کد خبر : 13356
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 8:30

عضو جامعه مدرسین:

امام موسی کاظم (ع) اسوه دانش و اخلاق بود

امام موسی کاظم (ع) اسوه دانش و اخلاق بود
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه مهم‌ترین خصلت و خصوصیت امام هفتم کظم غیظ، بخشش و مهربانی بود، گفت: امام موسی کاظم (ع) اسوه دانش و اخلاق بود و امروز باید جامعه از این خصوصیات الگو بگیرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  امام موسی کاظم (ع)، ملقب به کاظم و باب‌الحوائج در سال ۱۲۸ قمری، هم‌زمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان متولد شد و در سال ۱۴۸ قمری پس از شهادت پدرش، امام صادق (ع)، به امامت رسید. دوران ۳۵ساله امامت او با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی هم‌زمان بود.
ایشان پدر بزرگوار امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (ع) و احمدبن موسی (شاهچراغ) هستند. حضرت موسی‌بن‌جعفر معروف به باب الحوائج هستند به‌خاطر این که هر کسی که درب‌خانه حضرت مراجعه می‌کرد، محال بود که خواسته خودش را به حضرت بگوید و امام موسی کاظم (ع) بابت رفع گرفتاری او اقدامی نکند. امام کاظم (ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف، افرادی را به‌عنوان وکیل تعیین فرمودند.
شهر مقدس قم و حرم کریمه بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام غرق در ماتم و عزا است. با سیاه‌پوش شدن همه صحن‌های بارگاه ملکوتی حضرت فاطمهمعصومه(س) عطر معنویت در این فضای قدسی پیچیده و نوای مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت امام موسی کاظم(ع) به گوش می‌رسد.
امام موسی کاظم (ع) اسوه دانش و اخلاق بود
از همین رو آیت‌الله محسن فقیهی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) با اشاره به اینکه معروف‌ترین لقب امام هفتم کاظم است، اظهار داشت: کاظم به معنی فروبردن غضب و عصبانیت است و امام کاظم علیه‌السلام اجازه نمی‌دادند غضب و عصبانیت کاری کند که ایشان کنترل خود را از دست بدهند.
وی ادامه داد: همین خصلت و خصوصیت این امام همان باعث شده بود ایشان را به‌عنوان بهترین زندانی نام ببرند چرا که ایشان در مقابل تمام اذیت و آزارها دشمنان را نفرین که نکرد به آنها مهربانی هم می‌کرد.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه مهم‌ترین خصلت و خصوصیت این امام همام کظم غیظ، بخشش و مهربانی است، گفت: وقتی تاریخ زندگی این امام را مدنظر قرار می‌دهیم جایگاه علمی ایشان بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد چرا که  دانشمندان و شاگردان زیادی در مکتب عملی ایشان پرورش‌یافته‌اند.
وی اضافه کرد: در دوران زندگی بابرکت این امام معصوم،  فرقه‌های مختلف مانند خوارج، معتزله، مرجئه و…  در جامعه پدید آمد که در زمینه عقاید و ترویج دیدگاه‌های خود در حال فعالیت بودند؛ امام موسی کاظم (ع) در تبیین بینش صحیح از میان عقاید و بینش‌های نادرست و با پاسخ‌های مستحکم و مستدل خویش در برابر پرسش‌های متعدد، شیعیان را از انحراف و کجی در آن زمان حفظ نمود.
آیت‌الله فقیهی با اشاره به راه‌اندازی سازمان وکالت توسط امام، خاطرنشان کرد: امام کاظم (ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف، افرادی را به‌عنوان وکیل تعیین فرمودند.
وی ادامه داد: شبکه وکالت قبل از امام موسی کاظم (ع) پی‌ریزی شده بود. حضرت عده‌ای را در شهرهای مختلف به‌عنوان وکیل منصوب کرده بودند و به مردم نیز اعلام شده بود که اگر کسی مشکلی داشت و یا با سؤال شرعی مواجه بود به این افراد مراجعه کنند تا ارتباط مردم با امام از بین نرود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.