کد خبر : 706
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آذر 1401 - 18:53

قمی‌ها نگران میوه شب یلدا نباشند

قمی‌ها نگران میوه شب یلدا نباشند
رییس اتحادیه میوه و تره بار استان قم گفت: در تلاش هستیم که استان قم برای شب یلدا با هیچگونه مشکلی اعم از گران تر شدن و یا کمبود مواجه نشود و قیمت‌ها از قیمت امروز بالاتر نرود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛شب یلدا از جمله رسوم ایرانی‌ها است که هنوز گرد و غبار فراموشی بر روی آن‌ ننشسته است و خانواده‌ها برای آن ارزش قائل هستند و در برپایی آن به جنب و جوش می افتند.

شیرینی، آجیل و تنقلات متعدد و میوه هایی مانند هندوانه، انار پرتقال پای ثابت خریدهای شب یلدای ایرانی‌ها است، به همین خاطر به شیوه‌های سال‌های گذشته خبرگزاری ایسنای قم، در گزارش‌های جداگانه به بررسی قیمت این اقلام پر مصرف در شب یلدا پرداختیم که در این گزارش به سراغ اتحادیه میوه و تربار استان قم و بررسی قیمت آن نسبت به سال گذشته رفتیم.

عباس موحدی مقدم، رییس اتحادیه میوه و تره بار استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با بازار میوه شب یلدا عنوان کرد: هیچ کمبودی در بازار میوه و تره بار قم وجود ندارد و میوه فراوان است و این اطمینان خاطر را به شهروندان می‌دهیم که از این بابت نگرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سیب، هندوانه و پرتقال میوه های مرسوم شب یلدا هستند، بیان کرد: سفارش کردیم بار میوه بیشتری آورده شود تا در شب یلدا با مشکل مواجه نشوند.

وی اظهار کرد: قیمت‌ها نسبت به دو الی سه روز گذشته هزار تومان تا دو هزار تومان افزایش داشته است که این افزایش قیمت طبیعی است و مشکلی از بابت کمبود میوه وجود ندارد.

موحد مقدم در رابطه با قیمت میوه‌ها گفت: پرتقال شمال کیلویی حدود هفت هزار تومان تا هشت هزار تومان و پرتقال شمال سبدی تا کیلویی ۱۲ هزار تومان عرضه می شود. همچنین قیمت پرتقال جنوب کیلویی ۱۵ هزار تومان و پرتقال ناول که کمی گران‌تر است کیلویی بین ۳۰ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه هندوانه از کیلویی سه هزار تومان تا هفت هزار تومان است، اظهار کرد: هندوانه درشت و مرغوب کیلویی بین ۶ هزار تومان تا هفت هزار تومان فروخته می‌شود و هندوانه‌های ریزتر نیز تا کیلویی سه هزار تومان فروخته می‌شود.

رییس اتحادیه میوه و تره بار استان قم با اشاره به اینکه سه نوع موز در بازار وجود دارد، اضافه کرد: موز اکوادور تا ۴۵ هزار تومان، موز هندی بین ۳۵ هزار تومان تا ۳۷ هزار تومان و موز پاکستانی بین ۲۵ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

وی در رابطه با افزایش قیمت میوه در شب یلدا بیان کرد: میدان، بازار عرضه و تقاضا است؛ اگر باری زیاد شود قیمت‌ها شکسته می‌شود و اگر باری کم شود هزار تومان تا دو هزار تومان افزایش قیمت پیدا می‌کند.

موحد مقدم تاکید کرد: در تلاش هستیم که استان قم برای شب یلدا با هیچگونه مشکلی اعم از گران تر شدن و یا کمبود مواجه نشود و قیمت‌ها از قیمت امروز بالاتر نرود اما ممکن است به دلیل دور بودن مسافت بارها کمی دیرتر برسند و افزایش قیمتی جزیی رخ دهد.

برای بررسی قیمت میوه نسبت به سال گذشته به سراغ قیمت‌ها در سال‌های گذشته رفتیم؛ برای مثال بنابر گفته رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم در ۲۴ آذر ۱۴۰۰، قیمت هندوانه با رشدی جهشی به کیلویی حدود ۸ هزار تومان و هندوانه‌های کوچک به قیمت کیلویی ۴ هزار تومان رسید و پرتقال تامسون شمال کیلویی ۱۲ تا ۷ هزار تومان و پرتقال جنوب کیلویی ۲۷هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شد.

این قیمت‌ها برای آذر ۱۳۹۹، هندوانه حدود کیلویی یک هزار ۵۰۰ تا دو هزار ۵۰۰ تومان بود و پرتقال شهسواری و تامسون به قیمتی در حدود ۷هزار ۵۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان و پرتقال ناول حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسید.

بر اساس این آمار به جز هندوانه که در سال ۱۴۰۰ رشدی جهشی را تجربه کرد سایر میوه‌ها افزایش چشمگیری نداشته اند.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.