کد خبر : 10642
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 8:56

قم، مکانی ناامن برای عبور و عرضه کالای قاچاق

قم، مکانی ناامن برای عبور و عرضه کالای قاچاق
آمار کشفیات و اقدام‌های انجام شده برای مقابله با پدیده قاچاق و متخلفانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در قم نشان دهنده آن است که این استان به هیج عنوان مکانی امن و قابل اطمینان برای عبور و عرضه کالای قاچاق نیست.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ مقابله با قاچاق در بخش‌های مختلف از جمله مهمترین راهکارهای حمایت از تولید داخلی و رشد اقتصادی است، این موضوع تا اندازه‌ای اهمیت دارد که پیگیری آن به عنوان ماموریتی مهم برای بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی تعریف شده‌ و در اولویت کاری آن‌ها قرار گرفته‌است.

در همین رابطه موضوع مقابله با قاچاق در قم نیز از جمله مسائل مهم استان به‌شمار می‌آید که دستگاه‌های متعددی وظیفه دنبال کردن آن را برعهده دارند، حتی شاید بتوان گفت به دلیل ویژگی‌های خاص استان قم از جمله قرار گرفتن آن در شاهراه مواصلاتی کشور و مسیر تردد ۱۷ استان، مقابله با پدیده قاچاق در آن از اهمیت بیشتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد.

حجم کشفیات و فعالیت‌های انجام شده برای مقابله با قاچاق کالا در این استان نیز همین نکته را اثبات می‌کند و نشان می‌دهد مسئولان دستگاه‌های نظارتی در قم برای مقابله با این پدیده شوم که موجب آسیب دیدن اقتصاد کشور است، اهتمام ویژه‌ای دارند و با توجه به اهمیت مساله همه ظرفیت‌های خود را در این خصوص به‌کار گرفتند.

 

رشد ۵۱ درصدی پرونده‌های مقابله با قاچاق در قم

در همین رابطه برای بررسی بیشتر موضوع خبرنگار  ما در گفت‌وگو با مسئولان دستگاه‌های متولی، نظر آنان را در خصوص اقدام‌های انجام شده برای مقابله با پدیده قاچاق در استان قم جویا شد. معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم در این رابطه بیان داشت: روند مقابله با قاچاق در این استان روز به روز تشدید می‌شود و ما به دنبال اجرای طرح‌های نظارتی گسترده‌تر در این حوزه هستیم.

سیاوش فولادی وندا با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای مقابله با قاچاق در قم طی سال‌جاری، افزود: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان مهرماه ۶ هزار و ۷۰۱ مورد بازرسی برای جلوگیری از تخلف عرضه، نگهداری و فروش کالای قاچاق داشته‌اند که از این تعداد بازرسی، ۸۶ مورد منجر به تشکیل پرونده تخلف ، به ارزش ۱۲۱ میلیارد و ۷۳۲ میلیون ریال شده است.

وی با اشاره به این که تمامی پرونده‌های تخلف تشکیل شده برای رسیدگی در اختیار تعزیرات حکومتی استان قرار گرفته‌است، ادامه داد: آمار بازرسی‌‎ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۲۴ درصد و تعداد پرونده‌ها نیز ۵۱ درصد افزایش داشته‌است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در این راستا کالاهایی نظیر دخانیات، مواد غذایی، سوخت، روغن موتور، لاستیک، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت، نهاده دامی، کاغذ و تلفن همراه کشف و ضبط شد.

وی بیان داشت: همچنین بازرسان این سازمان طی مدت یاد شده تعداد یک‌هزار و ۱۱۳ مورد تذکر و اخطار کتبی به واحدهای خرده فروش داده و ۲۳۵ گشت مشترک با دستگاه‌های نظارتی استان برگزار کردند.

وی ادامه داد: اکثر گشت‌های مشترک با دستگاه‌‎‌هایی همچون تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی، سازمان جهاد کشاورزی، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و اطلاعات سپاه استان بوده‌است.

 

رشد پرونده‌های مظنون به قاچاق در گمرکات قم

مدیرکل گمرکات قم نیز در این رابطه به ایرنا گفت: تعداد پرونده‌های مظنون به قاچاق تشکیل شده در گمرکات قم در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۵۰ درصدی را نشان می‌دهند که این موضوع نشان دهنده اهتمام جدی گمرکات استان برای مقابله با قاچاق است.

اسفندیار دریکوندی پیرامون این موضوع بیان داشت: پرونده‌های یاد شده با حضور کارشناسان برجسته گمرکات قم بررسی و ارزش گذاری شد و در نهایت این پرونده‌ها برای رسیدگی و صدور رای در اختیار مراجع قانونی استان قرار گرفت.

وی با اشاره به این که گمرکات قم از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تسهیل ورود کالاهای مورد نیاز استان از بسترهای مجاز وارداتی استفاده می‌کند، افزود: از طرف دیگر کارشناسان این اداره‌کل در مقابله با قاچاق از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و در زمینه‌های مختلف همچون ارزش‌گذاری کالاهای قاچاق کشف شده در استان با نهادهای قانونی همکاری لازم را دارند.

 

با عرضه‌کنندگان محصولات قاچاق برخورد می‌کنیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این رابطه گفت: همشهریان هرگونه تخلف در خصوص قاچاق کالاهای مرتبط با بخش کشاورزی به‌ویژه کالاهای اساسی را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا با هدف تنظیم بازار، برخورد قانونی لازم با متخلفان صورت گیرد.

محمد رضا حاجی رضا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: یکی از ماموریت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی قم موضوع نظارت و تنظیم بازار کالاهای اساسی استان است که در همین رابطه از همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق و نیز تامین و توزیع اقلام مورد نیاز مردم استفاده می‌کنیم.

وی افزود: بررسی وضعیت بازار قم نشان می‌دهد مشکلی خاصی در زمینه توزیع کالاهای اساسی در این استان وجود ندارد و کالاهایی همچون شکر، روغن و برنج به اندازه کافی برای تامین نیاز مردم با قیمت مصوب موجود است.

وی ادامه داد: اما در عین حال با توجه به اهمیت موضوع و تاکید وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار، برنامه‌ریزی کردیم تا بر اساس نیاز مردم میزان قابل توجهی از کالاهای اساسی را به بازار استان قم تزریق کنیم.

 

 

گفتنی است بر اساس نظر مسئولان استان و بررسی اقدام‌های انجام شده برای مقابله با قاچاق کالا در قم،‌ این استان عملکرد موفقی در این حوزه دارد و پیشگیری در امر مقابله با قاچاق کالا به جد در دستور کار دستگاه‌های اجرای قم است. اما در عین حال باید توجه داشت که برای موفقیت بیش‌ازپیش استان در این زمینه، همکاری دستگاه‌های مرتبط در این بخش باید گسترش یابد، زیرا همان‌طور که بیان شد قم به دلیل موقعیت جغرافیایی در بسیاری از موارد در مسیر تردد محموله‌های قاچاق کالا قرار دارد و نیاز است علاوه بر ارتقا انسجام و سازمان‌دهی نهادهای نظارتی در این بخش از امکانات بیشتری نیز برای مقابله با این پدیده شوم، برخوردار باشد.

 

منبع:ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.