کد خبر : 3927
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 17:56

عزم قم برای کاهش بیماری‌های گوارشی با ترویج نان کامل

عزم قم برای کاهش بیماری‌های گوارشی با ترویج نان کامل
مدتی است تولید نان کامل(دارای سبوس بالا) به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد، به صورت جدی در کانون توجه مسئولان حوزه آرد و نان قم قرار گرفته و آنان تلاش می‌کنند با گسترش نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل و تشویق مردم به استفاده از این نوع نان، میزان شیوع بیماری‌های گوارشی در استان را کاهش دهند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ در همین رابطه روز دوشنبه همایش تقدیر از نقش‌ آفرینان نان کامل با حضور فرماندار قم و جمعی دیگر از مسئولان حوزه آرد و نان در سطح ملی و استان و نیز شرکت پرشور شمار قابل توجهی از نانوایان قمی در سالن همایش‌های اتاق اصناف استان برگزار و در خصوص اهمیت استفاده از نان کامل و راهکار افزایش سطح تولید و نیز لزوم ترویج آن، نکات قابل توجهی از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح شد.

فرماندار قم در این همایش با تشکر از فعالان عرصه تولید نان و به خصوص نان کامل، تاکید کرد:‌ تمام چرخه تولید نان باید به مستمر رصد شود تا نانی که به دست مردم می‌رسد دارای کیفیت و ویژگی‌های مورد نظر باشد.

عباس ذاکریان با اشاره به اهمیت عرضه نان کامل در قم بیان داشت: یک بخشی از تولید نان کامل در دست نانوایان است که زحمت زیادی در این خصوص می‌کشند اما گسترش این کار نیازمند عوامل دیگری نیز است.

وی با بیان این که باید هدفگذاری درستی در خصوص گسترش استفاده از نان کامل در قم داشته باشیم، ادامه داد: در این خصوص نیاز است تا نگرش‌ افراد در خصوص نان کامل اصلاح شود و مردم نسبت به استفاده از نان‌هایی که سبوس بالایی دارند و به همین دلیل رنگ‌ آن‌ تیره‌تر تشویق شوند.

وی گفت:‌ استفاده از نان کامل به واسطه مزایای بسیاری که برای سلامتی دارد باید در استان قم افزایش یابد و در این خصوص لازم است تا با انجام اقدام‌های ترویجی، مردم به سمت تقاضای این نوع نان از نانوایی‌ها گرایش پیدا کنند.

ذاکریان تاکید کرد: مساله افزایش بیماری‌های گوارشی که میزان قابل توجهی از آن ناشی از درصد بالای سبوس‌گیری نان است و هزینه‌های سنگینی به این خاطر به مردم وارد می‌شود،‌ بیانگر آن است که حتما باید در خصوص موضوع استفاده هرچه بیشتر از نان کامل که درصد سبوس بالایی دارد، اقدام‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: تغییر ذائقه مردم سخت است اما با ارائه آمار و اطلاعات درست در خصوص ویژگی‌های نان کامل می‌توان استفاده از این نوع نان را در قم افزایش داد و در این رابطه اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، کارخانه‌های تولید آرد و نانوایان استان، کارهای خوبی را در دست اقدام دارند.

وی در ادامه با اشاره به این که بررسی‌ها نشان می‌دهد کیفیت نان قم نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است، بیان داشت: امیدواریم به روزی برسیم که تمام نانوایان استان به واسطه مطالبه مردم پخت نان کامل را در دستور کار خود قرار دهند.

 

ترویج نان کامل در قم را با تشکیل قرارگاه دنبال می‌کنیم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم نیز در این همایش گفت: از سال ۱۴۰۰ با همت همه کسانی که در زنجیره تولید نان کامل فعال هستند قرارگاه نان کامل استان شکل گرفت.

سعید محمدی با تشکر از همه نانوایانی که در عرصه نان کامل به میدان آمدند، افزود: هدف این کار فقط سلامت مردم است و ما با استفاده از همه ظرفیت‌ها، آن را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: طی چند دهه گذشته بحث سبوس در نان مورد استفاده مردم مورد غفلت قرار گرفت و این ماده ارزشمند به مرور از نان مردم حذف شد و علت بسیاری از بیماری‌ها همین فقر سبوس در نان مصرفی مردم است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: در راستای گسترش عرضه نان کامل در استان، کار خود را با پنج واحد نانوایی در قم آغاز کردیم و یک کارخانه تولید آرد هم در این خصوص به کمک ما آمد، اما در حال حاضر بیش‌از ۳۰ واحد نانوایی در نقاط مختلف استان در بحث نان کامل فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در ادامه کار هر پنج واحد تولید آرد استان به صورت خودجوش برای تولید آرد کامل در قم اعلام آمادگی کردند و انتظار ما هم این است که این کارخانه‌ها آرد با کیفیتی را تحویل نانوایان استان دهند تا نان با بهترین کیفیت به دست مردم شریف قم برسد.

قم می‌تواند الگوی موفقی در ترویج نان کامل باشد

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم نیز در این همایش با اشاره به اهمیت ویژه نان در سبد غذایی و سلامت مردم، گفت: همه مسئولان و متولیان حوزه آرد و نان در قم به میدان آمدند تا موضوع عرضه نان کامل به جد دنبال شود.

علی اکبر حق ویسی افزود: ما به دنبال آن هستیم تا در تولید آرد سبوس‌گیری در حد استاندارد داشته باشیم و در این زمینه کارخانه‌های تولید آرد استان همکاری خوبی دارند.

وی افزود: سرطان روده در میان زنان و مردان رو به افزایش است و استفاده از نان کامل و با کیفیت می‌تواند در کاهش میزان شیوع این بیماری و تقویت سیستم ایمنی مردم در برابر سایر بیماری‌ها، تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: می‌خواهیم در جریان انجام یک پژوهش علمی نشان دهیم با عرضه نان کامل در قم تا چه اندازه بیماری‌های گوارشی در استان کاهش پیدا کرد و در این زمینه به عنوان الگو مطرح شویم.

گفتنی‌است آزمایش‌های انجام شده توسط نهادهای نظارتی همچون اداره کل استاندارد نشان می‌دهد آرد توزیع شده در میان نانوایی‌های استان از کیفیت لازم برخوردار است و در ادامه نانوایان عزیز قمی نیز تلاش می‌کنند با مهارت بالای خود، نان با کیفیتی را به دست مردم برسانند.

به طور کلی حدود ۹۰۰ نانوایی در سطح شهر و مناطق مختلف استان قم فعال است و نانوایان در این استان انواع نان های مورد علاقه مردم را تولید می‌کنند. پنج کارخانه تولید آرد نیز در قم فعال است و میزان آرد مصرفی نانوایی‌ها در این استان در هر ماه بیش از ۱۰ هزار تُن است.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.