کد خبر : 13308
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 13:18

رئیس دانشگاه قم مطرح کرد:

درخشش مراکز دانشگاهی در جهاد علمی، پژوهشی و فناوری/جایگاه بین المللی دانشگاه قم

درخشش مراکز دانشگاهی در جهاد علمی، پژوهشی و فناوری/جایگاه بین المللی دانشگاه قم
رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه دانشگاه قم در حوزه بین‌المللی از جایگاه خوبی در میان سایر دانشگاه‌ها برخوردار است، گفت: مراکز دانشگاهی بعد از انقلاب و در این سال‌ها در جهاد علمی، پژوهشی و فناوری خوش درخشیدند.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریفی ظهر امروز در نشستی با موضوع گرامیداشت هفته دهه فجر که در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه انقلاب ایران یک انقلاب‌فرهنگی و علمی بود، اظهار داشت: بعد از انقلاب در کشور شاهد یک پیشرفت اعجاز گونه در عرصه علم و پژوهشی بودیم و این پیشرفت با قبل انقلاب قابل‌مقایسه نیست.
وی ادامه داد: امروز باید کشور را با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا مقایسه کنیم. سریع‌ترین رشد علمی در طی سه دهه اخیر را برخوردار بودیم. نرخ رشد علمی و پژوهشی ایران ۱۱ برابر نرخ متوسط رشد علمی در دنیا است.
رئیس دانشگاه قم  بیان داشت: در حوزه فناوری که اسمی از ایران در دنیا نبود بعد از انقلاب اسلامی در عرصه فناوری به رتبه پنجاه و هفتم دنیا رسیده است. در سال ۱۳۸۰ ده مقاله علمی اما الان روزانه ۱۰ مقاله در بحث نانو منتشر شده بود؛ اما در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰ مقاله علمی در مسئله فناوری نانو منتشر می‌شود.
وی اضافه کرد: جزء چهار کشور اول دنیا در حوزه فناوری نانو قرار داریم. سال گذشته رتبه دوازدهم  حوزه زیست‌فناوری را کسب کردیم. در حوزه مراکز رشد و پارک و علم فناوری هم در دنیا در جایگاه خوبی قرار داریم.
حجت‌الاسلام شریفی با اشاره به اینکه در جهاد علمی و پژوهشی و فناوری مراکز دانشگاهی خوش درخشیدند، گفت: در حوزه تبدیل علم و فناوری اندکی دیر اقدام کردیم؛ اما در این حوزه هم ورود جدی داشته‌ایم و در آینده اخبار خوبی در حوزه اعلام خواهد شد.
وی بیان کرد: با وجود همه تحریم‌ها در این سه حوزه از بالاترین جایگاه در دنیا برخورداریم و امیدواریم در سایر حوزه‌ها هم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
رئیس دانشگاه قم در ادامه با برخی اقدامات و فعالیت‌های دانشگاه قم در یک سال گذشته، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی دانشگاه قم اقدامات خوبی را انجام داده است و در همین راستا سال گذشته به‌عنوان بهترین و سالم‌ترین دانشگاه کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تا آذرماه حدود یک هزار برنامه فرهنگی در دانشگاه اجرا شده است همچنین در جشنواره قران و عترت ۹ مقام کسب شده است.
حجت‌الاسلام شریفی با اشاره به اینکه در حوزه ورزشی دانشگاه قم چندین مقام در مسابقات آسیایی و دانشجویان جهان اسلام و کشوری کسب کرده است، بیان کرد: دانشگاه قم در حوزه نشاط و ورزش برنامه‌های جدی خوبی را فراهم دیده است.
وی بیان کرد: در حوزه تأمین مسکن برای اساتید دانشگاه گام خوبی برداشته و قرار است یک هزار واحد مسکن ساخته شود. همچنین برای دانشجویان متأهل هم این دانشگاه تلاش کرده ۳۰۰ مسکن را که در فاز اول قرار است ۱۵۰ مسکن را آماده کند.
رئیس دانشگاه قم با اشاره به عرصه پژوهشی دانشگاه، عنوان کرد: در حوزه پژوهش ۲ هزار و ۴۰۰ مقاله در این دانشگاه تولید شده است همچنین  ۸۱ کتاب تدوین و ترجمه، انعقاد ۷۱ قرارداد با صنعت، افزایش حمایت‌ها از پژوهش تا۹درصد، راه‌اندازی ۴ پژوهشکده  و افتتاح ۸ گروه و آزمایشگاه هم راه‌اندازی شده است.
وی بیان داشت: مجلات علمی این دانشگاه از سال گذشته رشد دوبرابر داشته؛ یعنی از ۶ مورد به ۱۲ مورد رسیده و در مجموعه قرار است ۲۱ مجله علمی داشته باشد. در حال حاضر در این دانشگاه ۶ دانشکده وجود داشته و به این تعداد ۲ دانشکده هم اضافه شده است.
حجت‌الاسلام شریفی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار این دانشگاه به رتبه‌بندی تایمز ورود کرده و همچنین برای اولین‌بار به رتبه‌بندی تایمز موضوعی رسیده است.
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه مهمی بین مراکز مهم دانشگاه علمی پاکستان از جمله اقبال لاهوری و پنجاب و دانشگاه‌های عراق کالج اسلامی هرزگوین، روسیه و مالزی امضا شده است. این نشان‌دهنده بین‌المللی بودن دانشگاه قم است.
رئیس دانشگاه قم افزود: در حوزه بین‌المللی از جایگاه خوبی در میان سایر دانشگاه‌ها برخورداریم. در همین رابطه از ۳۰ ملیت در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.
وی تصریح کرد: آینده این دانشگاه در بحث رشد علمی بسیار درخشان خواهد بود و ما این آینده علمی پیش‌بینی می‌کنیم. در همین رابطه با ۷۱ صنعت تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است. در قم در حوزه صنعت ظرفیت‌های خوبی وجود دارد رایزنی‌هایی برای همکاری هم امضا شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.