه علیهاالسلام در شعب ابی‌طالب، هجرت به مدینه، همراه و همگام با پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله در وقایع سخت صدر اسلام، نمونه‌هایی از درک عمیق و رشیده بودن حضرت است که هنگامه‌های حضور را می‌شناختند و برای استحکام پایه‌های اسلام، سختی‌ها را تحمل می‌نمودند؛ لقب و کنیه «ام‌ابیها» بدین معنا نبوده است که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فقط در امور خانه یا امور جزئی، پیامبر را همراهی می‌کرده‌اند، بلکه واژه‌ای عمیق است که حضرت زهرا علیهاالسلام شرائط پیامبر صلی‌الله علیه و آله را در مقابله با آن انبوه دشمنان و احزاب شرک و کفر و نفاق را به‌تمام‌معنا درک می‌کردند و تا سرحد امکان، حامی پیامبر اکرم در آن شرائط بودند؛ به هر صورت رشیده بودن حضرت در مقطع ظهور اسلام و بروز و ظهور چهره درخشان حضرت فاطمه علیهاالسلام، نهایت نقش‌آفرینی آن حضرت را نشان می‌دهد که درس‌آموزی در این برهه تاریخی، از امتیازات انسان‌ها مخصوصا زنان جامعه است تا معنای نخبگی و فرهیختگی برای آنان معنای حقیقی پیدا کند.

سؤال: مهم‌ترین اقدام حضرت زهرا (س) دفاع از ولایت بود، این اقدام را چگونه توصیف می‌کنید و چه درس‌هایی برای امت اسلامی دارد.
رشادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در دفاع از امامت و ولایت

از مهم‌ترین وقایع اسلام که جنبه‌ها و جهت‌های بسیاری دارد، دفاع حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها از امامت و ولایت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام است؛ هنگامی که سخن از رشیده بودن حضرت زهرا علیهاالسلام می‌شود، نوع مواجهه حضرت با این واقعیت است که اولین چیزی که باید از آن دفاع کرد، امر خداوند متعال در نصب امامت حضرت امیر علیه‌السلام است که خود نکته بسیار آموزنده‌ای است که در هیچ شرایطی نباید از اوامر الهی – آن‌هم امر مهم ولایت و امامت – کوتاه آمد؛ سستی، بی‌تفاوتی، راحت‌طلبی، تحلیل نداشتن و نبود آینده‌نگری و از اینها بدتر منفعت‌طلبی و کوته‌فکری در سرنوشت اسلام، از جمله اموری است که انسان‌ها را از انجام تکلیف باز می‌دارد؛ گاهی فریبکاری، ظاهرنمایی و معکوس جلوه‌دادن امور، از علل ازبین‌رفتن عقائد و بلکه پایبندی به جنبه‌های انسانی، می‌شود.
حضرت زهرا علیهاالسلام در دفاع از امر الهی در هیچ موضوعی از موضع اعتقادی خود کوتاه نیامدند و در حمایت و دفاع از شخص امام علی علیه‌السلام و امامت حضرت بر جامعه، حماسه‌ای بزرگ آفریدند، این حماسه در افواه، بحق «حماسه فاطمی» نامیده می‌شود، حماسه‌ای که از تبیین تا هزینه‌های سنگین و تا شهادت صدیقه طاهره علیهاالسلام را در خود جای‌داده است.
به‌راستی علل مجروح ساختن دخت نبی اکرم و شهادت آن حضرت در مدینه منوره و در کنار قبر مبارک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم جز عوامل فوق چیز دیگری بوده؟! و از طرفی این قیام حاوی چه رسالت و وظایف بزرگی برای پیروان آن حضرت است و چه درس و پیامی را برای انسان‌ها بجای می‌گذارد؟ نخستین پاسخ، اطاعت و امتثال امر خداوند، رسول‌الله و امیرالمؤمنین است که در آیه تبلیغ تبلور پیدا کرده‌اند.
جامعه امروز به این پیام حماسه فاطمی نیاز مبرم دارد، یعنی تکالیف الهی را خوب بفهمیم و بهتر عمل نمائیم و یقین داشته باشیم که حرکت در صراط مستقیم و طریق حق، انسان و جامعه را به فوز و فلاح می‌رساند؛ معنای این سخن آن است که در هر زمانی وسوسه‌های نفسانی و اغواگری شیاطین، مانع از تحقق فضای ایمانی در جامعه می‌شود و بجای آن تفکرات خرافیِ کهنه یا نو با ظاهری فریبنده و عناوینی مزورانه جای تفکرات و تعهدات توحیدی و انسانی را پر می‌کند، به نظر می‌رسد رساترین صدایی که از حماسه فاطمی به گوش می‌رسد، هشدار بر انحطاط و سقوط انسان‌ها و جوامع هست.

رشادت حضرت زهرا علیهاالسلام در پاسداری از جریان امامت
آینده‌نگری در رأس امور انسان‌های داری رشد و کمال هست، امور را به همان اندازه که هستند درک کنند و خطرات آینده را واقع‌بینانه تحلیل کنند و بیم و امید را بازشناسی و بازگو کنند؛ مروری بر خطبه فدکیه، نشان می‌دهد که حضرت فاطمه علیهاالسلام نسبت به رهبری و امامت آینده جامعه به چه میزان نگران هستند؛ ما اگر فدک را یک سرزمین بدانیم؛ اما خطبه فدکیه درباره یک سرزمین نیست، خطبه فدکیه آغاز مقابله با جریان انحراف است و فریاد و سخنانی است که با حزن عمیق، نسبت به جامعه آن روز و امروز ایراد شد، خطبه فدکیه محورش، موضوعش و محتوایش، امامت منصوب از جانب خداست، حفظ اسلام است، سعادت انسان در سایه امامت و ولایت است.

مهم‌ترین درس‌های حماسه فاطمی
اول: دفاع از اسلام راستین و عمل به احکام و تکالیف فردی و اجتماعی و استقامت در این مسیر سعادت آفرین.
دوم: دفاع و حمایت از ولایت و امام جامعه که تعالی و ترقی نظام اسلام و مذهب حقه بر آن استوار است، امری که دشمنان تمام داشته‌های خود را برای آسیب‌زدن به این جایگاه رفیع، بکار بسته‌اند.
سوم: بصیرت، قوت شناخت، تحلیل و تبیین صحیح و میدانی.
چهارم: رشیده بودن زنان جامعه در فهم از جایگاه خویش و نیفتادن در دام‌هایی که نه عافیتی در آن است و نه عاقبتی.
پنجم: فاصله‌گرفتن از انسان‌های شعاری و سخنانی که با تزویر و نفاق، مانع از محاسبه درست از وقایع می‌شوند و سمت‌وسوی جامعه را به بن‌بست‌ها و پرتگاه‌ها می‌کشانند.

سخن آخر
درس‌های مکتب و حماسه فاطمی، به‌قدری روشن، معلوم و ماندگار است که میزانِ واضحی برای پیشرفت و سلامت جوامع هست؛ در جامعه و عصر ما این درس‌ها در دفاع صادق و حمایت قاطع از ولایت و رهبری است که در این چند ساله اخیر دشمنان مکتب و مملکت به‌صراحت علت استحکام نظام اسلامی ایران را، رهبری مؤمن، قاطع و هوشیار می‌دانند و تمام سعی خود را برای فاصله انداختن میان امام جامعه و امت بکار بسته‌اند و البته ملت مؤمن و بصیر ایران – بخصوص در اغتشاشات سال گذشته – قاطعانه در میدان حمایت از رهبر و مقتدای خویش حاضر بودند.
امروز عموم جامعه زنان کشور ما دارای بلوغ و کمالی بی‌سابقه در تشخیص نقشه‌های دشمنان هستند و با عفاف و حجاب خود نشان دادند که عهدشان با اسلام و انقلاب محکم‌تر از همیشه است و این همان رشدیافتگی در پرتو مکتب فاطمی و اهل‌بیت علیهم‌السلام هست.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.