کد خبر : 11757
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1402 - 17:48

معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:‌

دو هزار و ۷۰۰تُن پنبه در قم برداشت می‌شود

دو هزار و ۷۰۰تُن پنبه در قم برداشت می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کار برداشت پنبه از مزارع قم آغاز شده و تا ۲ ماه آینده ادامه دارد که براساس پیش‌بینی کارشناسان درنهایت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تُن پنبه در این استان تولید و به بازار عرضه خواهد شد.
۵/۵ - (۳ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمد علی سلامی  با اشاره به این که کشت پنبه در این استان بیشتر در منطقه جعفریه و حومه شهر قم جریان دارد، بیان داشت: امسال سطح زیر کشت پنبه در قم ما حدود ۹۰۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌کنیم از هر هکتار نزدیک به سه تُن محصول برداشت شود.

وی با تاکید بر این که محصول پنبه تولید شده درقم دارای کیفیت مناسبی است، گفت: کار برداشت محصول پنبه از مزارع استان توسط کارگران به صورت مستمر در همه روزها به غیر از روزهای بارانی صورت می‌گیرد و ما انتظار داریم این روند که اکنون در حال انجام است تا ۲ ماه آینده ادامه یابد.

وی ادامه داد: قم از نظر فرآوری پنبه با داشتن ۹ کارخانه پنبه پاک کنی و تصفیه پنبه جز استان‌های شاخص کشور است و ما امیدواریم کشت پنبه که طی سال‌های گذشته همچون سایر مناطق کشور در قم نیز به دلیل قیمت پایین محصول و واردات بی‌رویه کاهش یافته بود با اقدام‌های صورت گرفته بار دیگر افزایش پیدا کند.

سلامی تاکید کرد: براساس راهبرد الگوی کشت درخصوص توسعه پنبه‌کاری در قم برنامه‌ داریم، چرا که پنبه محصولی راهبردی با اشتغالزایی بالاست و موجب پویایی اقتصاد استان است و در همین راستا طی دو سال گذشته کشت پنبه برخلاف سال‌های قبل از آن رو به افزایش است.

وی افزود: بسیاری از مواد و محصولات در بسیار از بخش‌ها از پنبه تولید می‌شود و به همین دلیل کشت آن در مزارع استان اهمیت زیادی دارد، در همین رابطه ما تلاش کردیم با اجرای طرح‌های بهبود تغذیه گیاهی و دادن سهمیه کامل کودهای یارانه‌ای به پنبه‌کاران در کنار اجرای برنامه کشت قراردادی برای تسهیل فروش پنبه، از کشت این محصول در قم حمایت کنیم.

وی با بیان این که ۲۵۰ نفر از کشاورزان قمی در زمینه تولید پنبه فعالیت دارند، ادامه داد: برای توسعه کشت پنبه در این استان از ارقامی استفاده کردیم که نیاز آبی کمتری دارند و محصول بیشتری می‌دهند، کشت نشایی پنبه و استفاده از دستگاه‌ برای کشت این محصول در مزارع ، اقدام دیگری بود که در این خصوص انجام دادیم.

لازم به توضیح است ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که از این میزان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.