کد خبر : 8498
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 12:27

جانشین بسیج سازندگی سپاه قم:

دهکده اقتصاد مقاومتی، میدان افزایش تولید و اشتغال است

دهکده اقتصاد مقاومتی، میدان افزایش تولید و اشتغال است
جانشین بسیج سازندگی سپاه قم گفت: بسیج سازندگی قم با ایجاد «دهکده اقتصاد مقاومتی» فرصتی برای جوانان و کارآفرینان فراهم کرده تا با زیرساخت مناسب و حداقلی‌ترین سرمایه بتوانند فعالیت اقتصادی با بازده بالایی را ایجاد کنند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  در شرایطی که کشور در تحریم ظالمانه دشمنان قرار داشته و دارد فعالیت‌های بسیاری در راستی بهبود وضعیت اقتصاد کشور توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی صورت‌گرفته که یکی از این سازمان‌ها، سازمان بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در راستای محرومیت‌زدایی و حل مشکلات مردم و کشور اقدامات مؤثر و حیاتی بسیاری انجام داده است که از این موضوع سازمان بسیج سازندگی سپاه قم مستثنا نیست.
در کارنامه بسیج سازندگی سپاه قم اقدامات مهم اقتصادی، محرومیت‌زدایی و فنی و عمرانی و حتی فراهم‌کردن زمینه‌های اشتغال و زیرساخت‌های مناسب برای بروز مهارت و ایده جوانان جویای کار خودنمایی می‌کند.
یکی از مهم‌ترین اقدامات بسیج سازندگی سپاه قم ایجاد دهکده‌های اقتصاد مقاومتی است؛ دهکده‌هایی که در آن زیرساخت و هر آنچه که جوانان جویای کار دنبال آن هستند را مهیا کرده تا در یک فرصت بلندمدت به توانایی خود متکی و وارد بازار کار شوند؛ دهکده‌هایی که باتوجه‌به شرایط و وضعیت اقتصادی کنونی می‌توانند به رونق اشتغال و تولید کمک کرده و هم بازدهی اقتصادی بالایی داشته باشند.
از همین رو خبرنگار ما برای اطلاع از نحوه فعالیت این دهکده، ‌ کارایی و همچنین آخرین وضعیت آن با عباس روحی، جانشین بسیج سازندگی سپاه قم گفتگویی را انجام داده است.

*در ابتدا بفرمائید دهکده اقتصاد مقاومتی چیست؟
در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات ایرانی و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و همچنین ایجاد تحرک در اقتصاد و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان، دهکده اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده است.
این مراکز می‌توانند الگوی بسیار موفق و نمونه کارآفرینی  و اشغال در سطح استان‌ها و کشور باشند .
خروجی دهکده اقتصاد مقاومتی منجر به الگوی نمونه کارآفرینی و اشتغال در سطح قم و کشور است و این مرکز در راستای تکمیل حلقه‌های کارآفرینی و تولید، باید بتواند قدمی در جهت شکوفایی نظام اسلامی بردارد، اقتصاد مقاومتی به‌عنوان کانون حمایت از ایده پردازی و مرکز توسعه کسب‌وکارهای اقتصاد مقاومتی است.

*مهم‌ترین اهداف دهکده اقتصاد مقاومتی چیست؟
توسعه اشتغال بر مبنای مدل توسعه اقتصادی بومی، ‌ ایجاد الگوی نمونه اقتصاد مقاومتی در سطح استان و کشور، ‌ ترویج فرهنگ کار، اشتغال‌زایی و کارآفرینی ایجاد زمینه اشتغال در استان و همچنین تشویق جوان‌ها به راه‌اندازی یک شغل و حرفه و افزایش روحیه جسارت و جرئت، ‌ فراهم‌کردن فرصتی برای کارآفرینان و ایجاد زمینه شکوفایی استعدادها برای ایجاد کار و درآمدزایی به همراه بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی استان در راستای پیشرفت استان از مهم‌ترین اهداف برای راه‌اندازی این دهکده در نظر گرفته شده است.

*به نظر شما این دهکده‌ها می‌توانند در تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید نقش‌آفرینی کنند؟
باتوجه‌به نام‌گذاری شعار «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری ما با فراهم‌کردن شرایط رشد، ایده‌پردازی، فعالیت علمی و دانش‌بنیان زمینه تولید و اشتغال را فراهم کردیم همچنین باتوجه‌به این که ما زیرساخت لازم را در این دهکده‌ها برای تولید، اشتغال و اقتصاد را در همه حوزه‌های کشاورزی، فنی و غیره را فراهم کرده‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای با افراد و جویندگان کار در مدت ۱۰ساله منعقد می‌کنیم به‌جرئت می‌توانیم بگوییم که این دهکده‌ها نقش مهمی در حمایت از تولید و مهار تورم دارند.

*چند سال از فعالیت دهکده اقتصاد مقاومتی قم می‌گذرد؟
دهکده اقتصاد مقاومتی استان قم با همین اهداف راه‌اندازی شده است و حدود چهار سال است که این دهکده درحال‌توسعه و در حال تکمیل است .فعالیت‌های بسیار خوبی در سطح این دهکده در حال انجام است.

*عرصه‌های فعال در دهکده اقتصاد مقاومتی قم کدام هستند؟
مساحت دهکده اقتصاد مقاومتی حدود ۲۵۰ هکتار است. عرصه‌هایی که در دهکده اقتصاد مقاومتی فعال است شامل عرصه‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش زنبورعسل، گلخانه، پروژه ماهی زینتی و همچنین مجموعه‌ای که اخیراً به دهکده اضافه شده است و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی ویژه نوجوانان و جوانان را در پیش دارد که این قشر با حضور در دهکده اقتصاد مقاومتی هم با فعالیت‌ها آشنا می‌شوند و هم از موضوعات تربیتی و تفریحی استفاده خواهند کرد.
از اهدافی که در مجموعه‌های دهکده اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی‌شده است بحث پرداختن به ایده‌های نو و خلاقیت نوجوان و جوانان و افرادی که دارای ایده در زمینه کارآفرینی هستند هست.
در موضوعات حمایت از عرصه‌های کشاورزی، شاهد زیر کشت رفتن حدود ۲۰ هکتار از عرصه‌های مختلف کشاورزی در این دهکده هستیم. در خصوص دامپروری فعالیت‌های بسیار خوبی در حال برنامه‌ریزی و اجرا هست. در موضوع پرورش زنبورعسل هم فعالیت‌های خوبی در پیش گرفته شده است. برای پرورش ماهیان زینتی هم استخری احداث شده است.
از همه افرادی که دارای ایده‌های خلاق و نو در زمینه کارآفرینی و عرصه‌هایی که در این دهکده پیش‌بینی‌شده است دعوت می‌کنیم از این دهکده بازدید داشته باشند. سازمان بسیج سازندگی هم آمادگی کامل برای حمایت از این ایده‌های نو را دارد تا زمینه و عرصه را برای اجرایی‌شدن ایده آنها را فراهم کند.

گفتگو از حسین حیدری
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.