کد خبر : 11575
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 9:27

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم:

۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال قم از نظر دیابت و فشارخون غربالگری می‌شوند

۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال قم از نظر دیابت و فشارخون غربالگری می‌شوند
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم، گفت: در نظر داریم که ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال را غربالگری کنیم و از کلیه ظرفیت‌های استان در دانشگاه، بخش‌های اداری و صنعتی استفاده می‌کنیم تا در مدت زمان اجرای پویش ملی سلامت، پوشش این طرح را در استان به حداکثر برسانیم.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ دکتر محمد نیک‌پور مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم عنوان کرد: بر اساس آمار حدود ۱۴ درصد افراد بالای ۲۵ سال به بیماری دیابت و ۲۹ درصد به بیماری فشار خون مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات ما عدم اشراف و آگاهی افراد از ابتلا به بیماری دیابت و فشار خون است، افزود: متاسفانه بررسی های انجام شده نشان داده است بیش از ۳۰ درصد بیماران دیابتی و همچنین بیش از ۵۰ درصد بیماران مبتلا به پر فشاری خون از ابتلای خود بی اطلاع هستند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم، ادامه داد: در نظر داریم که ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال را غربالگری کنیم و در این زمینه به دنبال این هستیم که از کلیه ظرفیت‌های استان در دانشگاه، بخش‌های اداری و صنعتی استفاده کنیم تا در مدت زمان اجرای پویش ملی سلامت، پوشش این طرح را در استان به حداکثر برسانیم.

وی شناسایی و بیماریابی را مهم دانست و گفت: افراد شناسایی شده در مرحله غربالگری با مراقبین سلامت در مراکز بهداشت مرتبط می‌شوند و با توجه به نوع بیماری هر سه ماه وضعیت شان پیگیری می‌شود تا در صورت نیاز خدمات تخصصی و درمانی را دریافت کنند.

نیک‌پور در خصوص اهداف اجرای پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و فشار خون)، بیان کرد: هدف این پویش برقراری ارتباط بیشتر جمعیت بالای ۱۸ سال با مراقب سلامت خویش، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، افزایش آگاهی عمومی در مورد بیماری‌های غیرواگیر و شناسایی، مراقبت از بیماران و پیگیری آنان است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم، با اشاره به اینکه افراد در سنین کمتر از ۲۵ سال بیشتر مبتلاء به دیابت نوع یک هستند، اضافه کرد: مسلما زندگی ماشینی و کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات باعث بروز بیشتر بیماری‌هایی همچون دیابت و فشار خون نسبت به سنوات گذشته شده است.

نیک‌پور تأکید کرد: در گذشته بار بیماری‌ها بر روی بیماری‌های واگیردار بود، اما اکنون این بار به سمت بیماری‌های غیر واگیر رفته است به همین جهت باید برنامه های خود را به سمت بیماریابی در حوزه بیماری‌های غیرواگیر متمرکز کنیم.

وی اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی (فشارخون، سکته‌های مغزی و قلبی)، بدخیمی‌ها و دیابت از بیماری‌های پر سویه غیرواگیر در کشور هستند و استان قم نیز از این مسئله مستثنی نیست؛ اصلاح سبک زندگی، تغذیه مناسب، افزایش فعالیت بدنی و تحرک عدم مصرف دخانیات کنترل استرس و تنش‌های روحی و روانی از جمله راه‌های مقابله با این بیماری‌ها است.

نیک‌پور با اشاره به اینکه بر اساس کثرت بیماری باید مداخلات صورت بگیرد، یادآور شد: دو بیماری دیابت و فشار خون با توجه به کثرتی که دارند باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرند و به همین دلیل وزارت بهداشت این دو بیماری را در اولویت قرار داده تا بتواند در فاصله مدت زمان دو ماه طرح غربالگری را اجرا و افراد بالای ۱۸ سال را با حوزه سلامت مرتبط کند.

مدیر گروه‌ پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم، بیان کرد: مداخلات و مراجعات توسط مردم بهترین روش پوشش طرح غربالگری است و لذا تقاضا می‌کنیم شهروندان سلامت خودشان را در اولویت قرار دهند و با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاههای سلامت و در روستاها با مراجعه به خانه‌های بهداشت خدمات مربوط به غربالگری دیابت و فشارخون را دریافت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.