کد خبر : 5991
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 9:46

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم:

خیرین سوادیار به کمک نهضت سوادآموزی قم می‌آیند

خیرین سوادیار به کمک نهضت سوادآموزی قم می‌آیند
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم با اشاره به اهمیت مردمی بودن نهضت سواد آموزی، از راه‌اندازی مجموعه خیرین سوادیار در این استان خبر داد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا افزود: شالوده و بنیان نهضت سوادآموزی بر مردمی بودن آن است و دراین رابطه نیز امام راحل فرمودند که تمام بی‌سوادان برای یادگیری و تمام باسوادان برای یاددادن به پاخیزند، لذا در سالجاری اولویت کار ما بر بهره‌گیری از ظرفیت مردم در راستای ارتقای سوادآموزی در استان می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری خیرین سوادیار از سیاست‌های سازمان نهضت سوادآموزی است، گفت: دراین راستا جلسه‌ای با حضور استاندارقم به عنوان رئیس شورای پشتیبانی سوادآموزی استان تشکیل شد و وی از طرح فوق استقبال و دستورات لازم برای اجرایی شدن آن را ابلاغ کرد.

وی افزود: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته توسط نهضت سوادآموزی استان ، ۱۵ گروه از خیرین شناسایی شده‌اند که بزودی جلسه‌ای را با حضور آنان و استاندار قم تشکیل و برنامه ریزی لازم در بهره‌مندی از توانمندی‌های آنان صورت خواهد گرفت.

قاسمی‌نیا با اشاره به اینکه آنان آمادگی خود را برای ارتقای سوادآموزی دراستان اعلام کرده‌اند، اظهار داشت:‌مطمئنا گروه‌های دیگری از خیرین هستند که ما به دنبال شناسایی آنان و ورود به مجموعه خیرین سوادیار هستیم و امیدواریم با گسترده شدن فعالیت‌های این مجموعه و به معنی واقعی مردمی شدن نهضت سوادآموزی تعداد اندک بی‌سوادی که در قم وجود دارند از نعمت خواندن و نوشتن بهره‌مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مصادیق و شیوه مشارکت خیرین و واقفین و تشکل‌های مردمی در طرح خیرین سوادیار اظهار داشت:‌ شناسایی ، ثبت نام و دعوت از بی سوادان و کم سوادان برای شرکت در کلاس های سوادآموزی ، تدریس و آموزش به سوادآموزان ،‌ پرداخت اجاره بهای کلاس‌ها ، اختصاص مکان برای تشکیلی کلاس‌های سوادآموزی ، اهدای سبدهای معیشتی به سوادآموزان در هر ماه ، پرداخت هزینه‌های درمانی و بهداشتی به سوادآموزان ،‌کمک در پرداخت هزینه مسکن به سوادآموزان ،‌پرداخت پاداش به کسانی که در شناسایی و ثبت نام از بی سوادان و کم سوادان اقدام کنند، کمک و حمایت از اشتغال به کار فرد سوادآموز و همسرو اعضای درجه یک خانواده که فاقد شغل هستند، اعطای وام قرض الحسنه به سوادآموزان ، وقف زمین و ساختمان برای کلاس‌های سوادآموزی و دانش آموزی ،‌ایجاد مهد کودک در جوار کلاس های سوادآموزی و ارائه خدمات مشاوره‌ای از جمله شیوه مشارکت خیرین سوادیار می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه خیرین سوادیار از شهریورماه فعالیت خود را دراین استان آغاز خواهد کرد، اظهار داشت:‌ ترویج گفتمان فرهنگ سوادآموزی و دانش آموزی از اولویت‌هایی است که در دستور کار خیرین سوادیار قرار خواهد گرفت.

قاسمی نیا دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های نهضت سوادآموزی گفت: نرخ باسوادی در این استان در میان افراد ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۷ درصد در سال ۵۷ به حدود ۹۸ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده‌است.

وی گفت:‌ درحال حاضر از هر ۱۰۰ نفر در قم ۹۸ نفر باسواد هستند ، که ما تلاش داریم که آمار باسوادان استان را به صد درصد رسانده و در ادامه فعالیت ، بیشتر به کار تعمیق سواد آموزی بپردازیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.