کد خبر : 8129
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 17:42

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

احیا ۱۶۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد درقم از هفته آینده آغاز می‌شود

احیا ۱۶۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد درقم از هفته آینده آغاز می‌شود
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بر اساس مصوبه کمیته مقابله با ریزگردهای قم قرار شد ۱۶۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزدگرد این استان در دشت سراجه، مسیله و حسین آباد با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط پس از هماهنگی از هفته آینده آغاز شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمدحسن نامی روز چهارشنبه در جلسه مدیریت بحران استان قم، بیان داشت: طرح‌های مطالعاتی لازم درزمینه احیا دشت‌های قم انجام شده و قرار است ظرف یک هفته آینده وظایف هر کدام از دستگاه‌ها در زمینه احیا و بازسازی منابع طبیعی قم مشخص شود و سپس طرح احیا مناطق بحرانی قم آغاز شود.

وی اظهارداشت: در مرحله اول اجرای احیا عرصه‌های طبیعی در مرحله اول در ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع حسین آباد و سپس در ۳۰ هزار هکتار از منابع طبیعی دشت سراجه و پس از آن در ۱۲۵ هزار هکتار از مراتع و منابع طبیعی دشت مسیله اجرا و عملیات احیا منابع طبیعی در این مناطق پیگیری و اجرایی شود.

رئیس ستاد ملی مدیریت بحران کشور افزود: تا پایان هفته آینده استانداری قم هزینه‌های لازم برای اجرای طرح را اعلام کند تا طرح احیا بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران استانی آغاز و عملیاتی گردد.

وی بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های متولی منابع طبیعی استان قم تأکید کرد و گفت دستگاه‌های مرتبط به صورت جهادی و با انسجام، هماهنگی و هم افزایی لازم به صورت سریع و فعالانه ورود نمایند تا زمان در زمینه مدیریت و احیا مراتع و منابع طبیعی استان را در استان از دست نرود و در سال آینده شاهد بحران ریزگردها به صورت شدید نباشیم.

وی بر پایش مراتع و منابع طبیعی استان توسط مدیران مرتبط تأکید کرد و گفت: مسئولان بر اساس امکانات مختلف ماهواره‌ای جغرافیای منطقه را پایش نمایند تا از هر گونه دخل و تصرف در اراضی طبیعی جلوگیری و با خاطیان در سریع‌ترین زمان برخورد شود.

نامی به اجرای طرح نهال سبز برای مشارکت‌های مردمی در کمک به مدیریت ریزگردها و کانون‌ها بحران گرد و غبار اشاره کرد و افزود: حضور گروه‌های مردمی می‌تواند در احیا سریع‌تر منابع طبیعی کمک‌کننده باشد و اگر با اجرای طرح‌هایی مشارکت مردم در بازسازی طبیعت اجرایی شود احیا منابع طبیعی در زمان زودتری صورت خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش دمای جهانی هوا، تصریح کرد: افزایش دمای هوا طی چند سال اخیر باعث بروز آتش سوزی و بحران خشکسالی در بخشی از کشورهای آمریکایی و اروپایی شده است.

نامی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان باید روش‌های سابق در مصرف آب کاملاً اصلاح و دگرگون شود و علاوه بر خودداری از کاشت محصولات آب بر، مسأله کشت گلخانه‌ای جدی گرفته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، یادآور شد: در خصوص مسأله گرد و غبار مطالعات قابل اطمینان خوبی طی سال‌های اخیر انجام گرفته و نیاز امروز کشور اقدام عاجل و فوری در مسأله گرد و غبار است.

نامی اضافه کرد: در خصوص مسأله گرد و غبار نیازمند یک کار جمعی و مشارکتی با حضور تمامی دستگاه‌های متولی هستیم و این موضوع بدون همراهی همه دستگاه‌ها به سرانجام مطلوب نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سطح کشور کشت می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شد.

بحران گرد و غبار قم نیازمند اقدام عاجل در سطح ملی است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند مخاطره‌آمیز پدیده گرد و غبار، گفت: بحران گرد و غبار در استان بدون مداخله و تصمیم عاجل قابل حل شدن نیست.

احمدامیرآبادی فراهانی در این جلسه بیان داشت: مسأله گرد و غبار در این استان تبدیل به یک بحران جدی شده و مشکلات واقعی را برای این استان در ابعاد مختلفی اقتصادی، بهداشتی، خدماتی و اجتماعی بوجودآورده است.

وی با بیان اینکه قم به معنای واقعی کلمه گرفتار پدیده گرد و غبار شده است، یادآور شد: از مسوولان ملی انتظار می‌رود در خصوص بحران گرد و غبار اقدام عاجلی کنند و مردم را از این وضعیت خطرناک نجات دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پدیده گرد و غبار به حدی طی سالجاری در استان قم نسبت به گذشته افزایش داشته که در حجم و میزان آن در حیاط خانه‌ها قابل جمع‌آوری است.

امیرآبادی گفت: حقابه‌های قانونی قم سالهاست که به این استان اختصاص نداده نمی‌شود و همین مسأله به نوبه خود سهم بزرگی را در ادامه بحران گرد و غبار به وجود آورده است.

امیرآبادی با تأکید بر وضعیت بحرانی محدوده حوض سلطان و سایر عرصه‌های بیابانی، ادامه داد: اگر وضعیت گرد و غبار در استان قم حل نشود به زودی اختلال مهمی در ۲۵ درصد از جمعیت کشور بوجود خواهد آمد که بخش مهمی از آن را پایتخت نشینان تشکیل خواهند شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مسأله گرد و غبار در استان قم جزء مباحثی است که باید سریعاً به آن رسیدگی شود چرا که اقدام دیرهنگام در این موضوع می‌تواند آثار غیرقابل جبرانی را به بار بیاورد.

وجود ۵۰۰ هزار هکتار منطقه غبارخیز در کشور

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور نیز در ادامه این جلسه، عنوان کرد: در سطح کشور ۵۰۰ هزار هکتار منطقه غبارخیز وجود دارد که بخشی از آن‌ها وضعیت بحرانی دارد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور آمادگی دارد تا در صورت وجود یک برنامه علمی، کارشناسی و مدون، نسبت به مدیریت گرد و غبار در منطقه سراجه استان قم ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه امکان نهال کاری در همه مناطق بحرانی گرد و غبار بخاطر مشکلات کمبود آب و اعتبارات وجود دارد، اضافه کرد: برای مدیریت بحران گرد و غبار باید عامل اصلی را هدف بگیریم، در برخی مناطق علت اصلی تخریب سرزمین چرای دام و شتر است.

وی گفت: طی دو سال گذشته حدود ۲۸ میلیارد تومان اعتبار به قم اختصاص و در حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از مناطق هدف، نهال کاری انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.