کد خبر : 1171
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دی 1401 - 20:20

رییس جهاد کشاورزی قم:

قم با تولید بیش از ۵۲ تن گوشت ماهی خاویاری در رتبه ششم کشور است

قم با تولید بیش از ۵۲ تن گوشت ماهی خاویاری در رتبه ششم کشور است
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در حال حاضر استان قم با بیش از ۵۲ تُن گوشت ماهیان خاویاری رتبه ششم کشور در تولید این محصول و رتبه هفتم کشور در تولید خاویار پرورشی را به خود اختصاص داده‌است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمد رضا حاجی رضا روز یکشنبه در حاشیه مراسم روز مزرعه در مجموعه پرورش ماهیان خاویاری برخورداری (از برترین مزارع پرورش ماهیان خاویاری در قم) گفت: هشت مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در این استان فعال است و قم رتبه نخست تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری در میان استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده‌است.

وی گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های کشاورزی استان قم در حوزه شیلات، پرورش ماهیان خاویاری است و بهره‌برداران این بخش توانسته‌اند سال گذشته بیش‌از ۵۲ تُن گوشت ماهی خاویار و ۱۲۸ کیلوگرم خاویار را تولید کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: عملکرد موفق پرورش دهندگان ماهیان خاویاری در قم نشان داد با نگاه عالمانه و بهره‌گیری از دانش‌روز دنیا، تا چه اندازه می‌توان از منابع آبی زیرزمینی در مناطق گرم و خشک در راستای تولید ثروت و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی بهره‌برد.

وی با اشاره به مزایای ایجاد مجموعه‌های پرورش ماهیان خاویاری در داخل مزارع استان، ادامه داد: با ایجاد بسترهای لازم در مزارع می‌توان، آب استفاده شده برای پرورش ماهیان را دوباره در چرخه تولید سایر محصولات کشاورزی به کار گرفت و سطح بهره‌وری را در این بخش مهم اقتصادی گسترش داد.

 

پرورش ماهیان خاویاری در قم مقرون به صرفه است

حاجی رضا گفت: امروز پرورش دهندگان ماهیان خاویاری در قم، در رابطه با روش‌های تکثیر این ماهیان، معرفی گونه‌های مقاوم با شرایط آب‌وهوایی مناطق مختلف، تهیه غذای مورد نیاز برای پرورش ماهیان خاویاری و نیز سایر عوامل موثر در این خصوص آشنایی کافی دارند و تجربه‌های خود را با علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه پرورش ماهیان خاویاری به اشتراک می‌گذارند.

وی با اشاره به این که قم در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در میان استان‌های غیر ساحلی جایگاه مطلوبی دارد، افزود: بیش از ۲۰ سال است که پرورش ماهیان خاویاری در قم جریان دارد و به همین دلیل دانش بومی خوبی در این حوزه به دست آمده که از آن برای موفقیت‌های آینده استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهیان خاویاری، از نظر اقتصادی سود آور و مقرون به صرفه بوده و به همین دلیل ما در قم شاهد افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه هستیم که می‌تواند فرصت‌های متعدد شغلی نیز در بخش کشاورزی استان ایجاد کند.

 

از سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در قم حمایت می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم ظرفیت تولید گوشت ماهیان خاویاری در این استان نیز در حال گسترش است و در آینده نزدیک سالانه بیش از ۱۱۰ تُن گوشت ماهیان خاویاری در قم تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: اقدام‌های لازم برای گسترش سطح پرورش ماهیان خاویاری درقم انجام شده‌است و این استان با وجود موقعیت آب و هوایی ویژه‌ای که دارد در زمینه پرورش انواع ماهیان خاویاری به جایگاه مناسبی رسیده‌است و تلاش‌های برای ارتقا این جایگاه در سال‌های آینده ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: به طور کلی پرورش ماهیان خاویاری در قم برای کشاورزی استان مزیت‌های اقتصادی مناسبی دارد و ما از هرگونه سرمایه گذاری و فعالیت در این بخش حمایت می‌کنیم که از جمله آن پرداخت تسهیلات بانکی مورد نیاز به متقاضیان است.

 

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.