کد خبر : 6060
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1402 - 18:36

تاکید بر تعامل هرچه بیشتر قم و نجف در خدمت رسانی به زائران اربعین

تاکید بر تعامل هرچه بیشتر قم و نجف در خدمت رسانی به زائران اربعین
در دیدار استاندار قم و معاون استاندار نجف و هیات همراه، بر تعامل هرچه بیشتر این دو استان در خدمت رسانی به زائران ایران و عراق در طول سال به خصوص ایام اربعین حسینی تاکید شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛هاشم الگرعاوی معاون استاندار نجف اشرف در نشست مشترک با استاندار قم در اداره امور بین‌الملل حرم حضرت معصومه (س)، با بیان اینکه نجف اشرف و قم تشابهات و نزدیکی بسیاری با یکدیگر دارند، عنوان کرد: این مشترکات نخست دینی و فرهنگی، علمی و سپس بازرگانی و تجاری است و شکرخدا ارتباط مفید و خوبی بین این دو استان وجود دارد.

وی گفت: ما وقتی وارد استان قم می‌شویم احساس می‌کنیم در نجف هستیم و آنچه که دیده می‌شود میزبانی بسیار عالی قمی‌ها از زوار عراقی است.

وی با اشاره به اینکه سقوط صدام، داعش و مشکلات داخلی تاثیراتی برای ما داشته است، افزود: ما امروز توسعه ارایه خدمات به زائران را در برنامه داریم و به طور حتم ارتباط خوب بین قم و نجف می‌تواند بسیاری از مشکلات‌مان را مرتفع کند.

معاون استاندار نجف ابراز کرد: در حکومت قبلی، استان نجف به شدت تحت فشار و ظلم بود و در بحث زیارت و ارائه خدمات به زوار بسیار با مشکل مواجه بود ولی امروز بسیاری از این مسائل رفع شده است.

وی گفت: بالای ۱۵ میلیون نفر به زیارت حرم مطهر حضرت علی (ع) در ایام اربعین حسینی مشرف می‌شوند که البته باعث افتخار مردم عراق است که در ایام اربعین میزبان سه تا پنج میلیون زائر ایرانی هستند.

معاون استاندار نجف با تاکید بر اینکه به مدت ۱۷ سال شاهد گرمای تابستانی در عراق هستیم و باید اقدام های لازم و کافی در این خصوص اتفاق بیوفتد، بیان کرد: ما با سه مشکل تهیه آب آشامیدنی، تهیه یخ و اقدام های پزشکی در ایام اربعین رو به رو هستیم که از استان قم نیز درخواست همکاری و همیاری در این زمینه را داریم که اگر اتفاق بیوفتد، میزبانی شایسته‌تری را از زوار اربعین در این زیارت باشکوه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اربعین فرصت مناسبی برای همبستگی و اتحاد بین ملت‌های مسلمان است و به طور حتم این ارتباط خوب بین ایران و عراق و همکاری برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین خیرات و برکات بسیاری برای هردو طرف خواهد داشت.

الگرعاوی خاطرنشان کرد: باید این نعمت وجود حرم مطهر حضرت علی (ع) در نجف را از خدای متعال شاکر باشیم و شاکر بودن این است که وظایف خود را در این مسئولیت به درستی انجام دهیم.

اعلام آمادگی قم برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین در نجف و کربلا

استاندار قم نیز در این نشست گفت: استان قم آمادگی برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی در استان نجف همزمان با ام اربعین حسینی را دارد.

سید محمد تقی شاهچراغی بیان کرد: افتخارمان این است که در کنار مضجع شریف فاطمه معصومه (س) هستیم که به اعتبار کلام بزرگان دینی‌مان، زیارت ایشان در قم ثواب زیارت حرم مطهر حضرت زهرا (س) را دارد و به برکت بانوی کرامت سالانه میزبان ۲۰ میلیون زائر ایرانی و غیرایرانی در شهر مقدس قم هستیم.

وی گفت: قبل از انقلاب، شهر قم به واسطه وجود حوزه علمیه بسیار تحت فشار حکومت طاغوت بود و اقدام هایی که در شهر مقدس قم پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته، قابل مقایسه با قبل از آن نیست؛ گرچه کارهای بسیاری نیز باید انجام شود که در حال اجراست.

وی اظهار کرد: از جمله مواردی که در ارتباط بین قم و سایر کشورها موثر است، ایجاد فرودگاه می‌باشد که مقدمات آن فراهم شده است.

استاندار قم با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار واحد صنعتی و کارخانه در قم فعال هستند، گفت: عمده این کارخانجات در صنایع زیرگروه پتروشیمی و مواد اولیه صنایع شیمیایی است؛ همچنین دو صنعت فرش و کفش در قم با سطح و کیفیت بالایی تولید می‌شود که ما بیش از ۴۰۰ واحد تولید کفش در قم داریم و در این بخش ارتباط خوب و مناسبی بین بازرگانان قمی و عراقی وجود دارد.

وی تاکید کرد: البته مهمتر از اینها، مباحث حوزه‌های فرهنگی و دینی است که بحمدالله بین حوزه‌های علمیه قم و نجف و سایر شهرها، ارتباط مناسب و استواری برقرار است.

شاهچراغی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در قم برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر و سریعتر در زمینه سلامت و درمان به مردم قم و زائران ایرانی و غیرایرانی در حال پیگیری می‌باشد، فراهم سازی زیرساخت‌های درمانی بزرگ است و حدود ۲ هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت داریم.

وی با بیان اینکه در زمینه برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی در ایام اربعین قم آمادگی کمک به استان نجف را دارد، ابراز کرد: به نظر می رسد علاوه بر حوزه خدمات رفاهی با توجه به وجود نیروهای حاذق پزشکی در قم و آمادگی زیرساختی، آماده همکاری در این زمینه با برادران عراقی به خصوص در ایام اربعین حسینی هستیم.

استاندار قم ابراز کرد: به واسطه وجود عتبات عالیات و مزار شریف ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، ما نجف و کربلا و سامرا و کاظمین را خانه شیعیان می‌دانیم.

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، ابوالقاسم مقیمی معاون اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم و عدی عبدالصاحب طویرالخالدی شهردار نجف و هیات همراه نیز در این نشست حضور داشتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.