کد خبر : 12963
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 9:01

گزارشی از اعمال لیله الرغائب؛

لیله الرغائب بزرگ‌ترین شب بخشش و دعا

لیله الرغائب بزرگ‌ترین شب بخشش و دعا
اولین جمعه ماه رجب به شب «لیلة الرغائب» معروف است که مؤمنان باید باتوجه‌به عظمت و اهمیت این شب، بهترین دعاها و آرزوها را از درگاه خداوند برای عاقبت‌به‌خیری در دنیا و آخرت طلب کنند.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  پیامبر اکرم (ص) در خصوص ماه رجب فرموده‌اند: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است».
ماه رجب، از ماه‏های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم؛ امیرالمؤمنین امام علی (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جواد (ع) در آن ثبت شده است و همچنین شروع بزرگ‌ترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته‌شدن پیام‌آور مهر و محبت، محمد مصطفی (صلی‌الله ‏علیه ‏و‏ آله و سلّم) برای هدایت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است.

ماه رجب، ماه استغفار امت
از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر بیاری ضمن تبریک ایام ماه رجب در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فضایل ماه رجب، اظهار داشت: ماه رجب یکی از ماه‌های بسیار ارزشمند و گران‌قدر است این مسئله در روایات معصومین نقل‌شده است.
وی ادامه داد: به قدردانی از ساعات و لحظات این ماه سفارش‌های بسیار زیادی شده است، به بهره‌بردن بندگان از روزها و شب‌های این ماه و عبادات سفارش شده این ماه و مخصوصاً روزه‌داری در این ماه سفارش شده است.

لیله الرغائب؛ شب بزرگ و باعظمت ماه رجب
از جمله شب‌های بزرگ و باعظمت ماه رجب شب جمعه اول این ماه است که به لیله الرغائب معروف است. اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به‌واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‏شود.
پیامبر (ص) در خصوص لیله الرغائب می‌فرمایند: «از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» می‌نامند. این نام‌گذاری به این جهت است که هنگامی که یک‌سوم از شب گذشت، هیچ فرشته‌‏ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند. آنگاه خداوند نورش را بر آنان ظاهر می‌‏کند و به آنان می‌فرماید: ‌ای فرشتگانم هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان می‌گویند حاجت ما این است که روزه‌داران رجب را بیامرزی. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم.»
البته چند سالی است که این شب به‌عنوان، «شب آرزوها» مطرح شده و برخی بدون توجه به ماهیت این شب، بالن‌های آرزوی خود را به هوا می‌فرستند! درحالی‌که  آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید معتقد است: لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست، بلکه شب رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب شدن‌ها است، لذا آن گرایش و میل و شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت.

 

لیله الرغائب فرصتی مهم در بندگی و عبادت است
این در حالی است که آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عظمت و اهمیت این شب، اظهار داشت: به نخستین شب جمعه ماه رجب لیله الرغائب گفته می‌شود در این شب فرشتگان الهی بر زمین نزول می‌کنند و رحمت خداوندی را بر انسان‌ها می‌گسترانند.
وی ادامه داد: بهترین دعاها و آرزوها را در لیله الرغائب از درگاه خداوند طلب کنیم چرا که لیله الرغائب فرصتی مهم در بندگی و عبادت است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان داشت: این شب در واقع دعوتی از سوی حق است تا در آن انسان به تزکیه بپردازد و برای خواسته‌های خود دست به دعا و تمنا بردارد. بهترین زمان برای دعا در لیله الرغائب، در دل نیمه‌های شب است در این فرصت انسان دغدغه‌های کمتری در امور مادی دارد و می‌تواند پیوندی عمیق‌تر را با معبود خود رقم بزند.

شب لیله الرغائب شب بخشش و دعا است
همچنین دراین‌خصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد حسینی خطیب و کارشناس امور دینی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه این شب موردتوجه متدین است، اظهار داشت: امروزه به‌اشتباه «لیله الرغائب» را شب آرزوها می‌نامند، درصورتی‌که این شب هنگامی است که در آن بخشش و عطاهای زیادی در آن رقم می‌خورد.
وی اضافه کرد: در روایت داریم که اگر کسی این شب را درک کند و نماز «لیله الرغائب» به‌جا آورد، حضور ملائک را درک خواهد کرد و مورد عنایت الهی قرار خواهد گرفت.

اعمال شب لیله الرغائب
شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح‌الجنان درباره این شب می‌نویسد: بدان که شب جمعه اول ماه رجب را «لیله الرغائب» گویند و از برای آن عملی از حضرت رسول (ص) بافضیلت بسیار وارد شده که سید بن طاووس در کتاب اقبال و علامه مجلسی در اجازه نبی زهره آن را نقل کرده‌اند. از جمله فضیلت‌هایی که برای آن برشمرده‌اند اینکه به سبب شرافت این شب گناهان بسیار از کسانی که اعمال خاصی را انجام دهند آمرزیده می‌شود.

در اعمال شب لیله الرغائب در مفاتیح آمده است: پنجشنبه ماه رجب روزه گرفته شود، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، ۱۲ رکعت نماز به جا آورده می‌شود که هر ۲ رکعت با یک سلام ختم می‌شود.
به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و ۳ مرتبه «سوره قدر» و ۱۲ ‌ مرتبه «سوره توحید» خوانده می‌شود و هنگامى که از نماز فارغ شدند، ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَعَلَى آلِهِ»
سپس به سجده مى‌‏روند و ۷۰ مرتبه می‌گویند: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَالرُّوحِ»
آن گاه سر از سجده بر مى‏‌دارند و ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ»
دوباره به سجده مى‏‌روند و ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ
سپس حاجت خود را مى‌‏طلبند که به خواست خدا برآورده خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.