کد خبر : 13544
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 - 12:03

در گفتگو با مربی گروه مطرح شد؛

افتخارآفرینی گروه سرود عابس قم در جشنواره موسیقی فجر/ افتخار اجرا در بیت رهبری

افتخارآفرینی گروه سرود عابس قم در جشنواره موسیقی فجر/ افتخار اجرا در بیت رهبری
گروه سرود عابس قم که در کارنامه افتخارات خود افتخار اجرا در بیت رهبری را دارد در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان گروه برگزیده موفق به اجرای سه سرود شد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ یکی از بخش‌های سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر بخش سرود است. این جشنواره به میزبانی دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد در سالن کوشک هنر باغ کتاب تهران برگزار شد و ۱۰ گروه از تمام کشور در این جشنواره و در یک رقابت دوستانه به‌عنوان گروه‌های برگزیده در این جشنواره به رقابت پرداختند
یکی از گروه‌های سرود منتخب این جشنواره گروه سرود عابس است که از گروه‌های سرود بسیج هنرمندان استان قم است که افتخار حضور به‌عنوان گروه برگزیده در این جشنواره را داشته است.
گفتنی است یکی از شاخصه‌های موفقیت این گروه سرود که به سرپرستی مهدی پوربافرانی و مربی مهدی حیدری اداره می‌شود، اجرای سرود به‌صورت زنده است از همین رو خبرنگار ما با مهدی حیدری، مربی گروه سرود عابس گفتگویی را انجام داده است.

سؤال: خودتان را کامل معرفی کنید:
مهدی حیدری، مربی گروه سرود عابس هستم متولد قم و از سال ۱۳۷۹ در مدرسه وارد عرصه سرود شدم و تا سال ۱۳۸۹ به‌عنوان دانش‌آموز در گروه‌ها مشغول به فعالیت بودم و اساتید بزرگی چون  مهدی آمره ای، مجید منصوری، مرحوم حمیدرضا خوانساری، رضا ثقفی و اساتید به نام دیگر در عرصه سرود مشغول فعالیت بودم.

سؤال: از نحوه ورود خود به عرصه مربی بفرمائید:
در سال ۱۳۸۹ اولین‌بار به‌عنوان یک دانش‌آموز وارد عرصه مربیگری شدم و در همان سال با کسب رتبه سوم استانی در جشنواره سرود نغمه عشق که به‌عنوان یک دانش‌آموز شرکت کرده بودم انگیزه‌ای افزون برای این راه شد، سپس در سال‌های بعد در جشنواره‌های مختلف شرکت کردم تا اینکه در سال ۱۳۹۱ در جشنواره دانش‌آموزی با وجود حضور اساتید بزرگ، بنده موفق به کسب رتبه اول شدم و به مرحله کشوری راه یافتم و از آن سال تا به امروز در جشنواره‌ای مختلفی شرکت نموده‌ام.

سؤال: به فعالیت‌ها و رتبه‌هایی که در این سال‌ها کسب کرده‌اید اشاره کنید:
در این سال‌ها دوازده بار موفق به کسب رتبه‌های رهبر برتر و مربی برتر در جشنواره‌های مختلف شدم. از رتبه‌های اینجانب می‌توان به دو سال رتبه پیاپی در جشنواره سرود فرهنگیان کشور نام برد که سوم و دوم شدیم؛ حدود سه سال از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۷ مسئول هنری کانون ای مساجد بوده‌ام و در سال ۱۳۹۷ و در آستانه چهل‌سالگی انقلاب یک گروه دو هزارنفره که از اعضای شصت مسجد بودند را طی دو ماه آموزش داده و اجرا کردیم و بنده به‌عنوان سرمربی این برنامه فعالیت کردم.
در پی این فعالیت جشنواره آوای سرو را نیز برگزار کردیم که از همان گروه‌هایی که خودمان در جشنواره سرود چهل‌سالگی تربیت‌کرده بودیم شرکت کردند و این راه ابتدایی برای تأسیس خانه سرود در بسیج هنرمندان استان قم بود.
پس از آن که به‌عنوان مسئول کانون شهدای هنرمند وارد بسیج هنرمندان شدم شروع به ساماندهی و آموزش مربیان سرود تازه‌وارد کردیم و حین آموزش دو جشنواره سرود آوای وصل یک و دو را برگزار کردیم که خروجی همه این فعالیت‌ها این بود که روز شروع چهار گروه سرود فعال در استان داشتیم و در روز تحویل مسئولیت خانه سرود سی و پنج گروه تولیدکننده و حدود ۳۰ گروه تازه‌تأسیس داشتیم.
از اساتید بزرگ خودم در عرصه موسیقی و صداسازی می‌توانم به استاد بزرگ محمد نوری و استاد محمدرضا صادقی و استاد توکلی و مظلومی اشاره کنم همچنین استاد کمال پور تراب استاد بزرگ موسیقی ایران و استاد اوهانیان  دستیار استاد لوریس چکناواریان استاد رهبری ارکستر سمفونی هم‌نام ببرم.

سؤال: به گروه سرود عابس اشاره بفرمائید که از چه سالی شروع به فعالیت کرده است و بفرمائید در چه برنامه‌هایی اجرا داشته است؟
گروه سرود عابس در سال ۱۳۹۹ و در ایام کرونا به وجود آمد این گروه در سال‌های شروع به فعالیت تعداد اعضای کمی داشت؛ ولی با فعالیت زیاد در این زمینه و اجراهای متعدد توانست از همه نقاط شهر نیرو جذب کند.
در سال ۱۴۰۰ این گروه موفق به کسب رتبه برتر در جشنواره آوای وصل شد و در سال ۱۴۰۱ جایزه جشنواره فجر را کسب کرد و پس از آن در جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری حائز رتبه شده است.

سؤال: رِنج سنی و نحوه انتخاب اعضای گروه و تعداد اعضای گروه را هم بفرمائید:
رنج سنی بچه‌ها از شش سال شروع می‌شود و تا بیست و شش سال ادامه دارد.
این عزیزان اکثر در مدارس و محله‌ها حضور دارند که به‌صورت حضور در مدرسه و یا تبلیغات میدانی در محلات جذب می‌شوند و خدا را شاکریم که ما از نقاط مختلف شهر نیروهای خوبی را دور هم جمع کرده‌ایم که بعضی از این نیروها از خردسالی تا جوانی در کنار بنده بوده‌اند.
این گروه عابس متشکل از هفتاد عضو فعال است که محل فعالیت ما در مسجد بزرگ امیرالمؤمنین واقع در خیابان مدرس است.

سؤال: نحوه حضور شما در جشنواره فجر چگونه بود؟
جشنواره بین‌المللی فجر نیز از اوایل سال شروع به انتشار اطلاعیه و دعوت از گروه‌ها کرد و در مرحله اول به‌صورت مجازی آثار برای دبیرخانه ارسال شد و بعد از بررسی از میان هشتصد گروه از کل کشور هشتاد گروه به بخش منطقه‌ای در چهار نقطه از کشور دعوت شدند و در نهایت ده گروه به بخش بین‌المللی جشنواره سرود فجر راه پیدا کردند که گروه عابس جزو همین گروه‌ها است.
انتخاب خوب سرودها و اجرای زنده و زیبای گروه باعث شد که کارهای ما به‌عنوان یک کار ملی شناخته شده و به جشنواره دعوت شود. در این جشنواره گروه سرود عابس سه سرود را اجرا کرد.

سؤال: قطعه‌ای که در جشنواره فجر اجرا کردید را معرفی کنید:
قطعه اول مردان پولادین
شاعر قاسم صرافان و آهنگ‌ساز مجید منصوری و به تنظیم محمود آقا محمدی
قطعه دوم خاک مهرآیین
برگرفته از کارهای زیبای استاد سالار عقیلی و البته تنظیم مجدد آقای امیراحمدی
قطعه سوم خانه سلمان
شاعر رضا بهرامی با آهنگ‌سازی رضا بهرامی و تنظیم علی ثباتی از روشندلان

سؤال: از نظر شما مهم‌ترین و بهترین اجرای گروه سرود عابس کجا بوده است؟
این گروه افتخار اجرا در بیت رهبری را داشته است که می‌توانم آن را بزرگ‌ترین افتخار گروه عنوان کنم.

سؤال: از چالش‌های مدیریت و اجرای و راهبری یک گروه سرود بفرمائید.
راجع به این سؤال باید عرض کنم که فکر کنم تنها مربی که توانسته با یک خروجی بالا در کشور در سرود موفق باشد بنده هستم.
باتوجه‌به اینکه ما در مجموعه خودمان خودکفا هستیم و سه تنظیم‌کننده و آهنگ‌ساز و چند صدابردار و شاعر داریم و تعداد زیادی از بچه‌ها هم اکنون مربی هستند و در سطح کشور در حال فعالیت هستند لازم به توضیح بیشتر در باره خروجی نباشد.  ما حرف نمی‌زنیم؛ بلکه عمل می‌کنیم.
متأسفانه دابسمش ها و پلی بک ها اشتباه اصلی نابودی سرود اصیل هست و اینکه این مجموعه‌ها  و گروه‌ها اولین چیزی که به بچه‌ها آموزش می‌دهند دروغ هست. این که عضوی صدای کسی دیگر را بخواند آموزش دروغ است اینکه شما در جشنواره‌ای حاضر شوید و کار دیگری را به نام خودتان بخوانید دروغ است.
نکته بعدی حسادت است که در میان مربیان موج می‌زند؛ متأسفانه مربیانی که در دام حسادت قرار می‌گیرند هر کاری می‌کنند که خود را بهترین جلوه دهند با تخریب مربیان و یا گروه‌های دیگر؛ ولی به نظر بنده اگر گروهی واقعاً دارای سابقه خوبی باشد نیازی به این ندارد که بخواهد خود را ثابت کند و سابقه خود ثابت‌کننده اعمال آن گروه است.

 

سؤال: به‌عنوان مطالب آخر انتظار شما از مسئولین استان چیست؟
سرود به‌عنوان تنها هنر و یادگار انقلاب است و حتی قبل از سخنان امام اولین چیزی که انقلاب را بیان کرد دو سرود خمینی ای امام و برخیزید بود.
مسئولین انقلابی به داد این هنر و هنرمندان برسند. هنر سرود واقعاً هیچ پدر و مادر و یا متولی ندارد و عملکرد مربیان واقعی سرود دلی است. متأسفانه به دلیل بی‌هویت بودن این سرود و عدم قانون‌گذاری بی‌اخلاقی‌های متعددی از جانب اشخاصی که تازه‌وارد این عرصه شده‌اند اتفاق می‌افتاد.
بنده بارهاوبارها شاهد اجرای تولیدات خودم توسط گروه‌های دیگر بوده‌ام و حتی مجموعه‌های فرهنگی که کارهای تولیدی بنده را به نام خود نماهنگ و پخش کرده‌اند که حتی وقتی اعتراض کردم با تمسخر به بنده گفتند برو شکایت کن.
مجوز و ریشه‌دار شدن کار ما اولویت کار ماست ان‌شاالله با این اتفاق هم ما را به‌عنوان هنرمند بشناسند و هم جلوی تکدی‌گری عده‌ای سودجو را در این هنر بگیرند و با این اشخاص برخورد قضایی کنند.

 

گفتگو و تنظیم از حسین حیدری
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.