کد خبر : 2477
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 9:26

آیت‌الله رجبی:

رهبر معظم انقلاب بهترین الگوی خودسازی برای جوانان است/فعالان فرهنگی خلأهای تعامل با جوانان را مرتفع کنند

رهبر معظم انقلاب بهترین الگوی خودسازی برای جوانان است/فعالان فرهنگی خلأهای تعامل با جوانان را مرتفع کنند
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه دولت باید در امر اشتغال‌زایی جوانان برای داشتن پشتوانه مالی ثابت، تلاش کند، گفت: در کنار دولت، مردمی که توانایی مالی خوبی دارند هم پای کار بیایند؛ زیبنده کشور جمهوری اسلامی نیست که زمینه اشتغال جوان آماده کار فراهم نبوده و در تأمین نیازهای معیشتی خود دچار مشکل باشد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  درخصوص امیدآفرینی در جوانان بیان کرد: ما با چند تبیین می‌توانیم امید و نشاط را در جوانان تقویت کنیم، البته تمام مواردی که ذکر می‌شود به این معنا نیست که در این زمینه از سوی مسئولان نباید اقدامی صورت بگیرد، بلکه دولت باید در این موارد و به‌ویژه در امر اشتغال‌زایی جوانان برای داشتن پشتوانه مالی ثابت، تلاش کند. در کنار دولت، مردمی که توانایی مالی خوبی دارند هم پای کار بیایند؛ زیبنده کشور جمهوری اسلامی نیست که زمینه اشتغال جوان آماده کار فراهم نبوده و در تأمین نیازهای معیشتی خود دچار مشکل باشد؛ به علاوه این مسائل نیاز به پای کار آمدن مردم، نهادهای فرهنگی و نیز مطالبه رسانه‌ها دارد.

وی افزود: اول باید بدانیم این شرایط خاص نباید موجب ناامیدی و عدم اعتماد شود، ما تردید نداریم که مسئولان کشور بی‌دغدغه و بی‌تفاوت نیستند و درصدد حل مشکلات هستند و تلاش می‌کنند؛ لیکن توطئه‌های دشمن و عملیات روانی آن‌ها باعث می‌شود که تلاش‌های آن‌ها ثمره زودبازده کم‌تری داشته باشد، اما مسلماً اثرگذار است. اما اگر مسئولان پای کار، دغدغه مردم را نداشته باشند، در این‌ صورت نمی‌توان جوان را متقاعد و امیدوار کرد.

جوانان تنها منتظر ایجاد اشتغال از سمت مسئولان نمانند

رجبی ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب با استعمار جهانی، استبداد و استکبار مخالف و همواره حامی مستضعفان بودیم و در برابر چپاول و غارت ثروت ملی ایستاده‌ایم؛ به همین دلیل دائماً با بحران‌های مختلف مواجه بودیم که مشکلات اقتصادی نیز یکی از این بحران‌هاست. ما در گذشته توطئه‌های مختلف مانند جنگ تحمیلی را به‌واسطه لطف الهی و رهبری رهبر معظم انقلاب، تلاش مسئولان و بصیرت مردم پشت سر گذاشتیم و در بسیاری موارد تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم و پیش رفتیم؛ در این مسئله نیز ان‌شاءالله در آینده نزدیک با تلاش دولتمردان موفق خواهیم شد و این وضع تغییر خواهد کرد و شاهد بهبود معیشت مردم و سامان دادن به شرایط جوانان و اشتغال آن‌ها خواهیم بود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: ما اگر مردمی بودیم که اعتقادی به وعده‌های الهی نداشتیم و مؤمن و معتقد به اسلام نبودیم، مشکل مضاعف می‌شد؛ اما خداوند فرمودند دین من را یاری کنید تا شما را یاری کنم و اگر موازین دینی را رعایت کنید، در بن‌بست‌ها راه نجات برای شما قرار می‌دهم. مردم ایران بدون شک همواره از امدادهای الهی بهره برده و در طول انقلاب در مواقعی که ملت غافل بودند، با توسل به اهل بیت(ع) و رعایت موازین اسلامی خداوند به کمک ما آمده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: در دفاع مقدس همه دنیا علیه ما بودند و تمام امکانات خود را بر ضد ما به‌کار گرفتند، اما این جمهوری اسلامی بود که پیروز شد. در طول تاریخ در جنگ‌هایی که بر علیه ایران رخ داد، همواره قسمتی از خاک ایران جدا شد و هیچ وقت بازنگشت، اما در جنگ هشت ساله به‌رغم آنکه همه دنیا علیه ما بود، حتی یک وجب از ایران جدا نشد، در جریان طبس با وجود بی‌‌اطلاعی جمهوری اسلامی، خداوند آن‌گونه امداد کرد، در سایر زمینه‌ها هم این‌گونه است و پیشرفت‌های زیادی که با وجود تحریم اتفاق افتاده همه بیانگر کمک خداوند متعال به ملت ایران است.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که جوانان ما هم باید بیندیشند و تلاش کنند. در جامعه فراوان شاهد این هستیم که جوانان با سرمایه اندک، اما با کار و تلاش به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند و حتی زمینه اشتغال و فراهم کردن معیشت چندین نفر دیگر را نیز فراهم کردند، پس جوانان بی‌توجه نباشند و تنها منتظر ایجاد اشتغال از سمت مسئولان نمانند. از آن سو لازم است مردمی که توان مالی دارند و خیرین نیز پای کار بیایند و با حمایت از جوانان برای افراد بیکار شهر، روستا و محله اشتغال ایجاد کنند.

عضو هیئت امنای دانشگاه قم ادامه داد: خیرین می‌توانند با تشکیل مجمع خیرین در هر منطقه و هم‌افزایی، مشکلات معیشتی بسیاری از جوانان را حل کنند، بنابراین با امداد الهی، عنایات معصومین(ع) و برنامه‌ریزی مسئولان، مردم و خیرین و حتی خود جوانان می‌توان در این زمینه موفق بود.

رهبر معظم انقلاب بهترین الگوی خودسازی برای جوانان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یک موضوع مهم دیگری که امروز برای جوانان ما حیاتی، سرنوشت‌ساز و امیدآفرین است، خودسازی و ارتقای معرفتی، دینی و فرهنگی است که در این زمینه بهترین الگو، رهبر فرزانه انقلاب است و جوانان برومند، ما و همه آحاد ملت باید از ایشان درس بگیریم. ایشان با تمام مسئولیت‌ها، دغدغه‌ها و مشغله‌هایی که داشته و دارند شاید بتوان گفت بیش از هر کسی مطالعه می‌کنند. همه شاهدیم که ایشان آثار مربوط به دفاع مقدس را مطالعه دقیق می‌کنند و در مورد ویژگی‌های آن‌ها تقریظ می‌نویسند.

رجبی اظهار کرد: یک فقیه دقیق‌النظر مانند رهبر معظم انقلاب برای درس خارج فقه، مطالعات و بررسی‌های مختلفی باید انجام دهد، درس خارج در سطح ایشان یعنی نظریه‌پردازی مجتهدانه در رشته و موضوعات فقهی. نظریه‌پردازان و فقیهان برجسته می‌دانند که چنین نظریه‌پردازی با این قوتی که ایشان در درس خارج دارند، چقدر مطالعات چندجانبه و تأملات دقیق می‌طلبد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما پیش از خواب مطالعه می‌کنیم و با مطالعه به خواب می‌رویم، پس شیوه خوبی است که ایشان وقت معینی را برای مطالعه دارند، اگر هر یک از جوانان ما در روز حتی نیم ساعت مطالعه کند، در طول سال بیش از ۱۸۰ ساعت مطالعه خواهند کرد؛ یکی از دوستان شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی می‌گفت ایشان نیز در عین فعالیت مداوم در جبهه مقاومت بسیار مطالعه می‌کرد و یادداشت می‌نوشت که یادداشت‌های ایشان به ۵۰۰ دفترچه می‌رسد.

وی گفت: امروزه جوانان ما بسیاری از وقت‌شان را در فضای مجازی پرسه می‌زنند و تلف می‌کنند و مطالبی که نه تنها در بسیاری از موارد سودی برای آن‌ها ندارد، بلکه آثار سو نیز برجای می‌گذارد، جوانان می‌توانند به جای پرسه زدن در فضای مجازی و وقت گذاشتن برای مواردی که مفید نیست، حتی در فضای مجازی به سوی مطالعه به‌خصوص مطالعه کتب دینی از افراد بزرگی مانند مقام معظم رهبری، آیت‌الله مصباح، شهید مطهری بروند تا هم از نظر معرفتی ارتقا پیدا کنند و هم از این راه امید و نشاط‌شان حفظ شود.

فعالان فرهنگی خلأهای تعامل با جوانان را مرتفع کنند

عضو هیئت امنای دانشگاه قم در رابطه با اهمیت توجه به جوانان بیان کرد: جمعیت جوان کشور ما نسبت به اوایل انقلاب بسیار بیشتر شده و در حال حاضر اکثر جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، لذا باید چندین برابر آن دوره کار انجام شود؛ از طرفی دشمنان در آن زمان به اندازه امروز هم‌افزایی و سرمایه‌گذاری نکرده بودند، اما در حال حاضر تلاش آن‌ها چند برابر و کار فرهنگی با وجود این طرح‌ها، توطئه‌ها و شبهه‌ها بسیار سخت شده است.

وی افزود: وضعیت حال حاضر با گذشته متفاوت است، اما همین که با وجود این توطئه‌ها باز هم جوانان پای کار اسلام و فرهنگ ایرانی خود هستند، یک معجزه است. اما با این حال نمی‌توان بر کم‌کاری‌های موجود سرپوش گذاشت، تلاش ما باید چندین برابر قبل باشد و با شناخت درست از ویژگی‌های فکری، روحی و سلایق جوانان محصولات فرهنگی جذاب برای آن‌ها تولید کنیم.

رجبی در پایان تصریح کرد: نکته‌ای اخیراً مقام معظم رهبری فرمودند مبنی بر اینکه روحانیت و فعالان فرهنگی باید خلأهای تعامل با جوانان را با اخلاق خوش و ارتباط صمیمی و احترام و شخصیت دادن به آن‌ها، جبران کنند؛ همین‌طور پدر و مادرها نیز وظیفه سنگینی دارند و باید در تعامل با فرزندان نهایت برخورد محبت‌آمیز، بدون تحکم و تندی را داشته باشند تا این جوان به جای انحراف، جذب خانواده شود.

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.