کد خبر : 4017
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 - 8:58

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قم:

کنترل استرس از رفتارهای کلیدی برای داشتن سبک زندگی سالم است

کنترل استرس از رفتارهای کلیدی برای داشتن سبک زندگی سالم است
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان قم با بیان این‌که کنترل استرس از رفتارهای کلیدی برای داشتن سبک زندگی سالم است، گفت: برای دوری از استرس‌ یا فشار روانی، می‌توان با رعایت و به‌کارگیری راهکارهایی علاوه بر حل یا کم کردن مشکلات به آرامش پایدارتر دست یافت و استرس را کنترل نمود
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ابوالفضل محمدکریمی افزود: در این زمینه مشورت با یک کارشناس سلامت روان، داشتن برنامه‌ریزی در انجام کارها، داشتن روابط مطلوب با دوستان و خویشاوندان، خندیدن و شاد بودن توصیه می‌شود.

به گفته وی، همچنین در این رابطه کاهش مصرف منابع کافیین(چای پررنگ و قهوه) توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: انجام ورزش روزانه و منظم از دیگر راهکارهای داشتن سبک زندگی سالم است و به هر فرد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته (حداقل هفته‌ای پنج مرتبه هر بار ۳۰ دقیقه) ورزش منظم انجام دهد.

محمدکریمی با تاکید بر خواب شبانه زودهنگام برای داشتن زندگی سالم، ادامه داد: خواب و استراحت کافی می‌تواند نقش حیاتی برای تامین سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد؛ به‌طور میانگین بدن انسان به هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته این مقدار نمی‌تواند برای همه افراد مقداری ثابت باشد و در سنین و شرایط مختلف مقدار نیاز به خواب دستخوش تغییرات می‌شود؛ بین ساعت ۲۲ تا ۲۳، زمان مناسبی برای شروع خواب است.

وی دریافت کافی آب و مایعات در طول روز را از دیگر اصول سبک زندگی سالم عنوان و بیان کرد: عدم نوشیدن آب و مایعات به مقدار کافی می‌تواند سلامت بدن را به خطر اندازد؛ تغییرات در سطح هوشیاری، خستگی، گیجی، افت فشارخون و اختلال در عملکردهای متابولیکی بدن از جمله خطرات کم‌آبی است.

وی افزود: البته مصرف افراطی و بیش از حد آب نیز می‌تواند موجب مسمومیت برای بدن شود؛ بنابراین نوشیدن مقادیر کافی آب و مایعات (بر حسب سن، فعالیت بدنی، دمای محیط و غیره) توصیه می‌شود.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قم بر رعایت اصول تغذیه سالم و سلامت روان تاکید و خاطرنشان کرد: در این زمینه بهره‌مندی از خدمات ارائه شده در مراکز خدمات جامع سلامت توصیه می‌شود؛ در این مراکز کارشناسان تغذیه و روانشناسی حضور دارند و می‌توان از مشاوره‌های فردی و گروهی آن‌ها در راستای بهبود سبک زندگی سالم بهره‌مند شد.

وی همچنین کنترل وزن در صورت وجود اضافه‌وزن و چاقی، دریافت کافی منابع غذایی حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم، عدم مصرف مواد غذایی حاوی مقدار زیادی چربی ترانس، اشباع، نمک و شکر، افزودن انواع پروتئین سالم، غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌های تازه به رژیم غذایی روزانه و پرهیز از نشستن‌های طولانی را از دیگر رفتارهای کلیدی برای سبک زندگی سالم عنوان کرد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.