کد خبر : 8642
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 13:01

در میزگرد نقد کتاب «اسم تو مصطفاست» مطرح شد؛

شهدای دهه هفتادی و هشتادی بهترین الگو برای جوانان امروز هستند/ تأثیر بیان سبک زندگی شهدا به زبان امروز بیشتر است

شهدای دهه هفتادی و هشتادی بهترین الگو برای جوانان امروز هستند/ تأثیر بیان سبک زندگی شهدا به زبان امروز بیشتر است
کارشناسان فرهنگی با اشاره به اینکه مطالعه سیره و سبک زندگی شهدا بسیار مهم است، مطرح کردند: شهدای دهه هفتادی و هشتادی بهترین الگو برای جوانان امروز هستند چرا در عصر معاصر و با مشکلات موجود زندگی کرده و به این جایگاه رسیده‌اند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ روایت داستان زندگی افراد به‌ظاهر کم نام و نشان مانند گشت‌وگذار در لابه‌لای فرش‌های دست‌بافت قدیمی پستوی خانه مادربزرگ است. هر یک که به چشم می‌آید زیبایی خاصی را نمایان می‌کند که لحظه‌ای سکوت و حیرت را به همراه دارد. سکوتی شگفت‌انگیز. تجربه‌ای خاص و دلنشین.

 در کتاب «اسم تو مصطفاست»، زندگی‌نامه داستانی شهید مصطفی صدرزاده را به روایت همسرش، سمیه ابراهیم‌پور و قلم راضیه تجار می‌خوانید. راضیه تجار با قلم شیوا و زیبای خود داستان زندگی این شهید بزرگوار را از زبان همسرش نوشته است. از زمانی که مصطفی و سمیه که یکی زاده شمال و دیگری زاده جنوب بود باهم در تهران آشنا شدند و پیمان عشق بستند تا زمانی که روح یکی آن‌قدر بزرگ شد تا دیگر در پوست خودش نگنجید و به معراج رفت.

 چند روز قبل طی مراسمی در مسجد مقدس جمکران با حضور رئیس‌جمهور از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب و کتاب دیگری با عنوان «سرباز روز نهم» که هر دو از شهید صدرزاده است رونمایی شد؛ از همین رو میزگرد نقد کتاب «اسم تو مصطفاست» با حضور کارشناسان این حوزه در دفتر پایگاه خبری قم فردا برگزار شد.

 مطالعه سیره و سبک زندگی شهدا بسیار مهم است

 معصومه سادات قوامینی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های استان قم در میزگرد نقد کتاب «اسم تو مصطفاست» با اشاره به اینکه مطالعه سبک زندگی شهدا بسیار مهم است، اظهار داشت: باتوجه‌به شرایط امروز جامعه مطالعه سیره، راه و سبک زندگی شهدا بسیار مهم و ارزشمند است.

 وی ادامه داد: سبک زندگی افرادی که در این روزمره و با این شرایط و درگیری‌هایی که ما با آن مواجه هستیم رشدیافته‌اند، برخی هم به‌گونه‌ای رشد یافته‌اند که در روال عادی نیازمند ۷۰ سال زندگی است.

 کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های استان قم با اشاره به مراحل تربیت این افراد، گفت: باید در سبک زندگی شهدا به دنبال نوع تربیت و زمینه تربیت این افراد باشیم که چگونه این افراد در این مسیر قرار گرفته‌اند. مانند شهید صدرزاده که با هر روشی می‌خواهد به فیض شهادت برسد البته در مسئله شهادت چیزهای فراتری وجود دارد که بین خود شهید و خدا شکل‌گرفته است.

 شهدای دهه هفتادی و هشتادی بهترین الگو برای جوانان امروز هستند

 وی اضافه کرد: اکثر شهدای چند سال اخیر دهه هفتادی و هشتادی هستند که در کنار جوانان امروز بوده‌اند و با آنها معاشرت داشته‌اند به همین دلیل می‌توانند بهترین الگو برای آنها باشند چرا که در شرایط امروز جامعه رشد کرده و زندگی کرده‌اند.

 قوامینی با اشاره به کتاب «اسم تو مصطفاست» گفت: به نظر بنده کتاب با شروع خوبی که دارد مخاطب را به خوب جذب می‌کند به‌گونه‌ای که دوستداری کتاب را یک‌نفس تا انتها بخوانی.

 وی ادامه داد: در کتاب نویسنده زندگی شهید را قدم‌به‌قدم از کودکی تا دانشگاه و اعزام به سوریه روایت می‌کند.

 این کارشناس عرصه فرهنگی ابراز داشت: این کتاب می‌تواند نسبت به کتاب‌های دیگر تأثیرگذارتر باشد چرا که هم راوی و هم نویسنده آن یک خانم هستند. این همسر در تمام لحظات در روایت، شهید را همراهی می‌کند و در برخی موارد مخاطب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همه اینها نشان می هد که یک زوج جوان چگونه با سختی‌ها و مشکلات زندگی خود را سپری می‌کنند.

 تأثیر بیان سبک زندگی شهدا به زبان امروز بیشتر است

 وی افزود: اگر این سبک زندگی‌ها به زبان امروز جامعه بیان شود بیشتر تأثیرگذارتر خواهد بود. در کتاب‌های شهدا باید به سیره و راه شهدا متعهد باشیم تا مخاطب هم با خواندن سبک زندگی شهدا یقین پیدا کند که می‌تواند به جایگاه شهدا برسد.

 قوامینی با اشاره به برخی نقاط قوت این کتاب، گفت: چیزی که برای خودم جذابیت داشت همین روایت صادقانه است که به نقل از همسر شهید است. به‌خوبی می‌توانیم سبک و سیره شهید را در کتاب برداشت کنیم، نحوه تعامل با کودکان، نوجوانان و… که توسط شهید انجام شده است.

 این کتاب بیس یک فیلم‌نامه را دارد

 وی ابراز داشت: یکی از جذابیت‌های دیگر این کتاب روایت زنانه آن است. این کتاب بیس یک فیلم‌نامه را دارد و می‌توان از روی آن یک فیلم ساخته شود.

 کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های استان قم افزود: اگر روایت‌های دیگری از سوی اعضای خانواده و دوستان شهید در کتاب قرار می‌گرفت قطعاً دید بیشتری از شهید و سبک زندگی او به مخاطب منتقل می‌شد البته در کتاب اعلام شده است که این کتاب به روایت همسر شهید است.

 وی بیان کرد: اگر مخاطب بخواهد نسبت به شهید صدرزاده شناخت جامع‌تری پیدا کند خواندن فقط این کتاب کفایت نمی‌کند.

 قوامینی با اشاره به اینکه بنده خواندن این کتاب را به همه توصیه می‌کنم، گفت: از طریق این کتاب می‌توانیم سبک و سیره شهدا را بفهمیم همچنین برای خود الگو پیدا کنیم و امیددهی این کتاب باعث می‌شود به آینده امید داشته باشیم.

 وی تصریح کرد: شهدای دفاع از حرم انس عجیبی با شهدای دفاع مقدس داشته‌اند و به طبع آن سعی می‌کردند در مسیر زندگی خود فعالیت‌های آن شهدا را اجرا و عملیاتی کنند. شهدای حرم گویی خود را برای اتفاقاتی همچون سوریه آماده کرده‌اند تا در زمان جهاد اطاعت کنند.

 کتاب «اسم تو مصطفاست» شروع و پایین بسیار خوبی دارد

 همچنین در این میزگرد زهره شریعتی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۶ نویسندگی را شروع کرده‌ام، اظهار داشت: ۱۷ جلد کتاب که ۲ مورد ترجمه داستان کوتاه و مابقی تألیفی است را به تحریر درآورده‌ام.

 وی ادامه داد: بیشتر کتاب‌های تألیف شده‌ام در خصوص شهدا است و اولین داستانم در خصوص جانباز بود که نوشتم.

 امروز فرهنگ مکتوب جوانان‌تر از فرهنگ شفاهی است

 این نویسنده کتاب با اشاره به اهمیت توجه به سیره شهدا، گفت: امروز فرهنگ مکتوب جوانان‌تر از فرهنگ شفاهی است و سابقه شعری ایرانی برجسته‌تر از سابقه نثری است. متأسفانه فرهنگ ایرانی تحریف شده است و جامعه را از نوشتن پرهیز کرده‌اند.

 وی افزود: باتوجه‌به این پیشینه وظیفه اصلی ما مستندکردن زندگی کسانی است که برای‌خدا، وطن و دین حاضر شدند جان خود را فدا کنند. مستندکردن این اتفاقات مانع از تحریف تاریخ در آینده خواهد شد.

 شریفی در پاسخ به این سؤال که کتاب «اسم تو مصطفاست» را چگونه دیدید، گفت: باتوجه‌به شناختی که از نویسنده داشته‌ام انتظار کتاب خوب را داشتم که همین‌طور هم بود.

 وی ابراز داشت: به نظرم شروع و پایان بسیار خوبی داشت و این نویسنده بسیار متعهد هستند که تخیلات وارد فضا زندگی شهدا نشود و نباید قوه تخیل در خصوص زندگی و سبک شهدا استفاده شود چرا که این مسئله باعث تحریف آن خواهد شد.

 این نویسنده کتب شهدا با اشاره به اینکه باید در بیان زندگی شهدا آن لحن و سبک بیان راوی به‌خوبی نوشته شود، عنوان کرد: بحث استناد بسیار مهم است که در این کتاب حفظ شده است.

 انتخاب نوع دید نویسنده در روایت کتاب بسیار سخت است

 وی گفت: نوع راوی در این کتاب همسر است که این همسر ضمن گفتگو با خود شهید در حال تعریف زندگی است؛ این نوع دید در نویسندگی بسیار سخت است که نویسنده به‌خوبی توانسته مطلب را ادعا کند.

 شریفی ادامه داد: نسر کتاب شاید می‌توانست به‌روزتر هم باشد برخی زمان‌ها لحن نویسنده بر لحن راوی قالب است هرچند که اصل داستان درست است. در مجموعه نویسنده از پس‌کار برآمده است.

 متن کتاب به جان مخاطب می‌نشیند

 وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت این کتاب گفت: باتوجه‌به این همه هجمه زاویه دید نویسنده یکی از نقاط قوت این کتاب است. نقطه قوت دیگر این کتاب عنوان کتاب است که در صفحه آخر علت انتخاب این عنوان مشخص می‌شود همچنین شروع و پایان خوبی در این کتاب وجود دارد و مخاطب به‌خوبی ارتباط برقرار می‌کند و در جان مخاطب می‌نشیند.

 این مؤلف با اشاره به نقاط ضعف کتاب، خاطرنشان کرد: به نظر بنده یکی از نقاط ضعف کتاب، نثر کتاب است که گفتم می‌توانست بهتر باشد؛ یعنی نثر کتاب می‌توانست به‌عین کلمات راوی بیشتر نزدیک شود.

 وی اضافه کرد: برای شناخت شهید مخاطب نباید به این کتاب اکتفا کند. اگر دنبال شناخت ابعاد مختلف زندگی شهید هستیم باید از منابع مختلف و زاویه دیدهای مختلف و متفاوت به این شخصیت نگاه شود؛ ولی یقیناً یکی از نزدیک‌ترین شناخت‌ها را می‌توان از طریق همسر به دست آورد.

متن تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر دو کتاب «اسم تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» آمده است: «بسمه‌تعالی، پیش‌ازاین کتاب دیگری در شرح‌حال شهید صدرزاده خوانده‌ام، ولی ابعاد شخصیت محبوب و چندجانبه این شهید عزیز در این کتاب بیشتر بیان شده است. این چهره برجسته بی شک یک الگو است برای جوانان امروزوفردا. اراده قوی، فهم درست، روحیه ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته، بخش‌هایی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گل‌های سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، پای در گل ماندیم. سلام‌وصلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.»

حسین حیدری
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.