کد خبر : 8639
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 10:00

گفتگوی اختصاصی فرهنگ نگار با معاون وزیر آموزش‌وپرورش:

باید اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی با رویکرد مردمی‌سازی ارائه شود/باید عِلم‌های جدید وارد نهضت سوادآموزی شود

باید اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی با رویکرد مردمی‌سازی ارائه شود/باید عِلم‌های جدید وارد نهضت سوادآموزی شود
معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه این نوع برخورد با جریان انقلابی و مردمی نهضت سوادآموزی درست نیست، گفت: بجای انحلال باید اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی با رویکرد مردمی‌سازی و ورود علم‌های جدید طراحی و ارائه شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  دکتر علیرضا عبدی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به بحث انحلال نهضت سوادآموزی اظهار داشت: این بحث فعلاً در حد کمیسیون تلفیق است و طبیعتاً در کمیسیون تلفیق عده معدودی از نمایندگان حضور دارند و نظراتی داده می‌شود.
وی ادامه داد: انحلال نهضت سوادآموزی تا به قانون تبدیل شود یک پروسه و مسیر طولانی را باید دنبال کند؛ یعنی بعد از کمیسیون تلفیق وارد صحن می‌شود و بعد از صحن مجلس به شورای نگهبان و از آنجا هم مجمع تشخیص مصلحت نظام را خواهیم داشت. پس این گونه نیست که بگوئیم این کار تمام شده است.

 این نوع برخورد با یک جریان انقلابی و مردمی درست نیست
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه هنوز اتفاقی نیفتاده است، گفت: واقعیت این است که سال‌های سال است که نهضت سوادآموزی با این گونه مسائلی به طریق‌های مختلف برخورد داشته است. به‌عنوان‌مثال در سال ۱۳۹۰ هم بحث ادغام عنوان شد.
وی اضافه کرد: طبیعی است نهادهایی که یک جلوه مردمی دارند و یک جریان خاص اجتماعی را می‌توانند پرچم‌داری کنند و مسئله اجتماعی را حل کنند همیشه در معرض بررسی هستند و همین در معرض بررسی بودن گاهی باعث می‌شود برخی از افراد فکر کنند که می‌شود این نهاد را ادغام و انحلال و… کرد.
عبدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما منتظر هستیم تا ببینیم دراین‌خصوص چه تصمیمی گرفته خواهد شد، خاطرنشان کرد: البته امیدواریم این مسئله از کمیسیون تلفیق وارد صحن نشود چرا که این نگاه شایسته کشور نیست که بخواهد یک جریان انقلابی را این گونه مدیریت کنند.

 باید تصمیم در خصوص نهضت سوادآموزی عالمانه و کارشناسی باشد
وی افزود: اهالی نهضت سوادآموزی عقیده دارند وقتی قرار است در خصوص نهضت سوادآموزی تصمیمی گرفته شود باید به‌شدت عالمانه و کارشناسی باشد.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش ابراز داشت: آن چیزی که در این طرح آمده است واسپاری مأموریت‌های نهضت سوادآموزی به معاونت آموزش ابتدایی است.

 معاونت آموزش ابتدایی یک معاونت مهم و پایه‌ای است
وی ادامه داد: معاونت آموزش ابتدایی یکی از معاونت‌های بسیار مهم آموزش‌وپرورش است و می‌توان گفت که پایه‌ای‌ترین معاونت آموزش‌وپرورش معاونت آموزش ابتدایی است.

 معاونت آموزش ابتدایی دارای تکلیف بسیار بزرگی است
عبدی گفت: معاونت آموزش ابتدایی با این اهمیت و جایگاه، خود دارای تکلیف بسیار بسیار بزرگی است؛ با معضلات و مسائل بسیاری هم مانند بازماندگان از تحصیل، تأمین معلم، کمبود فضای آموزشی، مشکلات ساختمان‌های مدارس و بسیاری دیگر دست‌وپنجه نرم می‌کند، درواقع حجم کار این معاونت بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: یک میلیون ۷۰۷ هزار نفر بی‌سواد مطلق ۱۰ سال تا ۴۹ سال داریم؛ دو میلیون پانصد هزار نفر نوسواد یعنی کسانی که پایه اول و دوم را خوانده‌اند اما نتوانسته‌اند مقطع ابتدایی را به پایان برسانند؛ تقریباً یک میلیون نفر هم اتباع هستند که جز تکالیف نهضت سوادآموزی است؛ روی‌هم این عدد پنج میلیون نفر می‌شود.

حجم کار معاونت آموزش ابتدایی بسیار زیاد است
معاون وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: حال دراین‌بین باتوجه‌به حجم کاری که آموزش ابتدایی دارد به‌یکبار باید مسئولیت این پنج میلیون نفر را هم بر دوش این معاونت قرار دهیم. آیا این مسئله شدنی است؟ آیا می‌توانیم به یکباره تکلیف و مأموریت یک معاونت را دوبرابر کنیم؟ آیا آموزش ابتدایی توان این بار اضافه را دارد؟

جنس نهضت سوادآموزی، جنس مردمی است
وی بیان کرد: دراین‌خصوص هرچه تصمیم دولت و مجلس باشد انجام خواهد گرفت؛ اما وظیفه ما است که به‌عنوان کارشناس نظر خود را بگوئیم. یکی از مسائلی که به‌شدت ما را نگران می‌کند این است که جنس نهضت سوادآموزی یک جنس مردمی است.
عبدی یادآور شد: مردمی‌سازی یکی از بهترین راهکارها برای ترقی در جمهوری اسلامی است. دولتی فعلی دولت مردمی است و می‌گوید که می‌خواهد روی مردمی‌سازی کار کند. حالا یک نهادی داریم که ظرفیت مردمی‌سازی دارد و پیامی که منجر به ایجاد این نهاد شده است کلاً مردمی‌سازی یک جریان آموزشی است. حال در ادامه با این کار یک جریان مردمی را دولتی می‌کنیم.
وی اضافه کرد: اگر این نهاد دولتی شود کمتر می‌توان از ظرفیت مردمی استفاده کرد. نمی‌شود شعار هم داد که ما از ظرفیت معلم‌ها استفاده می‌کنیم و مردم سازی را هم پیش می‌بریم. باید قبول کنیم در ساختارهای دموکراتیک اگر تعریفی انجام شد دیگر تعریف دیگری را نمی‌توانیم جایگزین آن کنیم و دچار چالش خواهد شد.

باید اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی با رویکرد مردمی‌سازی ارائه شود
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه باید واقعیت‌های دیده و بر اساس آنها تصمیم‌گیری شود، افزود: نظر ما این است که ابتدا مجلس کمک کند تا این نهاد انقلابی و مردمی بماند و فرصتی به دولت بدهد تا اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی را بر مبنای رویکرد مردمی‌سازی به مجلس ارائه دهد و در این اساسنامه سوادهای جدید را هم وارد عرصه کند.
وی تأکید کرد: در هیچ کشور دیده نمی‌شود جریان سوادآموزی تضعیف یا منحل شده باشد اتفاقاً برعکس آنها بر روی جریان سوادآموزی سرمایه‌گذاری جدی و دائمی را دارند. چرا که روزبه‌روز عِلم ها جدیدتر می‌شود و جریان‌های جدید اجتماعی تولید می‌شود، سوادهای جدید تولید می‌شود و همه باید به‌روزآوری داشته باشند.

باید عِلم‌های جدید وارد نهضت سوادآموزی شود
عبدی در خاتمه تصریح کرد: پس ما امیدواریم مجلس ابتدا فرصتی را بدهد که نهضت سوادآموزی اساسنامه خود را بر اساس آن مبنایی که اعلام شد به‌روزرسانی کند و ان‌شاءالله دولت با آن تفکر بسیار بلندی که آقای رئیس‌جمهور در خصوص مردمی‌سازی دارند و پیام امام خمینی (ره) هم مشخص و مشهود است یک اساسنامه‌ای بر آن قواره برای آینده نهضت نوشته شود تا بتواند گام دوم انقلاب را پیشرانی کند.

گفتگو از حسین حیدری
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.