کد خبر : 4493
تاریخ انتشار : جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 18:26

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت:

صادرات نساجی، سهم متناسبی با صادرات غیر نفتی ندارد

صادرات نساجی، سهم متناسبی با صادرات غیر نفتی ندارد
معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: از ۱۵۳ میلیارد صادرات غیرنفتی؛ تنها ۸۰ میلیون دلار آن مربوط به صنعت نساجی است که تناسب مناسبی در این زمینه نداریم.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، آقای محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت صبح امروز جمعه ۲۹ اردیبهشت در مراسم صادرات پوشاک به عراق که با حضور مسئولان و تولیدکنندگان پوشاک در دانشگاه قم برگزار شد، در خصوص عدم تناسب صادرات پوشاک با صادرات غیر نفتی کشور گفت: صادرات نساجی تناسب مناسبی با صادرات غیر نفتی ندارد چرا که کشور حدود ۷۰۰ تولیدکننده شناسنامه‌دار، ۳۰۰ هزار صنف فعال و بیش از ۱ میلیون نفر فعال در این حوزه دارد که تنها ۸۰ میلیون دلار از ۱۵۳ میلیارد دلار صادرات غیر تفتی را به خود اختصاص داده است که عدد مناسبی نیست.

وی درباره مشکلاتی که در حوزه تجارت و صادرات در کشور وجود دارد، بیان کرد: یکی از ایرادات جدی که در حوزه تجارت وجود دارد، عدم تنوع سبد صادراتی است؛ ۷۵ درصد سبد صادراتی کشور مربوط به صنایع پتروشیمی و فولادی با ارزش افزوده پایین است و نیاز داریم که به سمت تنوع دادن به سبد کالایی برویم کالاهای با ارزش‌ افزوده بالا تولید کنیم، کاری که کشورهای مترقی در حال حاضر انجام می‌دهند.

وی در همین خصوص افزود: کالاهای مصرفی یکی دیگر از تولیداتی است که باید به سمت آن برویم که یکی از همین کالای مصرفی پوشاک است، پوشاک آخرین زنجیره تولید است که متاسفانه به این مبحث هم خوب نپرداخته‌ایم.

آقای قنادزاده با اشاره به محدود بودن شرکای تجاری ایران اظهار کرد: ایران، شرکای تجاری محدودی دارد چه در بحث صادرات و چه در بحث واردات؛ همچنین لازم است بر روی زیرساخت‌هایمان کار کنیم، در بحث بازاریابی و مالی و بانکی نیز همچنان ضعف مشاهده می‌شود.

وی با تشریح برنامه دولت سیزدهم در این زمینه افزود: در بحث تحرک روابط با کشورهای هدف، سازمان توسعه تجارت راه‌اندازی نمایشگاه و اعزام و پذیرش هیئت‌های خارجی در حجم بسیار بالا برنامه‌ریزی‌کرده‌ است.

وی با اشاره به برنامه و دستاورد دولت در اعزام و پذیرش هیئت‌های خارجی افزود: در بحث پذیرش هیئت‌های خارجی حجم زیادی از پذیرش هیئت خارجی داشتیم، از کشورهای آفریقایی بیش از صد هیئت تجاری داشتیم و در اسفند ماه هم بزرگترین همایش تجاری ایران و افریقا را داشتیم که بیش از ۶۰ مقام از آفریقا در آن حضور داشتند.

وی به رایزنان اقتصادی به عنوان بازوی دولت در بحث تجارت اشاره کرد و گفت: که در ابتدای دولت ۲ رایزن اقتصادی وجود داشت که در حال حاضر توانستیم آن را به ۲۰ رایزن اقتصادی در کشورهای مختلف برسانیم.

وی در ادامه درباره تنوع مقاصد اقتصادی تجاری افزود: همانطور که اشاره کردیم در حال حاضر بیش از ۵ الی ۶ شریک اقتصادی بیشتر نداریم و سعی داریم که بتوانیم شرکای اقتصادی خود را به ۲۴ شریک اولویت اقتصادی برسانیم، باید بتوانیم مشوق‌های خود را به سمت شرکای با ظرفیت بیشتر مثل آفریقا و آمریکای جنوبی هدایت کنیم.

قنادزاده در پایان گفت: بخشی از صنف کشور شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که متاسفانه به بلوغ کافی برای رقابت با شرکت‌های خارجی نرسیده‌اند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.