کد خبر : 9903
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 19:41

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قم:

روابط دیپلماتیک دولت باعث افزایش حضور گردشگران خارجی در قم شده است/سرمایه‌گذاران نقش مهمی در حوزه جذب توریست دارند

روابط دیپلماتیک دولت باعث افزایش حضور گردشگران خارجی در قم شده است/سرمایه‌گذاران نقش مهمی در حوزه جذب توریست دارند
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قم با اشاره به اینکه دلیل ضعف گردشگری قم عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری به توریست‌های خارجی و داخلی است، گفت: روابط دیپلماتیک دولت باعث افزایش حضور گردشگران خارجی مخصوصاً کشورهای عربستان و امارات در قم شده است.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛   علیرضا ارجمندی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری در دهکده صبا شهر دستجرد قم برگزار شد، اظهار داشت: منطقه خلجستان ظرفیت گردشگری بسیار خوبی دارد که باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشت. با مشارکت سرمایه‌گذاران در این منطقه می‌توان شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در حوزه گردشگری باشیم.

امروز مردم قم نیازمند استفاده از ظرفیت‌های گردشگری هستند
وی افزود: مردم قم امروز نیازمند استفاده از ظرفیت‌های گردشگری هستند، خلجستان در این حوزه طبعیت بکری دارد که باید به آن توجه کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قم تصریح کرد: منطقه نایه و خلجستان باتوجه‌به آب فراوان، هوای خوش و تنوع خدمات‌دهی جزو مناطق برتر گردشگری در سطح کشور است.
وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به دنبال این هستیم ظرفیت گردشگری مناطقی همچون خلجستان را به توریست‌های داخلی و خارجی معرفی کنیم. سالانه توریست‌های خارجی بسیاری در استان حضور پیدا می‌کنند که اگر بتوانیم ظرفیت‌های این‌چنینی را به آن‌ها معرفی کنیم قطعاً با استقبال زیاد خارجی‌ها مواجه خواهیم شد.

نبود برنامه باعث اسکان کم توریست‌ها در قم است

ارجمندی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود برنامه‌های جانبی توریست داخلی و خارجی در مدت زمان کمی در قم اسکان پیدا می‌کند که این به ضرر اقتصاد توریستی ماست.
وی ادامه داد: برای افزایش حضور گردشگر در قم نیازمند مشارکت دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلفی همچون شهرداری هستیم که باید بیشتر مشارکت داشته باشند.

دلیل ضعف گردشگری قم عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری است
مدیرکل گردشگری استان قم عدم معرفی بازار کهنه قم به توریست‌های داخلی و خارجی را یکی از نقاط ضعف گردشگری قم دانست و اشاره کرد: وقتی به استان‌هایی مثل آذربایجان شرقی، اصفهان و… سفر می‌کنیم اولین موردی که توجه گردشگران را جلب می‌کند بحث بازار و بازارچه‌های تاریخی است.
وی افزود: خوشبختانه قم از این ظرفیت برخوردار است؛ اما هنوز به آن به‌درستی توجه نشده است و باید اقدامی در این حوزه صورت بگیرد. سال گذشته حدود ۳۵ سقف در بازار کهنه قم زده شد و برای ترمیم آن نیز فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم.

سرمایه‌گذاران نقش مهمی در حوزه جذب توریست دارند
ارجمندی برای جذب توریست و افزایش تنوع خدمات‌دهی گردشگری نیازمند حضور سرمایه‌گذاران هستیم، عنوان داشت: سرمایه‌گذاران نقش مهمی در حوزه جذب توریستی دارند که مجموعه مدیریت استان باید حمایت ویژه‌ای در چهارچوب قانون از آن‌ها داشته باشد.
مدیرکل گردشگری استان قم در ادامه سخنان خود درخصوص اینکه ویروس کرونا ضربه سنگینی به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری وارد کرد، گفت: متاسفانه از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ همه‌گیری ویروس کرونا آسیب جدی به حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاران ما وارد کرد.
وی افزود: اما به لطف خدا روزانه با کاهش و خاموش شدن ویروس کرونا گردشگری استان قم رشد خوبی داشت و شاهد حضور بی‌شمار توریست داخلس و خارجی بودیم.

روابط دیپلماتیک دولت باعث افزایش حضور گردشگران خارجی در قم شده است
ارجمندی با بیان اینکه در چند ماه اخیر شاهد حضور گردشگرانی از کشور عربستان در قم بوده‌ایم تأکید کرد: باتوجه‌به سیاست و روابط دیپلماتیک دولت سیزدهم با کشورهای همسایه، در چند ماه اخیر شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی از کشورهای همسایه همچون بحرین و عربستان در قم بوده‌ایم.

اولین مجوز باغ‌موزه دفاع مقدس در قم صادر شد
وی با اشاره به اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس قم اولین موزه مجوزدار در سطح کشور است، گفت: برای اولین‌بار در سطح کشور ۲ ماه پیش اولین مجوز باغ‌موزه دفاع مقدس در استان قم صادر شد.
مدیرکل گردشگری استان قم اشاره کرد: معتقد هستم دنیای ماشینی که امروز در دنیا حاکم است، باعث هویت‌زدایی ما انسان‌ها می‌شود. باتوجه‌به اینکه قم یک شهر مذهبی و فرهنگی است باید تلاش کنیم این هویت را به مردم قم برگردانده و به توریست‌ها معرفی کنیم.

کاروان سرای دیرگچین ثبت جهانی شد
وی خاطرنشان کرد: اخیراً ثبت جهانی کاروان‌سرا دیرگچین قم را شاهد بودیم که اولین اثر جهانی استان است. کاروان‌سرای دیرگچین مربوط به دوره ساسانی است و تا اوایل قاجار از آن استفاده می‌شد.
ارجمندی  ادامه داد: اختیار کاروان‌سرای دیرگچین در واگذاری به صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی کشور سپرده شده است که مشکل سند آن نیز به‌زودی حل می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های تپه تاریخی قلی‌درویش قم در جذب گردشگر داخلی و خارجی تصریح کرد: این تپه هفت هزار‌ساله ۴۰ سال پیش توسط یک مستشرق آلمانی به‌عنوان شهری تاریخی در قم کشف شد که در آن سه هزار سال سکونت دائم وجود داشته و هویت بزرگی برای قم است.

پرونده ثبت جهانی حرم حضرت معصومه (س) به یونسکو ارسال شده است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: پرونده حرم مطهر حضرت معصومه (س) برای ثبت جهانی تکمیل و به‌عنوان گزینه‌ای برای ثبت و انجام‌شدن فرایند تصویب به یونسکو فرستاده‌ شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.