کد خبر : 9627
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 9:03

دانشجویی که به ۳۴ کشور دنیا صادرات دارد!

دانشجویی که به ۳۴ کشور دنیا صادرات دارد!
نوآوری و کارآفرینی با شرکت‌های کوچک آغاز می‌شود و تحقیقات نشان داده است که بیش از %۹۵ از نوآوری‌ها، مربوط به این نوع کسب و کارها است. در جهان امروز هر شرکت بزرگ صنعتی حدود ۹ شرکت صنایع کوچک و کارآفرین را درگیر کار می‌کند چراکه بنگاه‌های کوچک با توجه به هزینه‌های ثابت و متغیر پایین خود به راحتی از عهده ایفای نقش کارآفرینی برمی‌آیند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  نوآوری و کارآفرینی با شرکت‌های کوچک آغاز می‌شود و تحقیقات نشان داده است که بیش از %۹۵ از نوآوری‌ها، مربوط به این نوع کسب و کارها است. در جهان امروز هر شرکت بزرگ صنعتی حدود ۹ شرکت صنایع کوچک و کارآفرین را درگیر کار می‌کند چراکه بنگاه‌های کوچک با توجه به هزینه‌های ثابت و متغیر پایین خود به راحتی از عهده ایفای نقش کارآفرینی برمی‌آیند.

بسیاری از کارآفرینان فعالیت خود را ابتدا در قالب ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط آغاز می‌کنند و پس از مدتی فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند که این شرکت‌ها سهم به سزایی در توسعه صنایع پیشرفته و ایجاد اشتغال دارند. گفتنی است که صنایع کوچک و متوسط حداقل از چهار جنبه بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارند: کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و ایجاد اشتغال و درآمد.

سراغ یکی از فعالان صنعتی و اقتصادی قم رفته که بتازگی فعالیت خودش را در عرصه صنعت کفش قم آغاز کرده است.

احمدعلی مهدی‌پور متولد ۱۳۶۹ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی قم امروزه به عنوان یکی از فعالان و کارآفرینان جوان اقتصادی در استان قم به شمار می‌رود.

احمدعلی مهدی‌پور ابتدا از سرگذشت زندگی خود گفت. از اینکه از سن ۱۸ سالگی در بازار کار کرده و مشاغلی همچون فروش فیلم‌ها و سی‌دی‌های آموزشی، معاونت آموزش روایت سیره شهدا، معاونت فرهنگی مجتمع نور و مدیریت روابط یک شرکت ساخت درب و پنجره آلومینیومی را تجربه کرده است.

سال ۹۲ -۹۳ با برخی از دوستان پایگاهی خود وارد کار دکور شدند و کارشان را از ساخت دکور برای مساجد و هیئات شروع کردند و پس از مدتی به فکر گسترش کار تبدیل آن به کانون تبلیغاتی افتادند. پس از مدتی با صنعت کفش قم آشنا و وارد این صنعت شدند؛ به آنها پیشنهاد کار رسانه‌ای در صنعت کفش قم شد و از سال ۱۴۰۰ بصورت رسمی وارد صنعت کفش قم شدند.

مهدی‌پور  در ادامه گفت: سال ۱۴۰۰ با ۱۱ نیروی کار، کارمان را در حوزه تبلیغاتی صنعت کفش آغاز کردیم. پس از مدتی وارد عرصه فروش برخط یا دیجیتال مارکتینگ شدیم که به تبع آن با خیلی از زوایای صنعت کفش آشنا شدیم و به اصطلاح فوت و فن آن را یاد گرفتیم. با گذشت ایام فروش اینترنتی‌مان قوت گرفت و نسبت به بازار کاملا آشنا شدیم، از این رو سراغ تولید کفش نیز شدیم. اولین مدل تولیدمان را با اسم «پوپک» وارد بازار کردیم و برای نخستین بار لذت کار تولیدی را چشیدیم.

این کارآفرین جوان استان قم ادامه داد: امروز در این زمانی که باهم صحبت می‌کنیم، ۸۵ نیروی مستقیم کار داریم که از این تعداد ۷۰ نفر بانوان خانه‌دار هستند که در منزل برای ما کار انجام می‌دهند. همچنین درحال حاضر به ۳۴ کشور دنیا صادرات داریم.

وی درخصوص اهمیت صنایع خرد در استان قم بیان کرد: امروزه صنایع خرد بیشترین سهم از اشتغال‌زایی و حتی صادرات استان قم را بخود اختصاص داده‌اند؛ صنایعی همچون  کیف، کفش، پوشاک و… .

مهدی‌پور همچنین درباره میزان حمایت دولت‌ها از این صنایع اعلام کرد: این صنایع همیشه مورد توجه بوده ولی در بازه‌های زمانی مختلف شدت و ضعف داشته، اما به جرات می‌توان گفت که دولت سیزدهم ارزش زیادی برای این صنایع  قائل شده و تمام رئوس صنعت استان قم، از جمله مدیر کل صمت استان  تا معاونت اقتصادی استانداری تمام همکاری‌های لازم را با مجموعه‌های متولی این صنایع، مثل انجمن کفش‌های ماشینی استان قم و انجمن‌ها و اتحادیه‌های متناظر را دارند.

این فعال اقتصادی افزود: در دولت سیزدهم تلاش‌های برای بازاریابی محصولات صنایع خرد در کشورهای دیگر شده که در این راستا اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. بطوریکه در یکسال اخیر شاهد رشد ۱۰۷ درصدی صادرات محصولات صنعتی استان قم هستیم که اتفاق ارزشمندی است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در صنایع خردِ استان قم تعدد صنعت وجود دارد که در بین آنها به نوعی می‌توان گفت که صنعت کفش ماشینی صنعت پیشرو استان و کشور است. ازطرفی علیرغم اینکه در تصورات بسیاری از مردم، استان‌هایی همچون تبریز و تهران در صنعت کفش ماشینی برتر تصور می‌شوند اما واقعیت آن است که استان قم ۷۰درصد از سهم صادرات کفش کشور را از آن خود کرده است که نشان  از پیشرو بودن قم در این صنعت می‌باشد.

احمدعلی مهدی‌پور در ادامه گفت: در صنعت قم ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد  که مهمترین آن کثرت تعداد واحدهای تولیدی و وجود مجموعه‌ای همچون انجمن کفش قم است که نقش متحد کننده صنعتگران این حوزه را ایفا می‌کند.

این کارآفرین جوان همچنین درخصوص ظرفیت‌های اشتغال‌زایی صنایع خرد گفت: از مهم‌ترین ظرفیت‌های این صنایع اشتغال‌زایی خانگی بر اساس بوم فرهنگی استان قم است. همانطور که می‌دانید مشاغل خانگی جایگاه ویژه‌ای در استان قم دارند و این صنعت می‌تواند در این زمینه ظرفیت‌های  بسیار خوبی را ایجاد کند.

این فعال اقتصادی در آخر با ارائه انتقادات و پیشنهادات خود به مسئولان، بیان داشت: درحال حاضر رفع تعهد ارزی یکی از مشکلاتی  است که روند صادرات را  با چالش روبرو کرده است. بنده به مسئولان پیشنهاد می‌دهم می‌دهم که بیش از پیش سعی و تلاش خود را درجهت کاهش تصدی‌گری دولتی در حوزه اقتصادی کنند و با تسهیل‌گری و شنیدن صدای کارآفرینان و فعالان اقتصادی، زمینه مردمی‌سازی اقتصاد را فراهم کنند.

 

منبع: قمنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.