کد خبر : 5894
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 8:59

معاون دادستان قم:

مصرف مواد مخدر بین جوانان بیکار کم تحصیلات قمی درحال افزایش است

مصرف مواد مخدر بین جوانان بیکار کم تحصیلات قمی درحال افزایش است
معاون دادستان قم گفت: براساس آمار ورودی کمپ های ترک اعتیاد، مصرف مواد مخدر بین جوانان مجرد بیکار و کم تحصیلات قمی که در خانواده های خود فرد معتاد ندارند، نسبت به سال های گذشته در حال افزایش است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛سید محمد ملیحی با اشاره به اقدامات اصلاحی قوه قضاییه برای سالم سازی و بهبود جامعه و افراد معتاد از سیطره مواد مخدر در استان قم گفت: در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته طرح های جمع آوری و دستگیری معتادان در سطح شهر اجرا شد و از بین افرادی که جمع آوری و یا با شکایت خانواده ها به دادسرای انقلاب قم معرفی شده اند سه هزار و ۱۳۱ نفر پس از انجام مشاوره های روانشناسی و روانپزشکی به مراکز درمان بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد معرفی شدند.

این مقام قضایی با بیان این که باید شرایط افراد را در نظر گرفت و معرفی همه معتادان از اقشار مختلف جامعه به کمپ ها مناسب نیست افزود: برای ۲۱۷۴ فرد معتاد دستگیرشده پرونده نظارتی با هدف کنترل روند ترک و بهبود آنها تشکیل شده است. این تعداد شامل ۱۷۰۴ مورد از افراد ترخیص شده از کمپ ها و ۴۷۰ نفر از کسانی است که بدون اعزام به کمپ به دلایل خاصی همچون شانیت افراد، امکان بروز صدمه به زندگی یا مشاغل آنان و همچنین افرادی که در مراحل ابتدایی مصرف هستند، تخریب پایینی دارند و سابقه دستگیری و اعزام به کمپ را ندارند که براساس یک برنامه یک تا ۶ هفته ای متعهد به انجام تست های عدم اعتیاد در فواصل تعیین شده می شوند و این دستور العمل امسال نیز در حال اجراست.

 

ملیحی با اشاره اینکه بخشی از مراجعات و معرفی به کمپ ها به درخواست خانواده ها و بر اساس طرح شکایت در دادسرای انقلاب صورت می گیرد، گفت: در سال گذشته، ۲ هزار و ۷۴۰ خانواده با مراجعه به دادسرای انقلاب و طرح شکایت از عضوی از خانواده خود که به مصرف مواد مخدر معتاد است، به کمپ های ذیل تبصره ۲ ماده ۱۶ جهت اقدامات درمانی و ترک اعتیاد معرفی شده اند.

وی همچنین در رابطه با طرح های مبارزه و برخورد با خرده فروشان مواد مخدر نیز گفت: در بحث مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر در سال گذشته، یک هزار و ۷۲۱ مورد حکم ورود و بازرسی از منازل صادر که مقادیر قابل توجهی مواد مخدر در همین بازرسی ها کشف و ضبط شد.

معاون دادستان قم افزود: در سال گذشته مجموعا از تمامی بازرسی ها و گشت های پلیس مواد مخدر در استان قم حدودا ۶ تن مواد مخدر شامل پنج هزار و ۶۳۷ گیلوگرم تریاک و سایر مواد مخدر و ۴۰۲ کیلوگرم شیشه و هروئین کشف و ضبط شد.

وی در رابطه با فروش برخی از قرص های غیر مجاز با پایه مواد مخدر در برخی از عطاری ها نیز گفت: یکی از چالش های موجود در بخش مبارزه با فروش مواد مخدر، تبلیغات غیر مجاز با عنوان ترک اعتیاد سریع است که در برخی از عطاری های استان قم با فروش قرص های دارای ترکیبات مواد مخدر صورت می گیرد که دستگاه قضایی در این زمینه ورود جدی داشته و در سال ۱۴۰۱ مجموعا از ۱۷۵ عطاری بازرسی های لازم صورت گرفت که به دلیل مشاهده قرص های غیرمجاز دستور پلمب ۶۸ عطاری صادر شد.

معاون دادستان قم در ادامه، در خصوص ویژگی های بیماران معرفی شده به کمپ های ترک اعتیاد بر اساس اطلاعات سال گذشته گفت: ۹۷ درصد از آنها مرد و ۳ درصد خانم هستند. بیشترین بیماران معرفی شده به کمپ در سن ۳۰ الی ۴۰ سال بوده و ۱۰ درصد این افراد کمتر از ۲۵ سال سن دارند. سن شروع به مصرف مواد مخدر بیماران از ۱۷ تا ۲۰ سال است و ۶۲ درصد از این افراد زیر دیپلم، ۲۵ درصد دارای خانواده معتاد، ۲۷ درصد بیکار و ۶۶ درصد بیماران دارای سابقه کیفری بوده اند.

 

ملیحی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۲ درصد از افرادی که به کمپ معرفی شدند سابقه بستری در کمپ را داشتند اما این آمار در سال ۱۴۰۱ کاهشی بوده و به ۳۶ درصد رسیده است افزود: فرایند دستگیری ها و معرفی به کمپ ها نشان می دهد که از سال گذشته تاکنون افراد جدیدی به چرخه اعتیاد وارد شده اند که این یک زنگ هشدار برای مسئولان و خانواده ها است.

این مقام قضایی اظهار داشت: تقریبا ۵۶ درصد افراد معرفی شده به کمپ ها در فرم خود اظهاری اعلام کرده اند که در مناطق ۲ و ۶ شهرداری سکونت دارند که این نشان می دهد باید در این مناطق اقدام های فرهنگی و انتظامی خود را جهت ایمن سازی جامعه و خانواده ها افزایش دهیم.

وی افزود : براساس بررسی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۷ ، حدودا ۳۵ درصد از این افراد در خانواده خود فرد معتاد داشتند، اما این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۲۵ درصد رسیده است که حکایت از آن دارد که با وجود اقدام های موثر در سال های گذشته، اما انگیزه های مصرف با سرعت بیشتری به سمت تاثیر دوستان در حال انتقال است و یکی از دلایل کاهش سن مصرف مواد مخدر همین تاثیرپذیری و پیروی جوانان از رفتارهای گروه های همسن خود است که این نیازمند توجه بیش از پیش خانواده ها به دوستان فرزندان خود می باشد.

 

معاون دادستان قم، مشاغلی نظیر کارگاه خیاطی مرغداری آموزش آشپزی آموزش نانوایی، گلخانه قالیبافی، باغبانی، فنرزنی و لنت اتومبیل و مونتاژ اسباب بازی را از فعالیت هایی دایر در مراکز ترک اعتیاد قم عنوان کرد و بیان داشت: در راستای اشتغال معتادان در حال بهبود ۱۲۰ نفر از افراد تحت درمان مراکز اعتیاد هم اکنون در این مشاغل در حال حرفه آموزی فعالیت و کسب درآمد هستند تا پس از خروج از کمپ با استفاده از مهارتی که آموخته اند وارد بازار کار شوند تا به این شکل دوباره وارد چرخه اعتیاد نشوند.

معاون دادستان قم با اعلام اینکه با تلاش ها و پیگیری های دادستانی استان بیش از دو سال است که از ظرفیت و توان مبلغان دینی و مشاوران تخصصی مذهبی در کمپ های ترک اعتیاد استفاده می کنیم گفت: عملکرد و فعالیت های تبلیغی و ارتباط گیری مستمر و موثر این مبلغان در حوزه پیشگیری از مصرف و اعتیاد درمان معتادان و صیانت از افراد بهبود یافته بسیار مثمرثمر است.

به گفته ملیحی، برقراری ارتباط موثر با بیماران، ارائه مشاوره های تخصصی به فرد بیمار و خانواده او، مهارت افزایی، یادگیری و حرفه آموزی بیمار و خانواده، تقویت تربیت دینی، آگاهی بخشی و ارائه مشاوره به خانواده ها در مساجد، محله ها و بوستان ها برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی از دیگر فعالیت های این مبلغان برای کاهش آسیب های اعتیاد در جامعه است.

معاون دادستان قم در پایان از شهروندان خواست گزارش های خود در خصوص فعالیتهای مشکوک خرده فروشان و معتادان در سطح شهر را به دادسرای قم ارائه نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.