کد خبر : 13486
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 - 9:50

عضو جامعه مدرسین حوزه مطرح کرد:

صدقه و استغفار مهم‌ترین اعمال ماه شعبان

صدقه و استغفار مهم‌ترین اعمال ماه شعبان
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ماه شعبان ماه پیامبر رحمت و مهربانی است، گفت: صدقه، استغفار و زدودن سیاهی کدورت و کینه از زنگار دل، از مهم‌ترین اعمال ماه شعبان سفارش شده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیا صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَآله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود: شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق علیه‌السلام روایت شده است که چون ماه شعبان فرامی‌رسید، امام زین‌العابدین علیه‌السلام اصحاب خود را جمع مى‌کرد و مى‌فرمود، اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است.
طبق فرمایشات نقل شده از اهل‌بیت (ع) و احادیث و روایات، ماه شعبان یکی از ماه‌های بزرگ و پر فضیلت است؛ زیرا  شخصیت‌های بزرگ و ارزشمند که از ستارگان آسمان ولایت و امامت به شمار می‌آیند در ماه شعبان دیده به جهان گشوده‌اند؛  همچنین در پانزدهم شعبان ولادت پر برکت قطب عالم امکان حضرت ولی‌الله الأعظم مهدی موعود اتفاق افتاده است که خداوند به‌وسیله او به هر مظلومی از اولیا و انبیا و اصفیاء خویش از زمانی که پدر ما آدم به زمین آمده، وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بی‌عدالتی پر شده، از عدل و داد پر کند.
علاوه بر موارد ذکر شده طبق برخی روایات نیمه این ماه شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینی به احیاء و شب‌زنده‌داری آن سفارش و تأکید کرده‌اند.
صدقه و استغفار مهم‌ترین اعمال ماه شعبان
از همین رو آیت‌الله محسن فقیهی، استاد برجسته حوزه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه ماه شعبان از ماه‌های پرفضیلتی است که خیلی موردتوجه است، اظهار داشت: در فضیلت این ماه، همین بس که ماه پیامبر اکرم (ص) نامیده شده است.
وی ادامه داد: به شعبان، شعبان می‌گویند، چرا که شعبه‌های خیر، برکت و رحمت الهی در این ماه سرازیر می‌شوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه صدقه و استغفار از مهم‌ترین اعمال این ماه است، گفت:  معنای صدقه فقط پول نیست؛ معنای صدقه هر چیز می‌تواند باشد؛ مانند آگاهی دادن با علم، خدمت‌رسانی و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند نوعی صدقه در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: استغفار و زدودن سیاهی کدورت و کینه از زنگار دل، از مهم‌ترین اعمال ماه‌های رجب، شعبان و رمضان است؛ در این ایام باید به حق‌الله و حق‌الناس توجه روزافزونی داشته باشیم و در مسیر حلالیت طلبی، عذرخواهی و استغفار حرکت کنیم.
آیت‌الله فقیهی با اشاره به ذکر استغفار، عنوان کرد: گفتن روزانه ذکرهای «اسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذی لا الهَ الَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ، الْحَیُّ الْقَیُّومُ، وَ اتُوبُ الَیْهِ» و یا «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَهَ» به تعداد ۷۰بار در این ماه بسیار سفارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر رحمت و مهربانی در خصوص روزه‌گرفتن در این ماه فرموده است: یک روز روزه در ماه شعبان بهشت را بر انسان واجب می‌سازد.
این استاد برجسته حوزه بیان کرد: درباره روزه مستحبّی در ماه شعبان بسیار تأکید شده است و در این ماه پیامبر (ص) بسیار روزه می‌گرفتند و روزه خود را به ماه رمضان متصل می‌کردند.
وی در ادامه با اشاره به دعای شعبانیه، گفت: این ماه، ماه بزرگی است و دعای معروف شعبانیه بسیار سفارش شده است چرا که دارای مضمون و محتوای بالایی است که از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده و امامان بعد از آن حضرت هم این مناجات را می‌خواندند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.