کد خبر : 10894
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 9:56

معماران و شهرسازان نسبت به سیما و منظر شهری مسئولیت دارند

معماران و شهرسازان نسبت به سیما و منظر شهری مسئولیت دارند
رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: معماران تنها مسئول طراحی ساختمانی که به آنها سپرده شده است نیستند بلکه می بایست در قبال سیما و منظر شهر و نیز تاثیر آن بر روان دیگر شهروندان توجه ویژه ای داشته باشند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ فرهاد یامولا در گفت‌وگویی با بیان اینکه معماری و طراحی شهری باید هماهنگ با بافت شهر باشد، اظهار کرد: امروزه شاهد هستیم که هر پلاک، بدون درنظرگرفتن مجاورین خود طراحی شده و الزامات رعایت منظر شهری مانند اصالت، فرهنگ و اقلیم در اکثر طراحی‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

 وی گفت: انواع گونه‌های نماسازی مانند نماهای کلاسیک، رومی، مدرن و… بدون رعایت الزامات و معیارهای فوق‌الذکر در شهر وجود دارد که این امر موجب یکه‌تازی سلایق شخصی برخی افراد که صرفاً منافع اقتصادی برایشان اولویت دارد شده است که نتیجه آن داشتن سیما و منظر شهری نامطلوب شده است.

 وی تأکید کرد: معماران و طراحان شهری در طراحی‌های خود هماهنگی با بافت و پلاک‌های مجاور را مدنظر قرار دهند.
دبیر کمیته‌های نمای شهرداری و عضو شورای سیما و منظر استان قم گفت: درگذشته کنترل نمای ساختمان‌ها در مرحله طراحی و قبل از اجرا با حساسیت کمتری انجام می‌شد و شاهد نماهای نامناسبی بودیم که با جایگاه و هویت شهر قم همخوانی نداشت؛ لذا اهداف و ضوابط سیما و منظر شهری قم در سال ۹۳ در کمیسیون ماده پنج استان قم تصویب شد.

 یامولا گفت: پس از آن دستورالعمل کمیته‌های نمای در مناطق هشت‌گانه و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم باهدف حفظ و تقویت هویت معماری و شهرسازی قم و همخوانی نماها با جایگاه شهر قم تهیه و ابلاغ شد.
وی ادامه داد: این کمیته‌ها ملزم شده‌اند در هشت منطقه شهرداری قم بر طراحی معماری نمای ساختمان‌ها با رعایت اصول طراحی شهری نظارت داشته باشند تا ضوابط طرح تفصیلی، دستورالعمل‌ها و مباحث مقررات ملی ساختمان و مصوبات و الزامات کمیسیون ماده پنج استان در عمل اجرا شود.

 دبیر کمیته‌های نما و منظر شهری قم با اشاره به در دستور کار بودن تدوین آیین‌نامه طراحی نماها با شرایط بومی در قم اظهارکرد: جای بسی نگرانی است که بسیاری از معماران و مهندسان دفترچه دستورالعمل و ضوابط طراحی نما را مطالعه نکرده و از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

 وی گفت: تمام ضوابط عام و خاص طراحی نما مانند: نوع مصالح جزئیات، فرم پنجره‌ها در دستورالعمل آمده، اما زمانی که با طرح نماهای مطرح شده در کمیته نمای شهرداری مخالفت می‌شود؛ اکثریت طراحان و مالکین از وجود آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

 یامولا با اشاره به اینکه رعایت تعادل و تقارن در مسئله طراحی نمای ساختمان بسیار مهم است خاطرنشان کرد: در دستورالعمل و ضوابط فوق‌الذکر مقرر شده است تا برای نماهای غیرمتعارف در شهر قم پایان کار صادر نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.