کد خبر : 13139
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1402 - 12:49

استاد دروس خارج حوزه علمیه:

راه سعادت، حرکت در امتداد و مسیر علوی است

راه سعادت، حرکت در امتداد و مسیر علوی است
استاد دروس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه رسالت نخبگان در معرفی شخصیت کامل و تفکر متعالی امیرالمؤمنین است، گفت: راه سعادت، حرکت در امتداد و مسیر علوی است.
۵/۵ - (۳ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  ولادت امام علی (ع) در سیزدهم رجب سال ۳۰ عام‌الفیل رخ‌داده است. بنا به نقل علمای شیعه و گروه زیادی از اهل‌سنت ولادت آن حضرت در خانه خدا اتفاق افتاده است. این جریان از اختصاصات آن حضرت است و در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است.
رفتار امام علی (ع) با عموم مردم یکسان و بر مبنای «عدالت و عدم تبعیض» بود و ملاک برتری افراد را تقوا قرار می‌داد و معتقد بود که بیت‌المال باید به‌تساوی در بین افراد تقسیم شود.
امام علی (ع) از نظر اخلاق فردی و اجتماعی نمونه بود که می‌تواند الگوی عملی جامعه امروز باشد. آن حضرت در عمر بابرکت و حیات طیبه خود با وجود همه مظلومیت‌ها و تحمل سختی‌ها، همواره بر محوریت صبر، حلم و بردباری باتکیه‌بر مبانی اسلامی و اخلاقی همواره سعی کرد تا جامعه بشری را در مسیر درست و صحیح هدایت کند.
از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی، استاد دروس خارج حوزه علمیه و کارشناس مذهبی در خصوص ماه رجب و ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) با خبرنگار ما گفتگویی انجام داده است.

سؤال: مهم‌ترین ویژگی امیرالمؤمنین علی (ع) چیست و آیا شخصیت آن امام همام در جامعه به‌خوبی معرفی شده است؟
ابتدا ایام ماه مبارک رجب و میلاد باسعادت مولی‌الموحدین امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام را تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و قبل از هر سخنی باید اعتراف داشت که نمی‌توان ذره‌ای از جایگاه الهی و شخصیت ممتاز آن حضرت را بیان نمود. امام می‌توان با تأسی به آیات قران کریم، و کلمات پیامبر اکرم و معصومین صلوات الله و سلامه علیهم و فرازهای پر معنای از زیارت‌نامه‌های آن‌ حضرت و نیز کلمات و ادعیه است که از لسان حضرت به ما رسیده و می‌توان از وجود نورانی آن حضرت به‌قدر ظرفیت انسان‌ها بهره‌مند شد که مهم‌ترین عمل در این راستا، الگو‌گیری و ساخت شخصیت انسان با شناخت و اقتدای به آن امام همام، است و قبل از هر چیز باید اذعان داشته باشیم که ما نتوانسته‌ایم جهات مختلف شخصیت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام را در ابعاد فردی و اجتماعی، در خود و جامعه چنان‌که شایسته است، معرفی نمائیم.

مقام عبودیت و بندگی در برابر خداوند
مهم‌ترین ویژگی انبیای الهی و ائمه معصومین علیهم‌السلام و نیز اولیا و بندگان خاص خداوند در هر دوره‌ای، رعایت و مواظبت از این خصوصیت است که در انجام هر عملی از مدار بندگی خدا خارج نشوند، اعتقاد راسخ به توحید، مداومت بر یاد خدا، یقین بر حضور در محضر پروردگار، و خضوع و خشوع به معنای کامل آن در برابر خداوند و رضایت و  تسلیم در برابر امر پروردگار، نمونه‌هایی از این ویژگی بزرگ امام علی علیه‌السلام است تا جایی که حقیقت ایمان مجسّم و جامع تمام محاسن و فضائل هستند.
مطالعه در زندگی همراه با جهاد همیشگی امیرالمؤمنین، مملو از درس‌هایی است که شاخصه آنها اخلاص و صفای باطن آن حضرت است که جز برای‌خدا و عمل به تکلیف و خشنودی خداوند، اقدام و عملی نداشته‌اند و این امر در تمام زوایای فردی و اجتماعی حیات امام علی علیه‌السلام خود را نشان می‌دهد تا جای که تمام وجود آن امام، سرشار از محبت و عشق به خداوند متعال است.
اولین درس از زندگی امیرالمؤمنین برای همگان همین خداشناسی و خداباوری در گفتارها و رفتارهاست تا شیعه امیرالمؤمنین بودن، مفهوم و معنایی از سیره آن حضرت و آئینه‌ای از اقتدا به مولای متقیان باشد.

قم فردا: مهم‌ترین فضائل اخلاقی امام علی (ع) چیست و جامعه چگونه می‌تواند اخلاق علوی را در زندگی خود رعایت کنند؟
فضائل اخلاقی و ارتباطات اجتماعی امیرالمؤمنین

امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام سرآمد رفتار اخلاق‌مدار در جامعه بودند، جامعیت اخلاق علوی را در تمام عرصه‌ها و برهه می‌توان مشاهده نمود تا جای که از شدت این ویژگی در ارتباطات اجتماعی، بسیاری از نزدیکان و اصحاب آن حضرت گاهی این مقدار از پایبندی حضرت به اصول و مکارم اخلاق را در میدان‌های مختلف، برنمی‌تابیدند.
سفارش بر فراگیرشدن اخلاق در سطح جامعه و خواص، از اصول سیره علوی است که این مهم در بیانات و سخنان آن حضرت به‌وفور نمایان است؛ حقیقت آن است که امام المتقین علیه‌السلام، اخلاق را بزرگ‌ترین سرمایه فرد و جامعه می‌دانستند و رعایت تقوا را در دایره‌ای وسیع که شامل تمام مجموعه زندگی بشر است، سفارش و بدان عمل می‌کردند.
جامعه امروز ما به این سیره رفتاری حضرت امیر علیه‌السلام نیاز مبرم دارد و اگر سخن از جامعه مترقی مسلمین می‌شود، مقصود جامعه‌ای است که اصول اعتقادی و ارزش‌های اخلاقی، در تمام احوالات مراعات و انجام شود و زیباترین وجهه جامعه آنجاست که افراد بر مبنای اخلاق نیک و شایسته و درک متقابل، مسیر زندگی خود را انتخاب و عمل کنند.
اخلاق علوی در ادوار مختلف زندگی آن حضرت یکی از اساسی‌ترین سیره‌های برجسته آن حضرت است به‌ویژه آن زمان که حکومت علوی تشکیل می‌شود، معیار حکومت حضرت و انتخاب کارگزاران بیش از هر چیز دیگر، متمرکز بر اخلاق مدیران و ارتباط وثیق میان مردم و والیان بوده، چرا که حکمرانی اخلاق در جامعه بسترساز بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌هاست. چنان‌که گفته شد امروز که ما در نظام اسلامی تنفس می‌کنیم، یکی از موهباتی که در اختیار ماست، جایگاه اخلاق در حکومت علوی است که باید آن را در میان کارگزاران و جامعه اسلامی نشر داد.

قم فردا: چگونگی می‌توانیم از حرکت و اقدام همراه با علم و حکمت امیرالمؤمنین در جامعه استفاده و الگو بگیریم؟
امیرالمؤمنین مرد میدان عمل و جهاد
مژده تولد امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، بشارتی برای آینده جامعه که اسلام ظهور می‌کند و شخصیت امام علی علیه‌السلام در تمام وقایع صدر اسلام،  تأثیری بسزا و بی‌بدیل بعد از نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله برای جامعه دارد، اسلام با وجود امیرالمؤمنین میدان‌دار مبارزه با شرک و کفر و پلیدی‌هاست که ثمره رشد فکری آن امام در کنار پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است.

دقت در شخصیت ممتاز امام علی علیه‌السلام که باب العلم و باب الحکمه هستند در میدان عمل نیز حماسه‌ساز بسیاری از پیروزی‌ها و فتوحات اسلامی است، چنین شخصیتی که مجمع تمام خوبی‌ها است، الگویی برای دوران ما است که در میدان عمل، آنچه پایه حرکت منطقی و عقلانی است، حرکت و اقدام همراه با علم و حکمت است تا جامعه‌ای سرشار از دیانت و عقلانیت و سرافراز در تمام عرصه‌ها به‌واسطه اقتدا اعتقادی و عملی به امیرالمؤمنین، شکل بگیرد.

از تولد تا شهادت امام علی علیه‌السلام برگ‌های زرین زندگی توحیدی
میلاد امیرالمؤمنین در کعبه و شهادت آن حضرت از محراب مسجد است، این توفیق بی‌نظیر درس‌هایی برای زندگی بشر در تمام زمان‌ها و مکان‌هاست چنان‌که هرگاه فضائل و ویژگی‌های امیرالمؤمنین برای پیروان دیگر مذاهب و ادیان بازگو می‌شود، بی‌درنگ شیفته شخصیت آن حضرت می‌شوند و این رسالتی است که به عهده عالمان و آگاهان به شخصیت و سیره مبارک آن حضرت هستند تا با بیان خصوصیات و جنبه‌های مختلف زندگانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام نور امامت و ولایت در قلب‌ها رسوخ کند. ‌
جامعه جهانی در عصر حاضر، متحیر از نبود الگوی مناسب و موفق زندگی، در پی دسترسی به اطلاعات شخصیت‌هایی است که بتواند روح و جان آنها را جلا ببخشد و از روزمرگی دنیا به زندگی پر معنا که همراه با فوز و فلاح و رضایت خدا و خود باشد، دست یابد.

سخن آخر؛
یقین داریم هر انسانی با هر کیش و مذهبی وقتی باشخصیت کامل و تفکر متعالی امیرالمؤمنین آشنا شود، و بداند که راه سعادت، حرکت در امتداد و مسیر علوی است، به‌یقین در این مسیر گام برمی‌دارد و روش زندگی و منش رفتاری خود را با سیره علمی و عملی آن حضرت، تطبیق می‌دهد.

زهرا صفری

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.