کد خبر : 5891
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 8:56

صنعت قم در مسیر دانش‌بنیان شدن و رکورد زنی صادرات

صنعت قم در مسیر دانش‌بنیان شدن و رکورد زنی صادرات
بررسی اهداف و مسیر حرکت صنعت قم در شرایط کنونی نشان می‌دهد این بخش به دنبال جذب حداکثری شرکت‌های دانش بنیان بوده و با تقویت توان تولید خود طی سال‌ گذشته توانسته رکورد صادرات استان را جا به‌ جا کند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛هر ساله در دهه تولید و تجارت(یکم تا دهم تیرماه)، وضعیت بخش صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و استانی مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد و مسئولان مرتبط با این بخش به ارائه عملکرد خود و تبیین برنامه‌های مورد نظرشان در خصوص پیشرفت‌های صنعتی و افزایش سطح تولید می‌پردازند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم پیرامون این موضوع بیان کرد: فعالیت‌های صنعتی در استان قم رو به افزایش است و ما تلاش داریم با تسهیل حضور سرمایه‌گذاران، در بخش تولید محصولات دانش‌بنیان و فناور و همچنین صنایع پاک، به جایگاه‌ مطلوب دست یابیم.

اکبر ابدالی افزود: استقرار صنایع دانش‌بنیان و فناور را در قم به صورت جدی دنبال خواهیم کرد و در همین راستا آماده ارائه تسهیلات لازم و سایر حمایت‌های مورد نیاز به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: همچنین به منظور حفاظت بیشتر از محیط زیست، اجازه استقرار صنایع آلاینده را در استان نخواهیم داد و به جای آن از هرگونه سرمایه گذاری برای احداث صنایع پاک، کم‌آب‌بر و با ارزش افزوده بالا در شهرک‌های صنعتی قم، استقبال خواهیم کرد.

 

ابدالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته توسط سازمان، صنعت، معدن و تجارت قم در سال‌گذشته، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱،‌ ۶۱۶ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی میزان سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد تومان در قم صادر شد.

وی افزود: همچنین در سال گذشته ۱۲۴ مورد پروانه بهره‌برداری با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۳‌ هزار و ۶۸۸ نفر در بخش صنعت و ۱۱ فقره پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۴۱۶ هزار تُن و اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در بخش معدن استان صادر شد.

وی ادامه داد: همچنین در این سال ۶۵ واحد صنعتی راکد استان با ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر در قم احیا شد که مجموع این اقدام‌ها نقش موثری در توسعه صنعتی قم و افزایش سهم فعالیت‌های تولیدی در اقتصاد استان داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: در استان قم ۴۲۷ طرح تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد وجود دارد که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم از سوی بخش خصوصی و کمک‌های دولتی این طرح‌ها که برای ۱۳ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد، هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

وی افزود: امسال ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش تولید قم مصوب شده‌است که امیدواریم با همکاری بانک‌های عامل اعتبار مورد نظر تامین و این میزان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود چرا که این موضوع نقش مهمی در توسعه فعالیت‌های صنعتی و تولیدی استان خواهد داشت.

 

فعالیت‌های صنعتی در قم مطابق سند آمایش سرزمین گسترش می‌یابد

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم نیز در این خصوص گفت: توسعه فعالیت‌های صنعتی در قم مطابق سند آمایش سرزمین استان و همچنین اسناد ملی بالا دستی با اولویت ایجاد واحدهای پاک پیگری می‌شود.

جواد ناطق بیان کرد: در همین رابطه به دنبال استقرار صنایع با فناوری پیشرفه و برتر در شهرک‌های صنعتی قم هستیم تا علاوه بر دستاوردهای اقتصادی همچون افزایش سطح تولید محصولات و اشتغالزایی برای استان، ملاحظه‌های محیط زیستی نیز در این خصوص رعایت شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی استان درحوزه‌ صنعت، افزود: راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عمق بخشیدن به فعالیت‌های صنعتی در استان است و در این ارتباط افزایش سطح کیفیت تولید محصولات با نگاه به شرایط زیست محیطی خاص قم در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: پروانه بهره‌برداری برای انجام فعالیت‌های صنعتی در قم با اجازه محیط زیست استان صادر خواهد شد و حتی برای صدور جواز صنعتی نیز با نظر محیط زیست اقدام می‌شود.

ناطق گفت: حساسیت بالایی نسبت به استقرار صنایع پاک در شهرک‌های صنعتی استان قم داریم و در جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در حوزه تولید محصولات صنعتی و حمایت از آنان، این نکته را ملاک عمل قرار دادیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دقیق برای توسعه فعالیت‌های صنعتی دانش‌بنیان در استان قم، افزود: برای حمایت مادی و معنوی از صنعتگران و استقرار صنایع پیشرفته در قم از همه ظرفیت‌های استان استفاده خواهیم کرد.

 

دانشگاه صنعتی قم به دانش‌بنیان شدن اقتصاد استان کمک می‌کند

همچنین رییس دانشگاه صنعتی قم در این رابطه گفت:‌ با استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری ایجاد شده در دانشگاه، به دانش بنیان شدن و توسعه اقتصادی استان کمک می‌کنیم.

جلال رضایی نور بیان کرد: دانشگاه صنعتی قم، در سال‌های اخیر علاوه بر انجام ماموریت علمی،‌ برای ارتقا جایگاه فعالیت‌های صنعتی و تولیدات دانش بنیان در استان با پشتیبانی نیروی انسانی متخصص و بهره‌گیری از سال‌های پژوهش میدانی در این عرصه‌ها، به میدان آمده و در کنار فعالان اقتصادی برای توسعه روزافزون بخش‌های یاد شده،‌ تلاش می‌کند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی قم که در سال ۱۳۸۷ تأسیس شد، اکنون با سه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک، و فنی و مهندسی، با ۷۰ عضو هیات علمی نخبه و بیش از ۲ هزار دانشجوی خلاق از ایران و سایر کشورها در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارزش آفرین حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در همین راستا دانشگاه صنعتی قم برای نخستین بار در کشور اجرای طرح همیار صنعت و همچنین راه اندازی سامانه صدا ( صنعت، دانشگاه، اعتلا) را دنبال کرد که هر کدام از آن‌ها نقش موثری در افزایش ضریب دانش در مجموعه‌های صنعتی و تولیدی مورد نظر را ایفا می‌کند.

رضایی نور گفت:‌ در طرح همیار صنعت گروه‌های دانشجویی به واحدهای صنعتی استان مراجعه می‌کنند و با آسیب شناسی مشکلات بخش‌های مختلف، راهکارهای مناسب برای برطرف شدن موانع تولید در قم را ارائه می‌دهند.

وی افزود: همچنین دانشگاه صنعتی قم با راه‌اندازی دفتر همکاری صنعت و دانشگاه با نام سامانه صدا (مخفف صنعت، دانشگاه و اعتلا) در شهرک‌ صنعتی شکوهیه، بستری را ایجاد کرد تا برقراری ارتباط میان دانشگاهیان و صنعتگران در استان بیش‌ازپیش تسهیل شود.

وی ادامه داد:‌ دانشگاه صنعتی قم به دلیل اجرای طرح‌های یاد شده و همچنین انجام سایر اقدام‌ها در نزدیک ساختن هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه در استان،‌ علاوه بر کمک به بخش تولید، توانسته رتبه‌های برتر ملی در زمینه اشتغال دانشجویان را نیز کسب کند.

 

رکورد زنی صادرات کالاهای تولید شده در قم

مدیرکل گمرکات قم نیز در این رابطه گفت: در سال گذشته، ۳۴۷ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۵۱ دلار کالا از طریق گمرکات استان به کشورهای مختلف جهان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۲۲ درصد رشد داشت و در نوع خود یک رکورد به‌شمار می‌آید.

اسفندیار دریکوندی بیان داشت: این میزان صادرات در قالب تعداد هشت‌ هزار و ۲۶۴ اظهارنامه و به وزن ۳۷۹ هزار و ۷۰۷ تُن انجام شده‌است که در این شاخص نیز صادرات استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: گمرکات قم در زمینه ترانزیت کالا نیز با سایر گمرکات کشور تعامل گسترده‌ای دارد و در همین خصوص در سال گذشته تعداد سه‌ هزار و ۸۴۴ مورد کالا به وزن ۹۴ هزار و ۴۷۲ تُن به گمرکات قم وارد و ۲۷۲ مورد کالا نیز در قالب سه هزار و ۲۸۰ تُن از آن خارج شد.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت واردات قم در سال گذشته نشان دهنده فعال بودن حوزه تجارت استان برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و نیز لوازم و تجهیزات مورد استفاده در واحدهای تولیدی و صنعتی است.

دریکوندی گفت: در همین راستا در سال گذشته ۳۷۶ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۲۴۶ دلار کالا در قالب سه هزار و ۵۴۶ اظهارنامه و به وزن ۷۱ هزار و ۵۱۱ تُن از طریق گمرکات استان قم وارد کشور شده‌است.

 

 

گفتنی‌است شهرک‌های صنعتی قم امکانات فنی و زیرساختی مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف دارند و سرمایه‌گذاران با استفاده از این ظرفیت و نیز نزدیک بودن این شهرک‌ها به پایتخت و عمده بازارهای مصرف کشور و همچنین صادرات به کشورهای هدف می‌توانند فعالیت اقتصادی سودآوری را در این استان ایجاد کنند.

در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارند.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.