کد خبر : 2522
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اسفند 1401 - 13:15

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم مطرح کرد:

تحول در زیباسازی شهر تا پایان سال/سرانه فضای سبز قم در رتبه سوم کلان شهرها

تحول در زیباسازی شهر تا پایان سال/سرانه فضای سبز قم در رتبه سوم کلان شهرها
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اینکه تا پایان سال در زیباسازی شهری تحول جدیدی احساس خواهد شد، گفت: سرانه فضای سبز قم طی ۶ سال گذشته تاکنون از ۱۳.۵ به ۲۰ متر مربع افزایش پیدا کرده‌است.  
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  پیام جوادیان ظهر امروز در نشست خبری خود به منظور تشریح اقدامات و تبیین برنامه‌های هفته درختکاری در ششمین سال برگزاری «پویش درخت دوستی بنشانیم»، اظهار داشت: ۸۰درصد پسماند شهری به کمپوس در دو سایز تبدیل می شود که تمام آن در فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی ۷۵گونه گیاهی مقاوم با آب و هوای قم
وی ادامه داد: سازمان پارک ها با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان طی دو دوره چهار و سه ساله تا سال ١۴٠٠ بیش از ۷۵ گونه گیاهی سازگار با شرایط اقلیمی قم را مورد بررسی قرار داده است.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه طی این طرح ٢۵ گونه گیاهی سازگاری نسبی با شرایط آب و هوایی قم داشتند افزود: تعدادی از این گونه ها که برای دوره نخست بود در  فضای سبز شهری کشت شده و گونه های سازگار مرحله دوم نیز در مرحله تولید برای کاشت بوده و تعدادی نیز برای سفارش به تولید بخش خصوصی آماده سازی شده است.
وی با تاکید بر اینکه طی اجرای این طرح شاهد افزایش تنوع گونه های گیاهی در فضای سبز شهری خواهیم بود اظهار کرد: تلاش ما طی این طرح ها این است که گونه هایی با نیاز آبی کمتر را مورد استفاده قرار داده و زیبایی منظر بیشتری نیز داشته باشیم.
جوادیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر اطلاعات اولیه ٣٠ گونه گیاهی تهیه شده و مطالعات تئوری نیز در دست انجام است خاطرنشان کرد: قصد داریم با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان این گونه های جدید را همراه با گونه های مد نظر این مرکز در قالب یک دوره جدید مورد بررسی مطالعات سازگاری با اقلیم قم قرار دهیم. در فاز سوم ۵۰گونه مقاوم در برابر آب و هوای قم مورد بررسی قرا خواهد گرفت.
وی  ابراز داشت: یکی از اولویت های اصلی شهردار قم موضوع فضای سبز بود و برنامه‌ریزی‌ها و اعتبار مناسبی برای این بخش در نظر گرفته شد و در حدود ۶ سال گذشته عملکرد خوبی را در فضای سبز قم شاهد بودیم.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: توسعه فضای سبز در قم همواره با چالش‌های متعددی روبرو بوده‌است و در بخش‌های تامین آب، کیفیت آب و خاک بستر و هوا همواره با چالش روبرو بودیم و از این جهت توسعه و نگهداری فضای سبز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
وی گفت: راهکارهای متنوعی از ابتدا با «سند چشم انداز فضای سبز ۱۴۱۴ شهر قم» ترسیم کردیم تا کوشش کنیم با کمک شهروندان فضاهای سبز مطلوب و در دسترس برای آنان، مجاوران و زائران کریمه اهل‌بیت(ع) مهیا نماییم.
جوادیان افزود: اهدافی چون بازپیرایی و نگهداری بهینه فضای سبز، توسعه فضای سبز شهری و جنگلی و ارتقای همیاری شهروندان در توسعه فضای سبز در سند چشم انداز پیش بینی شد و سیاست‌هایی چون استانداردسازی و ایمن‌سازی بوستان‌های شهری، بهبود نگهداری از فضای شهری، حفاظت از باغ‌ها و افزایش بهره‌وری در آبیاری،‌توسعه پارک های جنگلی، افزایش حضور شهروندان در فضای سبز و آموزش فرهنگ شهروندی در نگهداری و توسعه فضای سبز مورد توجه قرار گرفت.

سرانه فضای سبز قم در رتبه سوم کلان شهرها
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم در ادامه گفت: نتیجه اجرای سند چشم انداز، کسب عنوان سوم قم در بین کلان شهرها با سرانه ۲۰ متر مربع فضای سبز شده‌است.
وی ادامه داد: با اجرای سند چشم انداز اتفاق‌های مهمی در حوزه آبیاری و آبرسانی رخ داد که از جمله برای تامین آب فضای سبز از آب چاه‌ها با هماهنگی شرکت آب منطقه ای اقدام شد و استفاده از پساب و حقابه هم در دستور کار قرار گرفت.
جوادیان گفت: فاز اول تصفیه خانه پساب فاضلاب شهر قم با ظرفیت ۳۵ لیتر در ثانیه به بهره‌برداری رسیده‌است و فاز دوم نیز آغاز شده و امید است تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.
وی یادآور شد که اکنون حدود ۱۵ میلیون متر مربع از فضای سبز شهری قم با استفاده از پساب آبیاری می‌شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.