کد خبر : 907
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 10:39

مدیرکل ثبت‌احوال قم:

علی و فاطمه بیشترین نام انتخابی میان قمی‌هاست

علی و فاطمه بیشترین نام انتخابی میان قمی‌هاست
مدیرکل ثبت‌احوال قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، نام‌های علی و فاطمه بیشترین فراوانی را میان نوزادهایی که در استان قم متولد شده‌اند، دارد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ منوچهر تیموری با بیان این‌که اسامی ائمه معصومین(ع) بیشترین فراوانی را میان نوزادان متولد شده در قم دارد، افزود: علی، امیرعلی، محمدحسین، حسین، امیرحسین، علیرضا، محمدعلی، محمدرضا، محمد و امیرعباس ۱۰ نامی است که با بیشترین فراوانی برای نوزادان پسر انتخاب می‌شود.

وی اضافه کرد: فاطمه، زهرا، زینب، ریحانه، معصومه، حلما، حسنا، فاطمه زهرا، رستا و رقیه نیز بیشترین فراوانی را میان نوزادان دختر دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد تغییر نام و خدمات تعیین نام در اداره ثبت‌احوال انجام می‌شود و مشکل و محدودیتی در این زمینه نداریم.

تیموری بیان کرد: در ۹ ماه امسال، ۱۳ هزار و ۶۶۶ واقعه ولادت و چهار هزار و ۸۹۷ واقعه وفات در استان قم ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب هفت و ۳۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در همین مدت پنج هزار و ۳۵۷ واقعه ازدواج و ۲ هزار و ۲۷۸ واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵ و ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: در استان قم ۹۹ درصد ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی انجام می‌شود که قانون‌گذار برای ولادت ۱۵ روز و برای وفات ۱۰ روز تعیین کرده است.

مدیرکل ثبت‌احوال قم اضافه کرد: از همکاری دانشگاه علوم پزشکی، پزشکی قانونی، شوراها و دهیاری‌ها در راستای این امر ارزشمند برخوردار هستیم.

به گفته وی، سالانه بیش از ۱۰ هزار پاسخ به استعلامات دستگاه‌های اجرایی، دولتی، قضایی، امنیتی و انتظامی استان انجام می‌شود و به ازای هر ۲۶ هزار نفر جمعیت، یک کارمند ثبت‌احوال انجام خدمت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت‌احوال در بخش‌هایی از استان مانند سلفچگان و خلجستان که ساختار اداری ندارد، هفته‌ای یک روز نماینده اعزام می‌کند که با استقرار در بخشداری خدمات ثبت‌احوال ارایه می‌دهد.

تیموری بیان کرد: ثبت‌احوال با توسعه خدمات‌دهی به شهروندان بستری برای تسهیل در خدمتگزاری فراهم کرده و حفاظت از اسناد هویتی نیز به نحو مطلوب در ثبت‌احوال انجام می‌شود.

وی افزود: برگزاری میز خدمت در ستادهای نماز جمعه، برخی مساجد و مناطق به فراخور زمان و ایجاد ضرورت انجام می‌شود تا مردم به‌راحتی کارهای مربوط به ثبت‌احوال را انجام دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.