کد خبر : 3021
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 فروردین 1402 - 9:51

معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

۱۵ پهپاد در عملیات سم‌پاشی مزارع قم به کار گرفته می‌شوند

۱۵ پهپاد در عملیات سم‌پاشی مزارع قم به کار گرفته می‌شوند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی این استان به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت می‌کنیم که در همین ارتباط امسال از ۱۵ پهپاد برای انجام عملیات سم‌پاشی حداقل در سطح ۱۰ هزار هکتار از مزارع استان استفاده خواهیم کرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمد علی سلامی بیان داشت: استفاده از پهپاد موجب تسهیل کار و افزایش سرعت اجرای عملیات سم‌پاشی در سطح مزارع استان شده و از خسارت‌هایی همچون له شدگی محصول در اثر آمد و شد که در سایر روش‌های سم‌پاشی به زمین وارد می‌شود جلوگیری می‌کند.

وی افزود: این روش نسبت به سایر روش‌های معمول تا حدی احتیاج به صرف هزینه بیشتر دارد اما در مقابل استفاده از این فناوری از آسیب وارد شدن به زمین و محصول و زیان ناشی از آن جلوگیری می‌کند که در نتیجه می‌توان گفت بهره‌گیری‌ از آن برای کشاورزان به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده از پهپاد در میان کشاورزان قمی رو به افزایش است، ادامه داد: در همین رابطه طی سال‌های اخیر مزایای استفاده از این روش برای کشاورزان استان به اثبات رسیده‌است و اکنون تعداد قابل توجهی از غله کاران قمی از طریق پهپاد مزارع خود را سم‌پاشی می‌کنند.

سلامی تاکید کرد: در جریان روند تحول آغاز شده در بخش کشاورزی قم به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فعالیت‌های این بخش هستیم و در همین ارتباط استفاده از پهپاد و سایر فناوری‌های روز را برای ارتقا سطح تولید محصولات غذایی در استان افزایش خواهیم داد.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که از این میزان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.