کد خبر : 5285
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 - 8:57

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:‌

مدیریت مناسب پسماند عاملی برای حفاظت از محیط زیست شهری قم است

مدیریت مناسب پسماند عاملی برای حفاظت از محیط زیست شهری قم است
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: مدیریت پسماند در شهر قم وضعیت خوب و مناسبی دارد و این موضوع به حفاظت از محیط زیستی شهری که نقش مهمی در سلامت شهروندان دارد،‌ کمک می‌کند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ سید رضا موسوی مشکینی  بیان داشت: با اقدام‌ شایسته شهرداری قم در راستای راه‌اندازی و تجهیز دستگاه‌های تفکیک زباله،‌ دفن مستقیم زباله در این شهر صورت نمی‌گیرد که این موضوع در سطح کلان‌شهرهای کشور اقدامی بی‌نظیر است.

وی افزود: در همین رابطه، پسماند جمع‌آوری شده از سطح شهر، در خط‌های پردازش مورد تفکیک قرار می‌گیرد و هر بخش جدا می‌شود؛ بدین ترتیب نه‌تنها از دفن مستقیم زباله‌های تر و خشک در زمین و آسیب وارد شدن به محیط زیست جلوگیری می‌گردد، بلکه زباله‌های خشک برای بازیافت و زباله‌های تر نیز برای تولید کود کمپوست،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به نقش شهروندان در بهبود وضعیت زیست محیطی قم، ادامه داد: به طور حتم در این راه همراهی مردم در کاهش حجم پسماند تولیدی و تفکیک آن از مبدا نیز بسیار اهمیت دارد و امیدواریم این همراهی در نهایت موجب حفاظت هرچه بهتر و بیشتر از طبیعت شهرمان شود.

گفتنی است قم نخستین شهر کشور است که دیگر پسماندها در آن به صورت مستقیم دفن نمی‌شود و این دستاوردی بزرگ در راستای حفظ محیط زیست به شمار می‌آید؛ با راه‌اندازی خط دوم تفکیک مکانیزه زباله در قم و همراهی مردم در تفکیک زباله از مبدا، میزان دفن مستقیم زباله در این شهر به صفر رسیده‌است و این کار، الگویی مناسب برای تمام شهرهای کشور است.

لازم به توضیح است با وجود وضعیت مطلوب شهر قم از نظر مدیریت پسماند، شرایط زیست محیطی این شهر به دلیل بارگذاری بیش از اندازه جمعیت، توسعه روزافزون صنایع در وسعت جغرافیایی اندک و قرار گرفتن در انتهای حوضه آبریز، بسیار حساس و شکننده بود و نیازمند مراقبت همه‌جانبه است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.