کد خبر : 13325
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1402 - 9:35

معاون سازندگی سپاه:

۲۳ هزار طرح محرومیت‌زدایی در قم اجرا شد

۲۳ هزار طرح محرومیت‌زدایی در قم اجرا شد
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران با اشاره به اجرای۲ هزار و ۳۲۶ طرح عمرانی و ۲۰ هزار و ۷۷۱ طرح غیرعمرانی در حوزه محرومیت‌زدایی در قم گفت: در مجموع ۲۳ هزار و ۹۸ طرح عمرانی، غیرعمرانی و امنیت غذایی توسط سپاه در این استان اجرا شده‌است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ سردار سید ضیاءالدین حزنی عصر شنبه در آیین افتتاح طرح‌های محرومیت‌زدایی قم در سالن باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این استان همچنین افزود: برای این طرح‌ها چهارهزار و ۲۶۸ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال هزینه شد.

وی با یادآوری اینکه قم متشکل از سه شهرستان، هفت بخش، هفت شهر، ۱۲ دهستان و ۳۶۲ روستا است بیان داشت: در این استان ۹۸۰ باب مسجد همچنین ۳۵۶ مکان با عنوان‌های حسینیه، فاطمیه، زینبیه، مهدیه، حسنیه، حیدریه و ابوالفضلیه وجود دارد که اگر همه این مکان‌ها را نیز مسجد حساب کنیم، در مجموع هزار و ۳۳۶ مسجد داریم.

وی با بیان اینکه در برنامه محرومیت‌زدایی باید برای هر ۵۰۰ نفر یک باب مسجد وجود داشته باشد، اظهار کرد: هر دهستان، روستا و محله نیز باید دارای یک مسجد باشد از این رو در قم حدود هزار و ۲۴۹ کسری مسجد وجود دارد که این به هیچ وجه قابل قبول نیست.

سردار حزنی همچنین با تاکید بر اینکه در قم عقب‌ماندگی‌هایی داریم و باید برای رفع آن تلاش کنیم، افزود: تهیه جزوه‌ای از وضعیت کم برخورداری در قم به منظور اطلاع‌رسانی دقیق راجع این موضوع ضروری است.

وی توسعه طرح‌های محرومیت‌زدایی در قم را نیز مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: برخی از مردم استان در بحث بیمه مشکل دارند و ما باید کل بیمه‌های آنان را بپذیریم.

وی همچنین پیدایش فقر در جامعه را موجب از بین رفتن امنیت پایدار، ایجاد فاصله بین مردم و مسوولان نظام و غیره توصیف کرد و در تعریف محرومیت‌زدایی گفت: محرومیت‌زدایی به معنای دسترسی افراد جامعه به حداقل امکانات زندگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مهم سپاه در اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی تصریح کرد: جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها جز اهداف طرح‌های محرومیت‌زدایی است.

معاون قرارگاه سازندگی سپاه با بیان این مطلب که ۸۵ درصد طرح‌های محردمیت‌زدایی کشور جز طرح‌های کوچک و فاقد پیچیدگی‌های فنی و مهندسی هستند، گفت: این طرح‌ها توسط ساکنان بومی قابل اجرا بوده و همه آنها برای نظام‌اسلامی محبوبیت‌ دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: همه این طرح‌ها در راستای برقراری امنیت پایدار و نشان‌دادن کارآمدی نظام است که در سراسر کشور به‌ویژه مناطق دورافتاده، صعب‌العبور، مرزی و حساس شاهد اجرای آن هستیم‌.

وی گفت: استحکام در ساخت‌وساز طرح‌ها، توجه به کیفیت‌ها، کم‌هزینه بودن قیمت پروژه‌ها و پرهیز از نگاه انتفاعی در اجرای طرح‌ها نیز از ویژگی‌های طرح‌های محرومیت‌زدایی در کشور است که عمدتا در حوزه‌های مختلف اعم از زیرساخت، امنیت غذایی، اشتغال، کشاورزی و آب اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: قرارگاه محرومیت‌زدایی علاوه بر طرح‌های گوناگون عمرانی مانند مسکن مددجویی، در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی نیز در سطح کشور فعال است.

معاون قرارگاه سازندگی کشور با اشاره به این نکته که موضوع ازدواج آسان را پیگیری می‌کنیم، گفت: با توزیع جهیزیه‌ها، می‌خواهیم جلوی طلاق‌های بی‌رویه را بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه از سوی نهادهایی مانند کمیته‌امداد امام‌(ره)، ستاد اجرای فرمان امام، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی همچنین سازمان بهزیستی کارهای خوبی انجام شده، گفت: سپاه در تامین جهیزیه برای خانواده‌های بی‌بضاعت، علمدار است و در ۳۱ استان فعالیت می‌کند.

معاون قرارگاه سازندگی همچنین بیان داشت: ما در مناطق مرزی و جاهایی که عبور از آن کار دشواری است، در کنار انجمن حامیان حوزه‌های علمیه حضور داریم.

سردار حزنی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه، ستاد اقامه نماز کشور و مسجد جمکران، سه حوزه ماموریتی بسیار مهم قرارگاه محرومیت‌زدایی به شمار می‌آید.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه محرومیت‌زدایی در نوسازی مدارس گفت: رسیدگی به معضل‌های موجود در حاشیه شهرها از جمله سه شهر مهم شیراز، مشهد و اهواز از کارهای این قرارگاه است.

سردار حزنی همچنین گفت: حاشیه شهر قم نیز باید امسال در بودجه محرومیت‌زدایی این استان گنجانده شود.

۲۳۰ مصوبه با رویکرد جهادی در قم انجام شد

استاندار قم نیز با بیان اینکه ما در این استان پرچم جهاد را بلند کرده‌ایم، گفت: از ابتدای شهریورماه امسال تاکنون بیش از ۲۳۰ مصوبه را با رویکرد و اقدام جهادی در بخش‌های مختلف استان داشته‌ایم.

سید محمد آقامیری افزود: برای اینکه مردم در کوتاه‌ترین زمان، طعم شیرین خدمت را بچشند، طرح‌ها را زمان‌بندی کرده‌ایم.

وی با ذکر این نکته که به همت همه مسوولان به‌خصوص بسیج سازندگی که همواره در خط مقدم است در بیشتر بخش‌های استان خدمات‌رسانی شروع شده‌، افزود: در حوزه محرومیت‌زدایی اقدام‌های خوبی صورت گرفته است.

آقامیری گفت: از همین هفته مدیران کل استانی به عنوان نماینده تام‌الاختیار استاندار، برای دیدار چهره‌به‌چهره با مردم، شنیدن مشکل‌ها و پیدا کردن راه‌کارهای لازم، روانه یکایک روستاهای استان می‌شوند.

استاندار قم اضافه کرد: حتی اختیارهای خودم را به شکل مکتوب برای ارجاع نامه‌های مردم به دستگاه‌های اجرایی استان، به مدیران کل تفویض کرده تا در همان لحظه مشکل روستا را حل کنند.

وی در بخشی از سخنان با بیان اینکه انقلاب اسلامی با حضور همه آحاد ملت و اقشار مختلف به پیروزی رسید، گفت: همه این اقدام‌ها با یک تفکر جهادی و بسیجی انجام شده و این جهاد همچنان نیز ادامه دارد.

این مقام ارشد اجرایی در استان یادآور شد: موضوع محرومیت‌زدایی یکی از آرمان‌هایی بسیار مهم و مورد تاکید حضرت امام‌(ره) بود.

آقامیری با بیان این مطلب که امام راحل مستضعفان را صاحبان اصلی انقلاب می‌دانستند، بیان کرد: برای زنده نگه‌داشتن آرمان امام عزیزمان، وظیفه داریم خدمت به محرومان را روزافزون کنیم.

امسال بالغ بر سه هزار طرح محرومیت‌زدایی در قم اجرا شد

فرمانده سپاه علی‌بن‌ابیطالب‌(ع) قم نیز با اشاره به اجرای سه هزار و ۳۳۸ عنوان طرح محرومیت‌زدایی در این استان طی سال‌جاری، گفت: در عرصه‌های فنی و عمرانی، ساخت و مرمت ۹۸ باب منزل محرومان انجام شد.

سردار محمدرضا موحد همچنین بهسازی و رنگ‌آمیزی ۸۶ باب مدرسه و آسفالت ۲۶ معبر سطح شهر را نیز از جمله این طرح‌ها خواند و گفت: اجرای ۲۴ طرح آب‌رسانی و احداث کمپ ترک اعتیاد کرامت نیز از دیگر طرح‌های محرومیت‌زدایی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این ترک کمپ اعتیاد یکی از بزرگترین کمپ‌های کشور است که علاوه بر موضوع ترک، اشتغال و کارآفرینی نیز در آن دنبال می‌شود.

وی احداث خانه‌ عالم، غسال‌خانه، زمین ورزشی روباز چند منظوره، ساخت و بهسازی مکان یادمان شهدا و ساخت استخر شنا را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در عرصه اشتغال و اقتصاد مقاومتی هم ۱۴ کارگاه اشتغال و ۲۱۸ نمایشگاه و بازارچه مشاغل خانگی راه‌اندازی شد.

فرمانده سپاه قم در ادامه افزود: از محل تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ نیز به ۸۳۰ نفر به میزان هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال واگذار شده است.

وی ایجاد ۱۲۳ نیروگاه برق خانگی با ظرفیت تولید پنج کیلووات را مورد اشاره قرار داد و گفت: برگزاری ۲۹۸ دوره توانمندسازی و مشاوره شغلی نیز از جمله فعالیت‌های انجام شده به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: یک مرکز فنی‌وحرفه‌ای با محوریت بسیج سازندگی برای مشاوره و اشتغال نیز به بهره‌برداری رسید که حتی مدرک فنی‌وحرفه‌ای هم در این مرکز صادر می‌شود.

فرمانده سپاه قم همچنین با اشاره به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در حوزه امنیت غذایی و بهداشت خاطرنشان کرد: هشت طرح انتقال آب کشاورزی آب‌خیز تا جالیز نیز به بهره‌برداری رسید.

این فرمانده سپاه با اشاره به احداث استخر آب کشاورزی افزود: احداث سه کارخانه تولید خوراک دام هم از دیگر طرح‌های اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این کارخانه ۲۹ بهمن‌ماه جاری افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: یکی از معضل‌های اصلی دام‌داران تامین خوراک دام است، امیدواریم با این طرح، بخشی از این مشکلات را رفع کنیم.

سردار موحد همچنین برپایی همایش شبانان و گله‌داران را نیز از دیگر اقدام‌های حوزه محرومیت‌زدایی استان در سال جاری عنوان کرد و بیان داشت: ۱۲ طرح لای‌روبی و احیای قنات، ۳۷۳ طرح احداث حمام و سرویس بهداشتی و یک طرح کانال سرپوشیده هم از جمله دیگر فعالیت‌های محرومیت‌زدایی استان بوده‌است.

فرمانده سپاه قم خاطرنشان کرد: در امور اجتماعی نیز ۱۱۶ رزمایش‌ اهدای بسته‌های معیشتی از سوی گروه‌های جهادی مسجد و محله‌ور به اجرا گذاشته شد.

وی با یادآوری این مطلب که هشت رزمایش اهدای لوازم‌التحریر نیز انجام شد، افزود: هزار و ۲۱۱ سری اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند و انجام چهار رزمایش اهدای سبد لباس نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

فرمانده سپاه قم در پایان بیان کرد: در رابطه با حاشیه‌نشینی نیز ۵۸ برنامه با محوریت طلاق، اعتیاد و حجاب و عفاف برگزار شد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.