کد خبر : 12597
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 9:24

شهردار قم:

عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم به ۲ سال کاهش یافت

عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم به ۲ سال کاهش یافت
شهردار قم گفت: عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این شهر از ۱۲ سال به ۲ سال رسیده و از هفت هزار تاکسی نیز ۵۰ درصد نوسازی شده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  سید مرتضی سقائیان نژاد روز یکشنبه در دیدار چهره به چهره با ائمه جماعات منتخب شهر قم، ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال نیز یک هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شود.

 در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم فعال است.

 وی با اشاره به آشفتگی تصمیم‌گیری در حوزه مدیریت شهری توسط دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان، تأکید کرد: یکی از اقدامات بارز شهرداری قم طی چند سال گذشته ساماندهی سه هزار وانت‌بار و ساماندهی آنها در روزبازارهاست، همچنین وضعیت دست‌فروشان نیز در هسته مرکزی شهر قم مدیریت شده است.

 در حال حاضر ۹ بازار روز در مناطق مختلف شهری قم فعالیت دارند.

 ساخت بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام

 وی در ادامه از ساخت بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام در قم خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این کتابخانه در ۱۴ طبقه و به همت آیت‌الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید در بلوار پیامبر اعظم (ص) آغاز شده و به‌عنوان یکی از طرح‌های شاخص فرهنگی شهر قم به شمار می‌رود.

 وی اضافه کرد: همچنین موزه دین و دنیا نیز در ۲۰ هزار مترمربع به همراه کاربری‌های مختلف تجاری، رفاهی و تفریحی در محدوده بلوار پیامبر اعظم (ص) در دست احداث است.

 بلوار پیامبر اعظم (ص) از حرم حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز و تا مسجد مقدس جمکران ادامه می‌یابد. طراحی بلوار بر اساس یک مسیر کاملاً مستقیم به طول هفت کیلومتر و عرض ۳۰۰ متر، دربرگیرنده خیابان‌های منشعب به بلوار به‌صورت تقاطع‌های غیرهم‌سطح است.

 هزینه ۲۷۰ میلیاردریالی روزانه شهرداری قم

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشتغال پنج‌هزارنفری در شهرداری قم، خاطرنشان کرد: بر اساس بودجه ۱۰۰ هزارمیلیاردریالی شهرداری، باید روزانه ۲۷۰ میلیارد ریال از مردم دریافت و به همین میزان در حوزه‌های مختلف خدمات‌رسانی شود.

 سقائیان نژاد با اشاره به اجرای برنامه پنج‌ساله شهرداری قم، گفت: در قالب این طرح ساخت ۳۵ تقاطع غیرهمسطح مصوب شد که تاکنون ۲۲ تقاطع به بهره‌برداری رسیده و بقیه نیز باید تا ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد که روند اجرایی چهار تقاطع آغاز شده است.

 وی با تأکید بر اینکه شهرداری قم در عرصه فرهنگی یک دستگاه با رسالت ایجاد زیرساخت‌های اولیه است، یادآور شد: قم از شهرهایی است که سالانه شاهد برگزاری مناسبت‌های کلان و بزرگ دینی و ملی است که بسیاری از آنها جنبه ملی دارد و شهرداری نیز در بیشتر آنها محور اجرایی است یا مشارکت جدی دارد.

 سقائیان نژاد گفت: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بزرگداشت شهدا، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و غیره شهرداری قم یکی از دستگاه‌های محوری در شهر قم در کنار سایر دستگاه‌های مسئول است.

 وی با اشاره به راه‌اندازی خانه موزه شهیدان زین‌الدین، شفیعی و فخری‌زاده، گفت: هر کدام از این مراکز امروز به کانون فرهنگی در مناطق مختلف شهر قم تبدیل شده است.

 بازگشایی سه خیابان قم پس از ۵۰ سال

 شهردار قم با اشاره به برخی از طرح‌های کلان عمرانی، گفت: خیابان شهیدان برقعی، عمار یاسر و روحانی پس از ۵۰ سال وقفه و تصویب طرح اجرایی، با همت شهرداری قم از بن‌بست خارج شده است، پروژه تونل عمار یاسر قم نیز دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وی با اشاره به اجرای به تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری قم از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۸، یادآور شد: در قالب این برنامه، آمدورفت مدیران تأثیری در توسعه شهر قم ندارد و برنامه‌ها طبق اصول و مبانی پیش خواهد رفت.

 تبدیل قبرستان نو به فضای باز شهری

 شهردار قم با اشاره به پروژه ساماندهی قبرستان نو، گفت: در قالب این طرح باید ۱۳۲ باب مغازه پیرامونی تملک شود که تاکنون تملک و موافقت‌نامه ۸۰ مغازه نهایی شده است، با تملک کامل این مغازه‌ها پنج هکتار به فضای باز شهری قم افزوده می‌شود.

 قبرستان نو یکی از آرامستان‌های قدیمی شهر قم است که در محدود خیابان امیرکبیر در نزدیکی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) واقع شده است.

 وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی محله دروازه ری، تصریح کرد: آزادسازی پلاک‌های این محور نیز در دست اقدام است.

 محله محروم دروازه ری در پیرامون هسته مرکزی شهر شکل‌گرفته و ساخت‌وساز آن مربوط به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ است.

 دروازه ری یکی از محله‌های قدیمی قم در فرایند پیروزی انقلاب تأثیرگذار بوده و ۱۲۸ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 شهردار قم خاطرنشان کرد: همچنین تملک پلاک‌های مجاور بقعه امامزاده مبرقع (ع) برای احداث پارکینگ چهل اختران نیز نهایی شده است و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 عملیات اجرایی ساماندهی پیرامون حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) در محله چهل اختران قم، سال گذشته پس از وقفه ۱۲ساله آغاز شد.

 اجرای طرح ملی توسعه آستان چهل اختران از سال ۱۳۸۹ با سفر مقام معظم رهبری به قم تصویب و عملیات اجرایی آن در سه‌فاز آغاز شد که مقرر گردید یک‌سوم اعتبارات طرح از دفتر مقام معظم رهبری، یک‌سوم اعتبارات مربوط به راه و شهرسازی و یک‌سوم نیز از اعتبارات استانی باشد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سقائیان نژاد استفاده ۶۷ درصدی از آب شرب شهری در فضای سبز شهری در سال ۹۴ هم اینک به ۱۵ درصد رسیده است.

 احداث ۶ هزار پارکینگ در هسته مرکزی شهر

 شهردار قم در ادامه خاطرنشان کرد: هم اینک احداث ۶ هزار پارکینگ جدید در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) در دست اجراست که با بهره‌برداری از آنها بخش مهمی از معضل پارکینگ هسته مرکزی شهر حل می‌شود.

 وی با اشاره به برنامه عدالت‌محوری در توزیع منابع مالی و بودجه‌ای، گفت: در همین راستا تقویت و ارتقای سرانه‌های عمومی در مناطق کم‌برخوردار در دستور کار شهرداری قم قرار دارد.

 سقائیان نژاد با تأکید بر ضعف شهر قم در مباحث بین‌المللی و ارتباطات با شهرهای دیگر جهان، گفت: زمانی که بنده شهردار اصفهان بودم هر دو ماه یک سفر خارجی داشته و پیوند خواهرخواندگی متعددی با شهرهای دیگر جهان امضا و اجرایی می‌کردیم که در شهر قم به‌خاطر پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها امکان این سفرها فراهم نشد.

 وی گفت: در راستای کمک به مساجد شهر قم با موافقت شورای اسلامی شهر مجوز ۷۰ مترمربع تجاری به مساجد اختصاص‌یافته است.

 وی ادامه داد: همچنین اگر مساجد سرویس‌های بهداشتی خود را در اختیار شهروندان قرار دهد، مجموعه مدیریت شهری خود را متعهد به احداث سرویس مسجد می‌داند.

 اجرای طرح مسجد محوری در محلات قم

 مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز در ادامه بیان داشت: طبق سند ۲۰ ساله شهرداری تا افق ۱۴۱۴ شهر قم باید به شهری دینی و با مولفه‌های جهان شهری برسد و در همین خصوص رویکرد مسجد محوری برای ایجاد محلات دینی با اولویت مساجد در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

 حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی نژاد تصریح کرد: بر همین اساس از سال ۹۵ طرح مساجد محله محور در شهرداری قم و سالانه بودجه‌های خاصی در حوزه مرمت و توسعه مساجد اختصاص یافته است.

 وی ادامه داد: تقویت مباحث ورزشی، زیارت، فرهنگی و غیره در طرح محله محوری در شهر قم وارد فاز اجرایی شده که در قالب تسهیلاتی برای مسجدی‌ها ارائه می‌شود.

 مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: برگزاری المپیاد ورزشی مسجدی‌ها با حضور افزون بر ۹۰ مسجد از اتفاقاتی است که در قالب مسجد محوری توسط شهرداری قم انجام گرفته است.

 وی ادامه داد: همچنین در راستای تقویت مباحث گردشگری و پرکردن اوقات فراغت حمل‌ونقل مسجدی‌ها در برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی با ۵۰ درصد تخفیف انجام‌گرفته است.

 طباطبایی نژاد یادآور شد: همچنین شهرداری قم در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز مشارکت جدی در اجرای برنامه‌های کلان در سطح استان مانند عهد سربازی، نیمه شعبان، کنگره شهدای استان و غیره داشته است.

 مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم در حوزه ارتقای سطح هویت محلات، گردشگری و زیارت مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری نگاه ویژه‌ای دارد.

 قم سومین کلان‌شهر سبز ایران

 مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم نیز در بخشی از این نشست بیان داشت: سرانه فضای سبز شهر قم در سال ۹۴ حدود ۱۳ مترمربع بود که طی اقدامات انجام شده در ۹ سال گذشته به ۲۱ مترمربع رسیده و از این نظر در رتبه سوم کلان‌شهرهای کشور قرار دارد.

 پیام جوادیان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه موضوعات فرهنگی پیرامون مساجد، گفت: تحویل و نصب رایگان ۴۱ تابلوی فرهنگی در مساجد، اجرای دو هزار و ۶۰۰ مترمربع دیوارنگاره در مساجد، نصب ۲۰۰ تابلوی هدایت مسیر مساجد، تدفین ۱۰ شهید گمنام در بوستان‌های شهری و غیره بخشی از این اقدامات بوده است.

 وی خاطرنشان کرد: در طراحی و احداث تمام بوستان‌های شهری ایجاد نمازخانه و وضوخانه دیده می‌شود، همچنین ۳۰ سازه اذان‌گو نیز در بوستان‌های شهری قم فعال است و سال آینده ۱۰ سازه جدید نصب خواهد شد.

 وی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ کوچه شهر قم هم اینک به اسامی شهدا مزین و در ۹۰۰ کوچه نیز تابلوی های بارکدخوان و تصاویر شهدا نصب شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.