کد خبر : 4082
تاریخ انتشار : جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 10:03

کارشناس ارشد کشاورزی:

درختان میوه‌ نباید در حاشیه خیابان ها و وسط بلوارها کاشته شود

درختان میوه‌ نباید در حاشیه خیابان ها و وسط بلوارها کاشته شود
کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به اینکه باید درختان و گیاهانی در استان کاشته شود که با اقلیم قم سازگار باشد، گفت: کاشت درختان میوه‌دار در حاشیه خیابان و وسط بلوار اشتباه است.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش فرهنگ نگار؛ آمنه قربانی با اشاره به اینکه باید گیاهانی که در استان کاشته می‌شود با کارشناسی بیشتری باشد، اظهار داشت: باید گیاهان و درختان مثمری و میوه داری در استان کاشته شود که با اقلیم قم سازگاری داشته باشد.
وی ادامه داد: درخت زیتون برای استان قم مناسب نیست چرا که این درخت به سرما حساس است و چند سال پیش با سرمایی که به قم آمد همه درختان زیتون استان دچار سرمازدگی شده و آنها را کف بر کردند همچنین در خصوص درخت انار هم ما این تجربه را داریم چرا که این درخت هم به سرمای زیر صفر حساس است و چند سال قبل هم همه این درختان به دلیل سرما ازبین‌رفتن و همه این مسائل نوعی خسارت است اگر بازهم روی این درختان سرمایه‌گذاری کنیم.
این کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به کاشت درخت توت در قم، عنوان کرد: برخی درختان میوه‌دار مثل توت در حاشیه خیابان‌ها و یا در وسط بلوارها کاشته می‌شود که یکی از نکات منفی در این زمینه وجود احتمال تصادف به دلیل اینکه ممکن است مردم در هنگام چیدن این میوه‌ها در وسط بلوار با خودروها تصادف کنند.

وی اضافه کرد: نکته منفی دیگر وجود خودروهای سبک‌وسنگین غیر استاندار در سطح شهر است که مواد سمی از اگزوزهای این خودروها خارج شده و بر روی میوه این درختان می‌نشیند و مردم بدون توجه به این مسئله و شستن آن را می‌خورند که باعث بیماری در آینده خواهد شد.
قربانی با اشاره به اینکه اگر درختان مثمر و میوه‌دار در پارک‌ها کاشته شود بسیار خوب است، بیان کرد:  درهرحال حاضر درختانی که در استان قم می‌تواند جواب دهد درخت توت آمریکایی، روان کنجشک، درخت عناب، درخت آکاسیاه، شیشه شویی، درخت توری از خانواده انار، درخت پسته، ختمی درختی، شاه‌پسند درختی، درخچه طاووسی، ابریشم مصری، پیچک‌های یاس، پیچک اناری و برخی گیاهان و درختان دیگر است.
وی اضافه کرد: در خصوص کاشت درخت و گیاه در قم باید در ابتدا این موضوع کارشناسی صورت بگیرد و حتی می‌توان از تجربیات استان‌های هم‌جوار هم استفاده کرد.
قربانی افزود: درخت عناب بسیار برای قم مناسب است، درخت شیشه شویی گل‌های بسیار زیبایی دارد، درخت توری میوه نمی‌دهد؛ اما گل بسیار زیبایی می‌دهد و بسیار مقاوم است، ختمی درختی دارای مقاوم خوب و سایه‌اندازی خوبی است.

زهرا صفری

انتهای پیام

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.