کد خبر : 8044
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 - 8:10

دشت قمرود مسیل بی نفس؛

دهستان قمرود در آستانه متروکه شدن

دهستان قمرود در آستانه متروکه شدن
حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحیلی فرهنگ نگار؛  اهالی می گویند ریزگردها آمان ما را بریده است آقایی یکی از اهالی روستای کوه سفید می گوید: با کمترین نسیم با مشکل ریزگرد مواجه می شویم اهالی کوه سفید و دیگر روستا از نبود هوای خوب برای تنفس گلایه مند هستند.

بهرام صادقی  از شورای روستای کوه سفید می گوید: ما بارها درخواست رسیدگی دادیم، جلسات مکرر،حتی یکبارآقای زاکانی به دهستان قمرود دعوت کردیم وعمق فاجعه رانشان دادیم وایشان قول پیگیری داد،اسنادحق آبه کشاورزان وعشایرراجهت پیگیری تحویل دادیم وی  درتهران با وزارت نیرو جلسه گذاشتند ومتاسفانه شهردارتهران شدند و همه چیز رها شد.

بهرام صادقی از دیگر اعضای شورای  این روستا می گوید: ازدوسال گذشته اداره صنعت استان  به  یک  شرکت مجوزبرداشت شن ازکف رودخانه حدفاصل زمین «دورقوزآباد» روستای فرج آباد تا مسیله داده است  که باشکایت ازاین افراد وشرکت و ورود کارشناسان معلوم شده چندبرابرمجوز اینها برداشت کرده اند.

وی افزود: با حرکت نسیم رودخانه شن به طرف روستای فرج آباد، کوه سفید،کاج، روستاهای جنگل گزمی رود وزندگی مردم آن منطقه رادگرگون می کند چه می شود،آن گردوغباری که این دوست عزیز فیلم برداری کرده به علت فاصله با شهر یک صدم یا یک هزارم آن به شهرقم یا تهران نمی رسد متاسفانه مثل همیشه جای مدعی العموم ومسئولین زیرربط خالی است ومردم این روستاها سعی درمهاجرت به شهرها دارند.

ازدیگر اهالی دهستان قمرود می گوید: از دوسال قبل درگیریم ،خسارت بسیاری به روستاییان زده شده ،بندسیمانی آب جوابگو نیست ،جوی های کشاورزی بین یک الی ۴ متر بالاترازکف رودخانه قرارگرفته ودرصورت پرآب شدن رودخانه ،آب به جوبها واردنمی شود.

وی می افزاید: زمانی دشت مسیله  گندم ایران را تامین می کرد حالا به گرد و غبار تبدیل شده است و سکوت دستگاها و ارگان های مرتبط مردم را نگران کرده است.

باید فقط از نزدیک اوضاع بغرنج این روستاها را دید اهمیت محیط زیست در دیدگاه رهبری بسیار حائز اهمیت ایشان در سال ۱۳۹۳در دیدار با کارکنان محیط زیست تأکید کردند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با  تهیه سند ملی محیط زیست و  پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروتهای عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسئولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تأکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.

حضرت آیت الله خامنه ای، چالش زیست محیطی را چالشی فراگیر در سراسر جهان برشمردند و با اشاره به آثار بلندمدت مسائل زیست محیطی، خاطرنشان کردند: تجربه‌های کشورهای مختلف نشان می دهد بسیاری از مشکلات محیط زیستی قابل پیشگیری و دارای راه حل هستند.

ایشان به عنوان نمونه به موضوع آلودگی هوا در کلان شهرها و پدیده ریزگردها اشاره و تأکید کردند: این مشکلات، با صبر و حوصله و تدبیر و پیگیری لازم، قابل حل هستند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله‌ی این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.

رهبر انقلاب اسلامی هوا، آب و خاک را سه عنصر اصلی در محیط زیست برشمردند و گفتند: برای حل مسائلی همچون آلودگی هوا در کلان شهرها، و پدیده گرد و غبار و همچنین کمبود آب و فرسایش خاک، بیشتر از تبلیغات، باید کار و تلاش جدی و پیگیری مستمر انجام داد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است افزودند: تهیه سند ملی برای محیط زیست، پیوست محیط زیستی برای همه طرح های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم انگاری تخریب محیط زیست، و تقویت نظارت های بی اغماض از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سود جویان و قانون شکنان است.

سخنان رهبری گویای ضرورت اعمال قانون در چالش های زیست محیطی است.  در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی قضایی مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست در شهر قم با عنوان ” محیط زیست و حقوق عامه

رییس ذاذگستری قم  با اشاره به مسائل اقتصادی وعدم توجه به حفظ منابع طبیعی اظهار داشت: حفظ محیط زیست با حیات بشر مرتبط است و مسائل اقتصادی و مشکلات دیگر نمی تواند بها نه ای باشد که نسبت به محیط زیست بی توجه باشیم . لذا نادیده گرفتن و عدم توجه به حفظ منابع طبیعی مورد نیاز حتی به نیت رفع مسائل و نیازهای اقتصادی پذیرفتنی نیست. هر فردی خسارتی به محیط زیست وارد کند بایستی از عهده آن براید.این امر ضمانت اجرایی مدنی و کیفری( اعم از حبس، جزای نقدی و مصادره اموال) دارد.

حجت الاسلام  مظفری با بیان اینکه کشور ایران اسلامی از فرهنگ غنی دینی برای حفظ محیط زیست برخوردار است، اذعان داشت: جرم زیست محیطی هر نوع فعلی یا ترک فعلی که منجر به ورود خسارت جدی و صدمه شدید به محیط زیست و به خطر افتادن زندگی بشر شود، اطلاق می گردد.

رئیس کل دادگستری استان قم گفت: در نظام حقوقی اسلام بر هرگونه بهره برداری مطلوب از محیط زیست تاکید شده است. ضمن اینکه برداشت های حقوقی از مفاد اصل پنجاهم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران به وظیفه عمومی و همگانی اشخاص حقیقی و حقوقی بر حفظ محیط زیست اشاره داشته است.

حجت الاسلام  مظفری با ذکر اهمیت بروزرسانی اطلاعات به منظور حفظ وحدت رویه بیان کرد: در بررسی جرایم مربوط به محیط زیست در اصل ۵۰ قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران، مواد ۶۷۵ تا ۶۸۹ قانون مجازات اسلامی و تبصره دو ۶۸۸ موارد به صراحت اعلام شده است و بالغ بر ۴۰ عنوان قانونی در این خصوص ذکر شده است که تکالیف را بیشتر کرده است و البته تراکم و تنوع آن (اعم از اینکه کدام ناسخ و منسوخ، قابل اجرا و غیرقابل اجرا، متروک یا غیرمتروک و قابل جمع یا غیر قابل جمع) یکی از معایب آن محسوب می گردد.

وی افزود: در همه ادوار قانونگذاری نسبت به محیط زیست و حفظ آن قوانین را پیش بینی کرده اما در مقام اجرا، امروزه با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

رئیس کل دادگستری استان قم با اشاره به مصادیق آلاینده ها و قوانین برخورد با آنها عنوان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت از محیط زیست متکفل شکایت هستند اما در خیلی از موارد آثار جرایم به اشخاص حقیقی و حقوقی هم آسیب می رساند که امکان ورود آنان در زمره شاکیان پرونده های محیط زیستی را نیز میسر می سازد.

به نظر می رسد دستکاه های متولی باید به موضوع دهستان قمرود  که این روزها نفس هایش به شماره افتاده است.  فکری کنند.

مسلم اینکه در صورتی  که  به اوضاع روستاهای قمرود رسیدگی نشود  مرگ و متروکه شدن در انتظار روستاهای قم در بخش قمرود است. از جمله راهکارها این است که  به جای دریافت جریمه از شرکت برداشت شن و ماسه بهتر است که معادل جریمه پرداختی،   شرکت موکلف  یکی از طرح های جلو گیری گردو غبار را دهستان قمرود  پیاده سازی کند.

زهره مهرنوروزی

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.