کد خبر : 11327
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 - 15:00

وزیر نفت:

۲۸ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز در دو سال فعالیت دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید

۲۸ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز در دو سال فعالیت دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید
  وزیر نفت با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه نفت و گاز از اهداف اصلی دولت سیزدهم است، گفت: در این حوزه پروژه‌های نیمه تمامی وجود داشت که دولت در راستای افزایش تولید تکمیل آن‌ها را در دستور کار قرارداد و طی مدت‌زمان ۲ساله بیش از ۲۸ میلیارد دلار پروژه به بهره‌برداری رسیده است.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛   جواد اوجی امروز در دیدار با آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز ظرف ۲ سال اخیر اقدامات و دستاوردهای بزرگی را کسب کرده است.

 وی افزود: باتوجه‌به عدم سرمایه‌گذاری دولت‌های قبلی در حوزه نفت متأسفانه کشور با مشکلاتی مواجه شده بود که دولت مردمی به لطف خدا، تلاش شبانه‌روزی و باروحیه جهادی توانست مشکلات را رفع کند، دولت سیزدهم تمام توان خود را به کار گرفت تا بتواند تحریم‌های حوزه نفتی را خنثی سازد.

 وزیر نفت تصریح کرد: دشمنان ما ظرف این سال‌ها تمام تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند از درآمدزایی ارزی ایران جلوگیری کنند، اما با استقرار دولت آیت‌الله رئیسی و توجه به رویکرد دیپلماسی مثبت همه نقشه‌ها و اقدامات دشمن به هم ریخت و دولت با دیپلماسی عزتمندانه اهداف خود را دنبال کرد.

 *تولید نفت به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است

 اوجی ادامه داد: اتفاقات و اقدامات بزرگی به همت دولت مردمی رقم خورد، برای مثال در حوزه تولید نفت بعد از استقرار دولت سیزدهم کار را با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه شروع کردیم؛ اما امروز این آمار به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش‌یافته است، در بحث تولید گاز نیز نسبت به شروع دولت امروز ما تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را در کشور داریم.

 وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه نفت و گاز از اهداف اصلی دولت سیزدهم است، گفت: در این حوزه پروژه‌هایی نیمه تمامی وجود داشت که دولت در راستای افزایش تولید تکمیل آن‌ها را در دستور کار قرارداد، طی مدت‌زمان ۲ساله بیش از ۲۸ میلیارد دلار پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

 اوجی اشاره کرد: یکی از آن پروژه‌ها پروژه یاسوج بود که بیش از ۲ دهه معطل و نیمه‌تمام مانده بود، اما دولت سیزدهم با ابتکار خود توانست این پروژه مهم را به بهره‌برداری برساند، بهره‌برداری از این پروژه باعث افزایش تولید در کشور شده است.

 وزیر نفت با بیان اینکه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی یکی از اهداف دولت است، تأکید کرد: سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی ما ۱۴ میلیارد دلار بود، افزایش تولید ما باعث افزایش صادرات در کشور شد و در حال حاضر ارزش و ظرفیت نفت کشورمان به ۳۳۰ میلیارد بشکه رسیده است.

 وی در ادامه در خصوص منابع ارزی دولت گفت: در دولت سیزدهم تا به امروز هیچ زمانی نداشتیم که در حوزه تأمین منابع ارزی کشور دچار مشکلاتی شود، مستحضر هستید ما دولت را با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه شروع کردیم و باتدبیر دولت و تلاش شبانه‌روزی این کسری بودجه با درآمد نفتی برطرف شد.

 اوجی با بیان اینکه در این ۲ساله همه نخبگان دانشکده نفت جذب وزارت شده‌اند، عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد خروج نخبگان حوزه نفت از کشور بودیم؛ اما بعد از استقرار دولت سیزدهم رویکرد جذب نخبگان را در دستور کار قرار دادیم و با قاطعیت عرض می‌کنم که امروز در سیستم نفت و گاز کشورمان همه مهندسان ما بومی هستند و هیچ نیروی خارجی در این حوزه فعالیت ندارد.

 وی افزود: علاوه بر نیروی متخصص داخلی، بیش از ۸۰ درصد ادوات و تجهیزات موردنیاز در حوزه صنعت نفت در داخل کشور به دست جوانان انقلابی ایرانی تولید می‌شود که این مسئله باعث صرفه‌جویی در حوزه خروج ارز از کشور شده است.

 وزیر نفت با بیان اینکه رئیس‌جمهور نسبت به صنعت نفت دید مثبتی داشته و همواره این صنعت را مورد حمایت قرار داده است، بیان کرد: واقعیت این است که شخص آیت‌الله رئیسی نسبت به صنعت نفت نگاه ویژه‌ای دارد و ما سعی کردیم با حمایت ایشان اقدامات بزرگی را در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهیم.

 وی ادامه داد: در ابتدای دولت حدود ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت مشغول به فعالیت بودند؛ اما امروز این آمار به بیش از ۶۰۰ شرکت رسیده است.

 اوجی در پایان اشاره کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی گروه صنعت نفت در ۳ماهه اول سال جاری حدود ۱۹ درصد بوده که این مسئله در تاریخ بی‌سابقه است و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی گروه نفت و گاز تا پایان سال ۱۴۰۲ بین ۱۵ الی ۲۰ درصد باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.