کد خبر : 8054
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 - 8:22

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم:

قم نیاز مبرمی به الحاق اراضی ۴۵۰۰ هکتاری پیرامون مسجد جمکران دارد

قم نیاز مبرمی به الحاق اراضی ۴۵۰۰ هکتاری پیرامون مسجد جمکران دارد
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پیرامون مسجد جمکران قابلیت الحاق به حریم شهری را دارد، گفت: الحاق این اراضی با توسعه افقی بسیاری از مشکلات کنونی قم در مسئله خدمات زائر، نارسایی‌های حمل‌ونقلی و غیره را برطرف می‌کند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمدحسین دهناد بیان داشت: حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی در اطراف مسجد مقدس جمکران و منطقه ۵ شهرداری قم شناسایی شده که قابلیت الحاق و توسعه افقی شهر و رفع بسیاری از مشکلات کنونی شهر قم را دارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که این اراضی که در مجاورت و نزدیکی شهر قم واقع شده به حریم شهری اضافه شود بخش مهمی از نارسایی و نیازهای حیاتی شهر قم در مباحث خدماتی، حمل‌ونقلی، استقبال از زائران، توسعه سرانه‌های گردشگری مذهبی، خدمات زائر و غیره را برطرف می‌کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت الحاق این اراضی به حریم شهری قم، عنوان کرد: برای اینکه در محدوده مسجد مقدس جمکران بتوانیم یک پایانه جامع حمل‌ونقلی با درنظرگرفتن دسترسی‌های مشترک پایانه ریلی، مترو، اتوبوس‌های درون و برون‌شهری و قطار سریع‌السیر را داشته باشیم نیازمند پهنه‌های جدیدی هستیم.

وی با اشاره به راهکار عملیاتی حل بخشی از معضلات مهم شهر قم، بیان داشت: در گام نخست باید طرح جامع شهر قم به‌روزرسانی و در گام دوم تغییرات انجام شده در طرح تفصیلی شهر بارگذاری شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با تاکید مجدد بر اهمیت الحاق این اراضی ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری برای توسعه افقی شهر و کاهش مشکلات جاری کنونی شهر قم، گفت: تعریف کاربری‌هایی مانند شهرک زائر با تمام خدمات پیرامون آن می‌تواند شهر قم را از نظر خدمت‌رسانی اصولی به زائران و کاستن از مشکلات ترافیکی، کمبود سرانه‌ها و خلأهای خدمت‌رسانی چند قدم به‌پیش ببرد.

وی از عدم تناسب بین ورودی و خروجی خودروها در مناسبت‌های ملی و مذهبی به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی پیرامون مسجد مقدس جمکران یاد کرد و افزود: در صورت الحاق این اراضی امکان احداث بلوار حجت (عج)، برای ایجاد دسترسی خودروها به کمربندی شهید سلیمانی فراهم می‌شود که با این طرح بخش قابل‌توجهی از مشکلات جاری کنونی برطرف می‌شود همچنین هم‌زمان با تکمیل بلوار حجت (عج)، امکان تکمیل احداث و تکمیل محور به‌موازات بلوار پیامبر اعظم نیز فراهم می‌شود که همه اینها در قالب پایانه جامع حمل‌ونقلی مسجد جمکران تعریف خواهند شد.

وی عنوان کرد: قم جزو شهرهای متراکم کشور بشمار می‌رود و نیاز به توسعه افقی برای حل چالش‌های کنونی آن کاملاً ضرورت دارد.

دهناد گفت: در حال حاضر، برنامه‌ریزی‌های مختلف و طراحی‌های متعدد برای توسعه‌های شهری پیرامون مسجد مقدس جمکران صورت‌گرفته ولی عدم یکپارچگی و انسجام بین طرح‌ها و عدم وجود ارادهٔ لازم برای پیاده‌سازی آن‌ها از مهم‌ترین مشکلات است.

وی با اشاره به اهمیت توجه ویژه به محدوده‌های شهری پیرامون مسجد مقدس جمکران، آن را کانون مهم توسعهٔ شهر دانست و افزود: این امر باید به‌عنوان یک ماموریت مهم برای شهرداری قم و دیگر دستگاه‌های مرتبط تعریف شده و با رویکرد پیاده‌سازی زیرساخت‌های دائمی، برای زائران و مجاوران پیگیری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.