کد خبر : 10359
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 8:48

مدیرکل بهزیستی قم:

متناسب سازی فضاهای عمومی همچنان در صدر خواسته های روشندلان است

متناسب سازی فضاهای عمومی همچنان در صدر خواسته های روشندلان است
مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: مناسب سازی معابر، سامانه ها، تجهیزات فضاهای عمومی و اداری همچنان هم خواسته و هم ضرورت تحقق حقوق شهروندی، اجتماعی و قانونی توانخواهان و به خصوص افراد روشندل است.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  سید صادق میره ای روز سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی نابینایان  گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از افراد معلول جامعه، مناسب‌سازی معابر و اماکن برای زیست این اقشار از وظایف سازمان‌ها و نهادهای عمومی و عمرانی از جمله شهرداری است که باید در صدور پروانه‌های ساخت و طرح‌های توسعه شهری موردتوجه قرار گیرد.

 بهسازی ۸۰ درصد از معابر شهر قم

 وی اجرای طرح‌های مناسب‌سازی در سطح شهر را کمک به حضور بیشتر کم‌توانان در عرصه‌های عمومی دانست و گفت: ۸۰ درصد معابر شهر قم بهسازی شده است.

 وی افزود: نصب موزاییک‌های ویژه کم‌بینایان و روشندلان در پیاده‌راه‌ها، رفع مشکل پل‌ها روی جوی آب، همسطح سازی و برطرف‌کردن موانع در معابر و بهسازی مسیر تردد معلولان و روشندلان می‌تواند بخش مهمی از مشکلات آنها را برای حضور در جامعه برطرف کند.

 مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به‌ضرورت بهسازی ۸۰درصد از معابر شهر قم برای عبور و مرور روشندلان گفت: سطوح مختلف در زمینه مناسب‌سازی شهرداری قم، در زمینه برنامه‌ریزی کلان، نسبت به احصای آمار معلولان قم و بارگذاری اطلاعات جامعه هدف مناسب‌سازی بر روی سامانه ایساپ شهرداری قم اقدام شده است که یک کار زیربنایی در زمینه مناسب‌سازی بوده و مبنای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی شهرداری خواهد بود.

 به گفته این مقام مسئول به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد روشندلان و معلولان جسمی حرکتی، کودکان، زنان باردار و افراد کهن‌سال، یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها که در شهرداری قم انجام شده است تهیه و پیگیری فرایند اختصاص اعتبار به مناسب‌سازی در سازمان‌ها و مناطق هشت‌گانه شهرداری است.

 وی با اشاره به حمایت این نهاد از ۲ هزار و ۸۵۲ نابینا و کم‌بینا استان قم گفت: از این تعداد افراد روشندل در استان، ۲۳۷ زن و ۵۶۰ مرد دارای معلولیت نابینایی ضعیف هستند و ۱۶۵ زن و ۲۸۱ مرد در استان قم نابینایی خیلی شدید و ۲۹۵ زن و ۴۸۷ مرد دارای نابینایی شدید هستند.

 وی گفت: یک هزار و ۴۴۰ نفر از روشندلان و کم‌بینایان تحت پوشش کامل خدمات بهزیستی استان قم هستند.

 به گفته وی بقیه این قشر از خدمات موردی چون کمک‌هزینه آموزشی و تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه، مناسب‌سازی منزل، رفت‌وآمد و خرید تجهیزات نابینایان شامل عصای سفید، ماشین‌تحریر بریل، لوح و قلم (برجسته نگار) و دیگر ابزار موردنیاز برای خواندن، مطالعه و برنامه‌های نرم‌افزاری کمک بهره‌مند می‌شوند.

 مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: بهزیستی در سه حوزه پیشگیری، درمان و پس از درمان، خدمات خود را به متقاضیان و روشندلان ارائه می‌دهد.

 اشتغال یکی از مهم‌ترین مشکلات روشندلان است
میره ای مهم‌ترین مشکل کم‌بینایان و روشندلان را بیکاری آنان بیان کرده و تصریح کرد: اجرای قانون اختصاص سه درصد از جذب ارگان‌های دولتی به افراد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه برطرف می‌کند.

 به گفته این مقام مسئول، مطابق قانون کارفرمایانی که از افراد معلول و روشندل استفاده کنند، از معافیت پرداخت سهم بیمه کارفرما به مدت پنج سال برخوردار می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.