کد خبر : 11443
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 9:26

پروژه بوستان شهدای گمنام قم درحال رسیدن به مراحل پایانی

پروژه بوستان شهدای گمنام قم درحال رسیدن به مراحل پایانی
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر تکمیل بوستان شهدای گمنام به عنوان یکی از اولویت‌های شهرداری قم گفت: از سال 97 سالانه از 2 تا 3 میلیارد تومان ردیف بودجه ویژه برای ساخت، تجهیز و تکمیل بوستان شهدای گمنام در منطقه چهار تعیین‌شده است.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ سید مجتبی سبحانی‌ثابت  با اشاره به اهمیت توجه به هویت‌سازی و معرفی شهدا در سطح جامعه اظهار کرد: ساخت یادمان شهدا و توجه به این موضوع در جامعه امروز با وجود هجمه‌های دشمنان نسبت به فرهنگ انقلابی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید اصلی‌ترین نماد شهدای قم که در کوه خضر نبی(ع) واقع‌شده است را به یکی از بناهای شاخص قم تبدیل کنیم.

وی به فلسفه نام‌گذاری مقبره شهدای گمنام به نام بوستان شهدای گمنام اشاره و بیان کرد: این نام‌گذاری برای امکان ورود شهرداری برای ساخت، تکمیل و تجهیز مقبره شهدای گمنام و محوطه پیرامونی آن بوده و امروز شهرداری یکی از متولیان مهم تکمیل این بوستان است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بعد از نام‌گذاری این محوطه و مجموعه به نام بوستان شهدای گمنام، از سال ۹۶ کمیته فنی برای تکمیل، ساخت و تجهیز مقبره شهدای گمنام تشکیل‌شده و از سال ۹۷ نیز سالانه از ۲ تا ۳ میلیارد تومان ردیف بودجه ویژه برای آن در منطقه چهار تعیین‌شده است.

وی برخی اعضای تشکیل‌دهنده کمیته فنی را نیز نام برد و گفت: کمیته با حضور بنیاد حفظ آثار شهدا، سپاه منطقه،نماینده پیشکسوتان و بسیج منطقه،شهردارمنطقه۴ و ….. از طریق هیئت‌امنا مجوز گرفت و کار آغاز شد و طرح‌ها آماده و بررسی و در اداره کل طراحی شهرداری، طرح‌ها تصویب و به مرحله اجرا درآمد.

سبحانی ثابت در ادامه آغاز عملیات تکمیلی پیرامون بوستان شهدای گمنام را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: شهرداری در ابتدا تکمیل محوطه پایین مقبره را آغاز کرد و سپس عملیات ساخت و تکمیل محوطه صفه و محل دفن شهدای گمنام را کلید زده و به این محدوده نیز ورود کرده است.

وی از ساخت ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی و ساخت منبع آب در کنار سرویس بهداشتی خبر داد و گفت: حدود ۷۰۰ تن آسفالت نیز شهرداری تا انتهای محدوده صفه استفاده کرده و محوطه آماده است، همچنین اطراف و کف حسینیه نیز به کمک شهرداری آسفالت و کف سازی شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: مسیر اضطراری انتهای بوستان که به بلوار شهید کریمی وصل می‌شود آماده‌شده و کوبش و زیرسازی آن انجام‌شده است که بتوانیم در صورت بروز مشکل و مسدود شدن راه اصلی از این مسیر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مبلمان شهری و صندلی‌ها در تمام محوطه بوستان از پایین تا پیرامون مقبره نصب و سطل‌های زباله به تعداد مورد نیز تأمین‌شده است، همچنین کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی تکمیل‌شده و تعمیرات مسیر انجام‌شده است.

سبحانی ثابت یادآور شد: کانال‌های کنار کوه و دیواره کوه و همچنین رینگ دور مقبره شهدا آماده‌شده و آب به سمت پایین هدایت می‌شود تا به زیر مقبره و المان وارد نشده و خسارتی به این محل مقدس وارد نکند.

وی از نصب منبع آب شرب ۵ هزار لیتری در کنار مقبره شهدای گمنام نیز خبر داد و گفت: منبع قبلی شکسته شده و آب آلوده‌شده بود، ازاین‌رو منبع جدیدی نصب شد تا آب مورد نیاز این محدوده تامین شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم افزود: جلساتی زیادی در کمیته فنی تشکیل‌شده برای استحکام‌بخشی کف صفه و اطراف المان پیمان‌هایی بسته‌شده و تکمیل و پیمان ساخت رواق‌ها نیز به‌زودی بسته خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیته فنی ماهی یک‌بار جلسه تشکیل می‌دهد و برای رفع مشکلات ازجمله تکمیل مسیر رفت‌وآمد و طراحی میدان و تدوین طرح جامع روشنایی پیگیری‌های لازم را انجام‌ داده و بسیاری از طرح‌ها به مرحله اجرا رسیده است.

سبحانی ثابت گفت: چندین پروژکتور و نورافکن در مسیر و محوطه بوستان نصب‌شده و قرار است برج‌های کوتاه نوری اما با تعداد بیشتری در محوطه صفه نصب شود.

وی از انتقال لوله گاز تا حسینیه صفه نیز خبر داد و بیان کرد: تمام سازمان‌ها در حال کمک برای تکمیل این محوطه هستند و امیدواریم اختلاف‌هایی که با اوقاف بر سر غرفه های پایین مقبره وجود دارد به‌زودی حل شود و بتوانیم این بخش را نیز با احکام ماده ۱۰۰ ساماندهی کرده و محوطه از مسائل و تجمع‌های غیراخلاقی نیز پاکیزه گردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.