کد خبر : 7991
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مرداد 1402 - 0:16

استاندار قم:

طرح امین ظرفیت خوبی برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش است

طرح امین ظرفیت خوبی برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش است
استاندار قم با اشاره به اهمیت حضور روحانیان و طلبه‌های حوزه‌های علمیه در مدارس در قالب طرح امین گفت: آموزش‌وپرورش قم بخشی از نیازهای مربوط به تامین نیروی انسانی را از طریق این طرح پیگیری کند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «فرهنگ نگار»؛سید محمدتقی شاهچراغی عصر یکشنبه در چهارمین جلسه شورای آموزش‌ و پرورش قم افزود: مطابق صحبتی که با مدیر حوزه‌های علمیه کشور انجام داده‌ایم، مقرر شد تعداد طلبه‌های شرکت کننده در این طرح افزایش پیدا کند.

استاندار قم همچنین با بیان اینکه منابع این طرح در اختیار حوزه‌های علمیه است و ما در استان از این لحاظ مشکلی نداریم خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش قم متناسب با نیازهایی که دارد، بخشی از کمبود نیروی انسانی خود را از طریق طرح امین برطرف کند.

شاهچراغی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه برای رفع مشکلات آموزش‌وپرورش نمی‌توانیم فراتر از قانون عمل کنیم گفت: نیازهای آموزش‌وپرورش استان به طور کامل احصا شود، تا بر اساس اولویت‌ها در خصوص رفع آنها اقدام کنیم.

تامین لباس فرم و سرویس مدرسه از مشکلات اصلی آموزش و پرورش قم است

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم نیز در سخنانی با بیان اینکه تامین لباس دانش‌آموزی و سرویس مدارس ۲ مشکل اصلی آموزش و پرورش استان به شمار می‌آید گفت: الان تولیدکنندگان در حال تولید لباس فرم دانش‌آموزان هستند، تمام فرایند سرویس مدارس نیز طی شده، امیدواریم در آغاز سال تحصیلی در شهر قم برای نقل و انتقال دانش‌آموزان بین خانه و مدرسه با مشکلی مواجه نشویم.

علیرضا رحیمی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی سرویس مدارس در شهرستان‌ها و مناطق استان است گفت: سال گذشته از اعتبارات آموزش‌وپرورش استان، حدود ۲۲ میلیارد ریال برای دانش‌آموزان روستایی که سرویس مدرسه به آنها تعلق پیدا می‌کرد، پرداخت کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش قم بیان داشت: مشکل اصلی دانش‌آموزان روستایی نبودن خودروی عمومی است.

رحیمی همچنین نبودن نیروی انسانی را از مشکلات آموزش و پرورش استان ذکر کرد و گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ نفر کمبود معلم داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر زمینه پرداخت حق‌الزحمه معلمان فراهم شود، به گونه‌ای که با حقوق، غیرموظف کار کنند، حدود ۹۰ درصد معضل کمبود معلم رفع می‌شود.

وی در ادامه مشکل کمبود خدمتگزار در مدارس استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در بودجه سال جاری، حدود ۲۵ هزار مستخدم مدرسه مصوب شده، ولی هنوز ابلاغ نشده است، ما نیز خیلی پیگیری کرده‌ایم.

وی در ادامه یادآور شد: امسال با همکاری گروه‌های جهادی و سایر اقشاری که مشارکت‌های مردمی داشته‌اند، حدود ۲۵۰ مدرسه که عمدتا در مناطق کم برخوردار و محروم قم هستند، زیباسازی شد، همچنین از سوی آموزش‌وپرورش استان تقریبا ۱۵ میلیارد ریال رنگ برای این کار خریداری و در اختیار گروه‌های جهادی قرار گرفت.

رحیمی همچنین با ذکر این نکته که امسال باید ۶ هزار تَن را برای جذب ۲ هزار نفر گزینش کنیم گفت: یکهزار نفر از طریق ماده ۱۸ جذب مدارس ابتدایی و مدارس متوسط اول و دوم می‌شوند که مرحله اول انجام شده است، مقطع متوسطه نیز هنوز اعلام نتیجه نشده است و حدود هزار نفر دیگر نیز از دانشگاه فرهنگیان جذب خواهند شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم تصریح کرد: از این ۶ هزار نفری که گزینش کردیم، چهار هزار نفر رد می‌شوند، این تعداد انواع واسطه‌ها و فشارها را می‌آورند تا به نوعی بازنگری و به اعتراضشان رسیدگی شود که حجم کار آموزش‌وپرورش را بالا می‌برد.

وی افزود: امسال فرایند بسیار مطلوبی برای جذب معلم تدارک دیده شده است و این از مظلومیت‌های دولت است که در مورد این قبیل کارها اطلاع رسانی نمی‌شود.

رحیمی با بیان اینکه طرح برخی شایعه‌ها در جامعه تاثیر زیادی دارد گفت: یک بار اعلام می‌شود که ماده‌ای در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است که بازنشستگی ۶۵ سال می‌شود، از این رو همه معلمانی که قرار است امسال بازنشسته شوند به هیچ وجه حاضر نیستند، سال دیگر بمانند.

وی ادامه داد: از طرفی گفته می‌شود که قرار است بعد از مهرماه فوق‌العاده‌ای اضافه شود، معلمان تحریک می‌شوند و می‌خواهند که یک سال دیگر هم فعالیت کنند.

وی گفت: این شایعه‌ها اگر کنترل شده بود بخشی از مشکل کمبود نیروی انسانی حل می‌شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم همچنین بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد ثبت‌نام‌های مدارس استان هیچ مشکلی ندارد، اشکال عمده در مورد دانش‌آموزان مدارس خاص است.

وی اظهار کرد: ثبت‌نام و سفارش کتاب رو به ثبات است، خلاءهایی داریم که برای رفع آنها تلاش می‌کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به موفقیت‌های دانش‌آموزان قمی در امتحان‌های نهایی گفت: اگرچه زادگاه رشته معارف اسلامی قم است، اما هیچ‌گاه این استان در این رشته در امتحانات نهایی اول نبوده، ولی امسال خوشبختانه در کشور رتبه نخست را کسب کردیم.

رحیمی افزود: در رشته ریاضی فیزیک نیز آخرین رتبه قم در امتحان‌های نهایی، هفتم بوده، اما امسال سوم شد.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان استان، در رشته‌ علوم انسانی رتبه هفتم و در رشته علوم تجربی نیز رتبه هشتم را به دست آوردند.

وی تصریح کرد: قم در مجموع در امتحان‌های نهایی رتبه هفتم را کسب کرد که نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری است.

وی اضافه کرد: در سال جاری کل کشور میانگین نمره‌های امتحان نهایی ۲ نمره اُفت کرد، اما قم تقریبا افت نمره نداشت، همان رتبه سال قبل را حفظ کرد.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه حضور روحانیان در مدارس استان فارغ از مسائل پرورشی، نقش مهمی در جبران کمبود نیرو در مدارس استان داشته است گفت: ارزیابی‌ها حاکی از آن است که قریب به اتفاق این افراد، در کارهای تربیتی موفق بودند، حضور سرباز طلبه‌ها در مدارس نیز از اقدام‌های خوبی است که در حال انجام می‌باشد.

وی گفت: با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی، طرح‌های متعددی اجرا کردیم، که با توجه به چالش‌های اجتماعی که داشتیم، مهمترین آن زیست عفیفانه بود.

وی در ادامه افرود: در سال تحصیلی گذشته، در ۶۳ مدرسه دخترانه استان طرح فوق اجرا شد، ارزیابی‌های میدانی انجام شده، ولی برای مشخص شدن آثار و نتایج این طرح، ارزیابی دقیقی صورت نگرفته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: اکنون در حال آموزش مدیران، مربیان و دانش‌آموزان هستیم تا سال آینده در مدرسه کنشگری بیشتری کنند و این طرح در کل مدارس اجرا شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم با تاکید بر اینکه امسال رکورد طرح‌های عمرانی این اداره‌کل شکسته می‌شود گفت: حدود ۴۰ طرح عمرانی آموزش‌وپرورش در قبل و بعد از آغاز سال تحصیلی پیش‌رو تحویل داده می‌شود.

۱۲۳ مدرسه غیردولتی قم استجاری است

مسئول مدارس غیردولتی اداره‌کل آموزش‌وپرورش قم نیز با اشاره به وجود ۲۲۰ مدرسه غیردولتی در این استان گفت: از این تعداد ۱۲۳ مدرسه اجاره‌ای است که با توجه به افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره بها، کار برای موسسان این مدارس بسیار سخت شده است.

ناصر حمزه‌ای با اشاره به اینکه امسال ۱۱ مدرسه تقاضای توقف فعالیت داشتند گفت: هزار و ۳۰۰ پرسنل آموزشی و ۲۸ هزار دانش‌آموز استان در مدارس غیردولتی هستند.

وی افزود: ۱۴ هزار دانش‌آموز در مدارس استجاری غیردولتی تحصیل می‌کنند.

حمزه‌ای با بیان اینکه در جلسه‌ای که با شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده ۱۰۰ داشتیم مقرر شد زمین در اختیار مدارس غیردولتی قرار بگیرد گفت: شورای شهر گفته، حتی در طرح تفصیلی نیز زمین‌های هزار بیستم تعریف می‌کنیم تا مدارس غیردولتی این زمین‌ها را بخرند و بسازند.

وی گفت: ۴۸ موسس مدارس غیردولتی برغم مشکل‌های زیاد اشتیاق بسیاری برای ساخت مدرسه دارند.

وی یادآور شد: طبق ماده ۱۰ قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی، قرار بود ۲۵ تا ۵۰ درصد هزینه احداث ساختمان و حتی تجهیزات را به موسسان مدارس بدهند، متاسفاته با گذشت هفت سال از تصویب این قانون، هیچ کمکی انجام نشده است.

وی تاکید کرد: موسسان مدارس غیردولتی در قم به شدت تشنه خرید زمین هستند، از منابع تسهیلاتی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور، ۷۰ درصد را فقط مدارس غیردولتی می‌توانند استفاده کنند.

این مقام آموزشی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مدارس غیردولتی برای ۲ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است گفت: تعدادی از مدارس غیردولتی در استان از استحکام کافی برخوردار نیستند و باید تعطیل شوند، حدود هفت هزار دانش‌آموز در این مدارس حضور دارند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.