کد خبر : 3101
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردین 1402 - 10:23

جاذبه ‌های گردشگری خلجستان در یک نگاه

جاذبه ‌های گردشگری خلجستان در یک نگاه
بخش خلجستان با آب و هوای ییلاقی عروس دشت بهشت گردشگری محسوب می شود و حضور در این منطقه برای گردشگران تداعی کننده حضور در منطقه شمال کشور است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  روستاهایی ییلاقی استان قم از جاذبه های گردشگری این استان کویری هستند که به دلیل داشتن آب و هوایی مطبوع در دل گرما مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند.
منطقه ییلاقی خلجستان قم به عنوان یکی از بهترین روستاهای قم و بهشت گم شده قم، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی  از جاهای دیدنی قم به شمار می رود.
منطقه ی کوهستانی خلجستان، در غرب شهر قم، بهشت زیبا و سرسبز این استان کویری می باشد. بخش خلجستان دارای دو دهستان به نام های دستجرد و قاهان و یک مرکز شهری به نام دستجرد می باشد و ۶۴ آبادی در این بخش واقع شده است.
این بخش خوش آب و هوا دارای دره های بسیاری همچون دره قاهان، دره کهندان و دره دستجرد می باشد و درون هر دره روستاهای بسیاری با باغ ها و مزارع کشاورزی زییا و دل انگیز وجود دارد. مردم این بخش علاوه بر کشاورزی به دامداری نیز مشغول هستند.
خلجستان علاوه بر جاذبه های طبیعی قم، از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت می باشد. جاهای تاریخی قم بسیاری همچون چهار طاقی، تپه تاریخی و سفونجرد از آثار دوره ساسانیان و پل تاریخی طینوج از دوره صفویه و بناهایی دیگر همچون آتشکده نویس، قلعه وتوس کهندان، قلعه چک، آب انبار راهجرد، حمام روستای وسفونجرد، آب انبار آغلک، کاروانسرای شاه عباسی طینوج و… در این بخش وجود دارد.
منطقه ییلاقی خلجستان قم از جمله جاهای تفریحی قم محسوب می شود ولی در کنار طبیعت خوش آب و هوای این منطقه می توان از اماکن مذهبی قم و از فیض زیارت امامزاده های این بخش چون: امامزاده هادی جمیزقان، امامزاده شاهزاده جعفر، امامزاده شاهزاده زکریا عیسی آباد، امامزاده علمدار کیاب، امامزاده شاهزاده ابراهیم، امامزاده ام سلمه، امامزاده عاقب و سه خواهران بهره برد.

به دنبال افزایش ماندگاری گردشگر در استان هستیم
علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه استان قم در طول سال میزبان زائران و مسافران فراوانی از خارج کشور است، اظهار کرد: میزان اقامت گردشگران در قم پایین است و با پروژه هایی که اداره کل میراث فرهنگی در بخش خلجستان در حال اجرا است ماندگاری گردشگران در استان قم افزایش پیدا می کند و می‌تواند مکمل زیارتی برای آنان باشد.
وی با بیان اینکه با ماندگاری زائران شاهد افزایش سهم اقتصاد گردشگری در استان قم هستیم، گفت: با بالا رفتن سهم اقتصاد گردشگری در استان شاهد اشتغال و مولدسازی برخی از کارخانه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی مؤثر خواهیم بود.

همانطور که گفته شد خلجستان با روستاهای اطراف آن، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی استان قم به شمار می رود
روستاهای آمره و طینوج در بخش خلجستان قم، از جمله روستاهای خوش آب و هوای قم در بخش خلجستان هستند. در ادامه به برخی ازشهرها و بخش ها و روستاهای مهم خلجستان اشاره می کنیم.

شهر دستجرد:
دَستجـِرد شهری در بخش خلجستان است. این شهر بسیار خوش آب و هوا در دامنه کوه واقع شده و دارای چندین قنات پرآب و باغات میوه می‌باشد. کوه‌های اطراف این شهر در فصلهای مختلف دارای ریواس، کنگر و انواع گیاهان کمیاب داروئی می‌باشد. به‌علاوه تعداد زیادی گلخانه در حال تولید صیفی‌جات و قارچ در این شهر می‌باشند.محصول اصلی این شهر گردو و انگور و بعضاً زردآلو است.در این شهر رودخانه‌ای باصفا که محل گردشگری جدیدی مخصوص شهرها و روستاهای اطراف می‌باشد وجود دارد. این شهر دارای مناطق متنوع و زیبایی همچون سرچشمه، خونیان، رزلان، بافیلو و دشت بالا می باشد که هر یک دارای ویژگیهای خاص خود می باشد.

روستای طینوج:
طینوج در فاصله  ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان قم و ۲۷ کیلومتری شرقی شهرستان تفرش روستایی در بخش خلجستان استان قم است. محصولات این روستا غلات، انگور، گردو، زردآلو و بادام است. شغل اهالی این روستا زراعت است. خواجه نصیر طوسی از اهالی این روستا بوده‌است.
در این روستا پلی تاریخی است از عهد صفوی که بر روی رود جهرود به طول ۵.۲۷ و عرض ۳.۴۰ متر از آجر ساخته شده است و پایه های آن از سنگ و ساروج می باشد. دهانه هایی در دو طرف پایه ها وجود دارد که یکی از آن ها به شکل سه گوش می باشد.
در گذشته این پل برای عبور کاروان های عتبات استفاده می شد و اکنون مسیر عبور و مرور باغات و مزارع کشاورزان می باشد. در نزدیکی این پل نیز کاروانسرای طینوج ساخته شده است. این پل به دلیل اینکه در عهد صفوی ساخته شده است.به پل شاه عباسی نیز شهرت دارد و  در سال ۱۳۸۲به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

روستای آمره:
آمُره یکی از روستاهای استان قم است. این روستا در بخش خلجستان شهرستان قم و در دهستان دستجرد جای دارد. آمره با شهر قم ۸۶ کیلومتر و با مرکز بخش(دستجرد) ۸ کیلومتر و آشتیان تفرش ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این روستای کوهستانی در منتهی الیه غرب استان قم واقع است و با استان مرکزی همسایه‌است.
روستای آمره هزار و پانصد سال قدمت دارد و درخت چناری با سن تقریبی ۱۰۰۰ سال وجود دارد که گفته می شود زوار کربلا در سایه آن استراحت می کردند.
قدیمی ترین ذکری که از آمره در کتب تاریخی آمده است ، مربوط می شود به تاریخ قم که در قرن چهارم به نگارش درآمده است ؛ در تاریخ قم آمده : «آمره کیخسره (کیخسرو) ملک آن را برای خاصه خود بنا کرده و آتشکده او بوده است .»
جز این مورد، نام آمره را فقط می توانیم در سفرنامه ها و حسب حال هایی بیابیم که در دوره قاجار نگاشته شده اند؛ ازجمله ناصرالدین شاه قاجار درکتاب سفرنامه عراق عجم و در سفرنامه عتبات ، عبداللّه مستوفی در کتاب شرح زندگانی من و دکتر مقدم در کتاب گویش های و فن و آشتیان و تفرش هر کدام به مناسبت به مطالبی اشاره نموده اند.
آن چه مسلم است تاریخ بنای آمره به قرن ۴ قبل از ورود اسلام برمی گردد، وجود قبرستان های زرتشتیان (گبرها) درقسمت شمال غربی روستا، کشف اشیای قدیمی و سکه های طلا، وجود پایه های قلعه قدیمی در کوه شمالی موسوم به کوه قلعه مُرّ، وجود چنار قطوری در میان روستا که سن تقریبی آن در نشریه درختان کهنسال استان قم بالای ۱۰۰۰سال برآورده شده است ، وجود حمام قدیمی با قدمت بیش از ۸۰۰ سال و رواج گویشی که باقیمانده زبان پهلوی اشکانی است دلایلی متقن و محکمی هستند که این مدعا را به اثبات می رساند.

روستای قاهان:
دهستان قاهان دارای دو دره است. یکی دره کهندان در روستای ونان (عروس خلجستان) و دره دیگر که از آغلک شروع و بعد از روستای زیبای بنابر و روستاهای جمیزقان، قاهان و نویس به کاسوا و انجیله ختم می شود. وجود باغ های زیبا، مجموعه گلخانه کوثر، کوه های مرتفع، آب شیرین و قرار گرفتن در مسیر بزرگراه های قم – ساوه و قم – تفرش، سبب شده تا گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه دیدن کنند و بخش خصوصی بابت احداث تأسیسات گردشگری اقدام نماید. وجود مجتمع های توریستی و تفریحی دهکده صبا در دستجرد، سبز میدانک و رستوران گل مریم نیز از این قبیل است.

روستای وشنوه:
روستایی ییلاقی که یکی از زیباترین روستاهای ایران به شمار می رود و فندق آن از شهرت خاصی برخوردار است.

روستای نایه:
این روستای ییلاقی در بخش خلجستان از دیگر روستاهای دیدنی استان قم و ایران محسوب می شود.

روستای جمیزقان:
این روستا در بخش خلجستان در ۶۵ کیلومتری شمال غرب شهر قم در دره ای قرار دارد و رودخانه وزوا از جنوب آن می گذرد. وجود رودخانه، کوه ها، گردنه، چشمه و پوشش گیاهی مناسب و داشتن آب و هوایی معتدل و خشک از خصوصیات جالب توجه این روستا به شمار می رود.

روستای اَوِل:
این روستا از روستاهای ییلاقی با درختان خرم و آب وهوای مطبوع است که یکی از فضاهای طبیعی دلنشین را شکل می دهد.

جاذبه های تاریخ و طبیعی متعدد روستاهای بخش خلجستان این بخش را به هدف گردشگری بسیاری از مردم در تعطیلات نوروز تبدیل کرده است. البته مردم این بخش از گردشگران تقاضا دارند در سفر خود به این بخش بیشتر مراقب طبیعت و ابنیه تاریخی باشند.

حسین حیدری
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.