کد خبر : 12684
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 دی 1402 - 9:29

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم:

۴۰۹ هزار قمی در طرح غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کردند

۴۰۹ هزار قمی در طرح غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کردند
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح سراسری غربالگری دیابت و فشارخون بالا، گفت: در قالب این طرح تاکنون ۴۰۹ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال معادل ۴۸ درصد از جمعیت هدف استان غربال شده‌اند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمد نیک‌پور افزود: تمامی افراد مبتلا به دیابت و یا پیش دیابت و پیش فشارخون بالا در این طرح شناسایی می‌شوند و به مدت سه ماه تحت نظارت مرکز بهداشت قم برای درمان بیماری قرار می‌گیرند.

 وی بیان داشت: تاکنون ۲۹ هزار و ۷۸۵ پیش دیابتی، سه هزار و ۷۱۲ مشکوک به دیابت و در مجموع ۲۳ هزار و ۵۰۰ بیمار شناخته شده دیابتی در قالب این طرح ثبت شده است.

 نیک پور تصریح کرد: همچنین ۳۴ هزار و ۵۰۰ فرد قطعی مبتلا به فشارخون بالا و ۹۴ هزار پیش فشارخون بالا در استان قم شناسایی شد

 وی با تأکید بر اینکه این ۲ بیماری به‌سادگی با اندازه‌گیری قند خون و یا فشارخون قابل‌تشخیص هستند، ادامه داد: عوارض هر ۲ بیماری می‌تواند اعضایی مهمی همچون مغز، قلب، کلیه، چشم و غیره را مورد هدف قرار دهد که جبران‌ناپذیر است.

 وی با تأکید بر اینکه بهترین راه پیشگیری اصلاح سبک زندگی با وضعیت مناسب تغذیه‌ای (از نظر کمی و کیفی) و فعالیت مناسب بدنی است، تصریح کرد: برای مشاوره مناسب توصیه می‌شود مردم با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از نظرات کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت می‌توانند استفاده نمایند.

 نیک‌پور با بیان اینکه افراد بالای ۲۵ سال هدف اصلی و عمده بیماری‌های غیرواگیردار هستند، تصریح کرد: از آنجایی برخی از این بیماری‌ها تا مدت‌ها علائم خاموشی دارند باید افراد نسبت به بررسی سلامتی خود به‌صورت مستمر برنامه داشته باشند.

 وی گفت: پویش ملی سلامت باهدف شناسایی و پیشگیری از دیابت و فشارخون بالا ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد.

  جمعیت شهری استان قم یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است. جمعیت زنان نیز ۷۰۹ هزار معادل ۴۹.۴ درصد و مردان نیز ۷۲۶ هزار معادل ۵۰.۶ درصد جمعیت را تشکیل داده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.